Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-17, 10:15
  #1
Medlem
Jag har skaffat en vän sen några månader tillbaka som har en lång historia av drogmissbruk, främst kokain men även E, MDMA och mycket alkohol. Han är snart 30 och påstår att han inte tar något längre, men har ju använt kokain i princip varje vecka (ofta flera gånger i veckan) i nästan 10 år mellan 18-27. Han gick på många rave och svartfester så det var aldrig något problem att hitta något att konsumera, det var ju t.o.m. väldigt drogpositivt i de kretsar. Han har gjort en helomvändning och pluggar numera på högskola, tränar 5 dagar i veckan och är väldigt mån om vad han äter.

Men jag blir inte klok på hans generella beteende. Jag tycker om honom jättemycket och han är rolig, men han svänger som fan i sitt uppträdande. På bra veckor vill han umgås, är glad och öppen och generellt härlig att vara med men varannan månad så är han kort i sina svar, lättirriterad och kan rentav vara elak. Jag blev t.ex. kallad socialt trubbig för att jag är ganska rak i mitt sätt att kommunicera, vilket gjorde mig ganska ledsen. Han ångrade sig så fort han sa det, men jag tycker ändå att det säger något att han uttryckte det.

De gångerna vi har druckit ihop har det inte varit särskilt roligt, och han har sett ut som om han precis fått ett dödsbesked när vi bara är lite salongs. Efteråt har han förklarat att alkohol har en starkt deprimerande effekt på honom.

Ju längre vi har varit vänner märker jag att han generellt har kort stubin, verkar mindre och mindre intresserad av att göra det vänner gör som snacka politik, diskutera händelser, dela roliga memes, musik.

Jag tycker att det är tråkigt, men jag kanske bara har upptäckt vem han egentligen är? Har drogerna förstört hans skalle? Jag har aldrig rört något förutom gräs så jag har ingen personlig uppfattning om hur tyngre saker påverkar en.
Citera
2023-03-17, 10:20
  #2
Avstängd
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ygrit
Ju längre vi har varit vänner märker jag att han generellt har kort stubin, verkar mindre och mindre intresserad av att göra det vänner gör som snacka politik, diskutera händelser, dela roliga memes, musik.

Så det är det vänner gör? Har alltid undrat.
Citera
2023-03-17, 10:40
  #3
Medlem
xposures avatar
Kan även handla om diagnoser, bipolaritet exempelvis.
Citera
2023-03-17, 10:45
  #4
Avstängd
Hint: Han är 30. För dig kanske det är så att det känns som det är något fel, mellan er. Det kan vara ett uttryck för att han vill göra mer än det där och att hans beteende är ett mellansteg mellan att släppa det ni har gemensamt och fokusera på något annat.

Läste inte exakt vad ni hade gemensamt mer hans historia och många som gått ut på en höft brukar senast i 30-års åldern börja fundera i andra banor.

Om det är nån tröst så är det förmodligen inte du som är problemet här, utan något han velat komma loss med länge och att er kan finnas saker i hans liv som han surar över hos dig för att han litar på dig.
Citera
2023-03-17, 10:46
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lifestealer
Så det är det vänner gör? Har alltid undrat.

Polare kanske?
Citera
2023-03-17, 10:55
  #6
Medlem
Nej droger har förmodligen inte förstört hans hjärna.. Han kanke fortfarande är en missbrukare..

Sen kanske ni inte är en bra match, folk som varit med i svängen brukar föredra samma typ av folk.
Citera
2023-03-17, 11:21
  #7
Medlem
Tomtatpolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Kan även handla om diagnoser, bipolaritet exempelvis.

Använder man mycket MDMA så lär man ha perioder av extas och depression, kan likna bipoläritet.
Citera
2023-03-17, 11:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ygrit

De gångerna vi har druckit ihop har det inte varit särskilt roligt, och han har sett ut som om han precis fått ett dödsbesked när vi bara är lite salongs.

Hans hjärna är väl helt upptagen med att fundera på var han ska få kokain i från eller blockerad av att all kraft går åt till att motstå suget efter att börja fundera på var han ska få kokain i från.

Det är så det brukar vara när man super med kolatorskar/ fd kolatorskar.
Citera
2023-03-17, 12:17
  #9
Avstängd
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Polare kanske?

Vad man gör med vänner är väl högst individuellt? Vem snackar ens politik med sina vänner? Delar memes?
Citera
2023-03-17, 12:34
  #10
Medlem
Kanske är dumt att sitta och dricka ihop med någon om bevisligen har hållit på med en massa annan skit.

Har en kamrat som tog livet av sig och han hade såna där infall att han var deppad i perioder. Men det fattade man ju inte när han levde att de var något fel i skallen på honom och att han var troligen bipolär.

Sen är ni ju i den åldern där många övergår från att ha få vänner till i princip inga.

Sen kan man ju växa ifrån varandra.
Citera
2023-03-17, 12:39
  #11
Avstängd
Melange5738s avatar
Det stora problemet med stimulanter är att det fuckar upp dopaminsystemet så man blir omotiverad att förbättra eller förändra sig. Det tar ofta ganska lång tid för dopaminsystemet att normalisera sig om man har varit regelbunden användare vilket man är även om man bara använder en gång i veckan, d.v.s mer än ett par månader så att gå ner till en gång i månaden eller något sånt brukar inte vara tillräckligt om man har varit veckoanvändare. Du lär inte se hans riktiga baseline förrän han varit vit i typ fyra månader eller något sånt.
Citera
2023-03-17, 12:44
  #12
Medlem
Det här känns ärligt talat som ett relationsproblem snarare än ett drogproblem tycker jag.

O du kanske måste acceptera att han funkar lite annorlunda utan att tycka han Är förstörd i skallen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback