• 1
  • 2
2023-03-16, 07:16
Medlem
explorerss avatar
Idag, torsdag den 16 mars klockan 11.00, håller Justitieminister Gunnar Strömmer
och Minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin en pressträff.

En nyhet kommer att presenteras kopplad till regeringens arbete för att stoppa
utländska direktinvesteringar i svenska företag som kan skada Sverige.
https://www.regeringen.se/pressmedde...skada-sverige/

Ännu en nyhet som ska presenteras, vad kan det vara?

"Följ sändningen direkt här eller se den i efterhand på regeringen.se"
https://www.youtube.com/watch?v=3Sg58bQ_BG4
Senast redigerad av explorers 2023-03-16 kl. 07:32.
Citera
2023-03-16, 07:21
Medlem
Kammadajs avatar
Det enda jag kan tänka mig är investeringar inom vapenindustrin som kan leda till att de försvinner från landet och nu i ett läge när vi blir ensamma kvar utanför Nato.
Förr behövde svenska företag söka tillstånd via regeringen för att flytta e eller investera utomlands, kanske läge att införa denna klausul igen för viktigare företag när det gäller företag som är av samhällsviktig betydelse.
Senast redigerad av Kammadaj 2023-03-16 kl. 07:37.
Citera
2023-03-16, 07:22
Medlem
Tomtatpolls avatar
Finns enkel lösning på det, förstatliga det som man inte vill ska investeras i av "fel personer".
Citera
2023-03-16, 07:23
Avstängd
MrDonutss avatar
Börjar bli larvigt med dessa pressträffar. Massa svammel och när journalisterna frågar något får de bara inövade svar som hälften av gångerna inte ens har något med frågan journalisten ställde att göra..

Vad klassas som utländska investeringar som kan skada Sverige?

Paludans sponsorer för när han brände utanför turk ambassaden eller att kina äger svenska energibolagen?
Senast redigerad av MrDonuts 2023-03-16 kl. 07:26.
Citera
2023-03-16, 07:25
Medlem
Diktaturen kina köper ju upp svenska företag, som har betydelse för Sveriges självförsörjning. Det bör stoppas direkt. Även andra internationella företag som ägnar sig åt samma sak bör stoppas. Sverige behöver vara självförsörjande på viktiga produkter och tjänster. Gärna även medicin framställning, även om jag gissar Eu vill göra det gemensamt...
Citera
2023-03-16, 07:33
Avstängd
Statsminister2030s avatar
Elnät och kärnkraftverk ska vara statliga med. Jag är helt emot överstatlighet och kontroll av den enskilde individen, men vissa saker måste va i händerna på staten och inte i privata och utländska händer .
Citera
2023-03-16, 07:36
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det enda jag kan tänka mig är investeringar inom vapenindustrin som kan leda till att de försvinner från landet och nu i ett läge när vi blir ensamma kvar utanför Nato.
Det första jag kan tänka mig är investeringar i svensk infrastruktur som tex elförsörjningen.

Men för moderater är ju tyska statens köp av svensk elproduktion av svenska staten en "privatisering".

Vår nya regering verkar enbart bestå av pantade aspergare utan kompisar (jag har röstat borgerligt i hela mitt liv).

PS. Nej, jag påstår inte att alla aspergare är pantade och utan kompisar. Bara att vår nya regering består av pantade aspergare som aldrig haft några kompisar.
Citera
2023-03-16, 07:36
Avstängd
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Elnät och kärnkraftverk ska vara statliga med. Jag är helt emot överstatlighet och kontroll av den enskilde individen, men vissa saker måste va i händerna på staten och inte i privata och utländska händer .

Är det inte moderaternas paradgren att sälja svensk infrastruktur till utländska aktörer..?
Citera
2023-03-16, 07:38
Avstängd
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Är det inte moderaternas paradgren att sälja svensk infrastruktur till utländska aktörer..?

Nån gång ska väl även Moderaterna fatta.
Citera
2023-03-16, 07:39
Avstängd
Tomtekukars avatar
Helt rätt. Stoppa all handel och investeringar. Såvida inte det gäller dyra prylar och energiprodukter från USA. Vi måste stötta dem så att vi får vara med och leka.
Citera
2023-03-16, 07:40
Medlem
Tomtatpolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts

Vad som är värre än privatisering och förstatligande är blandat ägande, tex när det är privat på pappret men staten går in och pumpar in pengar i projekt när de går snett, tex banker. Fan vad jag hatar när det händer.
Citera
2023-03-16, 07:45
Medlem
Det mesta är väl redan sålt till kineserna??
Regeringen håller pressträff helt utan mening.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback