Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-06, 09:14
  #145
Medlem
aivas avatar
Legenden ska kosta i spannet 600-900, köpt två ex kompletta i nyskick i detta spannet.

Fandrakes utgåva är väl genomtänkt, välproducerad och för den ynka tusenlappen den kostade så var det också väldigt mycket spel per krona.
Citera
2023-02-16, 17:11
  #146
Medlem
Verkar vara nytryck av orginalet på gång! Alltså inte Fandrakes remake, utan detta verkar mer vara ett omtryck av Algas orginal. Undrar om expansionen trycks om också. Ett soloäventyr också!

https://www.dragonslair.se/product/120322/drakborgen
Citera
2023-03-12, 08:31
  #147
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmedveten
Verkar vara nytryck av orginalet på gång! Alltså inte Fandrakes remake, utan detta verkar mer vara ett omtryck av Algas orginal. Undrar om expansionen trycks om också. Ett soloäventyr också!

https://www.dragonslair.se/product/120322/drakborgen

Riktigt mystiskt. Fandrakeversionen är ju komplett. Det är ju som en remastered version av gamla Drakborgen. Kan det vara så att Bonds och Glimne vill släppa en nyare, uppfräschad version utan dom extraregler som följer med Fandrakeversionen.

Utan extrareglerna och extrakorten så släpps en billigare och mer slimmad version. Det kan jag köpa.

Fan, nu blir man ju sugen att köpa det här spelet också även fast man har både originalet och Fandrake redan.
Citera
2023-03-14, 09:28
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Riktigt mystiskt. Fandrakeversionen är ju komplett. Det är ju som en remastered version av gamla Drakborgen. Kan det vara så att Bonds och Glimne vill släppa en nyare, uppfräschad version utan dom extraregler som följer med Fandrakeversionen.

Utan extrareglerna och extrakorten så släpps en billigare och mer slimmad version. Det kan jag köpa.

Fan, nu blir man ju sugen att köpa det här spelet också även fast man har både originalet och Fandrake redan.

Misstänker att det här mer är en omtryckt variant snarare än en omarbetat. Fandrakes har ju fräschat upp massvis med komponenter och snyggat till grejer, här kanske det är mer "true" till originalet.

Älskar fandrakes nya, så kommer nog inte köpa in den här (säger jag nu, det är dock cirka 95% risk att denna hamnar på hyllan. Man känner ju sig själv), men tror den här utgåvans prislapp lockar över många nostalgiker som inte hakade på fandrakes kickstarter.
Citera
2023-03-14, 10:00
  #149
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmedveten
Misstänker att det här mer är en omtryckt variant snarare än en omarbetat. Fandrakes har ju fräschat upp massvis med komponenter och snyggat till grejer, här kanske det är mer "true" till originalet.

Älskar fandrakes nya, så kommer nog inte köpa in den här (säger jag nu, det är dock cirka 95% risk att denna hamnar på hyllan. Man känner ju sig själv), men tror den här utgåvans prislapp lockar över många nostalgiker som inte hakade på fandrakes kickstarter.

Jag har både Fandrakes version och det gamla originalet hemma så jag tänker nog inte köpa det här spelet heller men det skulle vara kul och se vad det är för något.
Citera
2023-03-14, 17:47
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Jag har både Fandrakes version och det gamla originalet hemma så jag tänker nog inte köpa det här spelet heller men det skulle vara kul och se vad det är för något.

Samma här, dock får originalet samla damm nu när Fandrakes version är så himla välgjord. Personligen hoppas jag att Fandrake gör samma sak med Drakborgen: Legenden. Legenden är kanske inte lika bra som första Drakborgen, men jag tycker den är väldigt underskattad
Citera
2023-03-15, 19:14
  #151
Medlem
sfrges avatar
Har monstren blivit tuffare i den nya fandrakeversionen? Sist vi spelade så slogs jag mot ett bergstroll som hade 5 i KP. Jag har känslan av att det var bara när man slogs mot två orcher som det kunde handla om så många KP.
Dessutom så tror jag att ett hugg ifrån ett monster kan ge T12 i skada på den nya versionen. Förut var det ju alltid T12-TF eller T6-2 eller nått i skador.
Citera
2023-03-15, 20:51
  #152
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Har monstren blivit tuffare i den nya fandrakeversionen? Sist vi spelade så slogs jag mot ett bergstroll som hade 5 i KP. Jag har känslan av att det var bara när man slogs mot två orcher som det kunde handla om så många KP.
Dessutom så tror jag att ett hugg ifrån ett monster kan ge T12 i skada på den nya versionen. Förut var det ju alltid T12-TF eller T6-2 eller nått i skador.

I ursprungliga versionen kunde monster endast ge dig ett KP i skada per stridsomgång, om jag inte minns alldeles fel.
Citera
2023-03-15, 23:44
  #153
Medlem
krutburkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Har monstren blivit tuffare i den nya fandrakeversionen? Sist vi spelade så slogs jag mot ett bergstroll som hade 5 i KP. Jag har känslan av att det var bara när man slogs mot två orcher som det kunde handla om så många KP.
Dessutom så tror jag att ett hugg ifrån ett monster kan ge T12 i skada på den nya versionen. Förut var det ju alltid T12-TF eller T6-2 eller nått i skador.
I ursprungliga versionen kunde monster endast ge dig ett KP i skada per stridsomgång, om jag inte minns alldeles fel.

Så här står det i senaste regelboken från Fandrake:

Citat:
Om korten visar samma bokstav får både hjälten och monstret 1 KP i skada. Hjältens röda markör flyttar ett steg nedåt på KP*mätaren, och monstrets svarta markör flyttar ett steg uppåt på monsterbrickan.
Om korten visar olika bokstäver får den som blir träffad 1 KP i skada plus eventuella bonuseffekter: om det träffande kortets instruktioner säger att det ger ytterligare skada (exempelvis +1) får förloraren ytterligare KP i skada enligt instruktionerna.

Tror det kan bli lite tärningsrullande om man försöker fly från monster, men vid vanlig strid är det 1 skada. Rätt säker på att det är samma som förr. Också rätt säker på att i princip alla siffror är samma som originalet, förutom eventuella feltryck eller liknande. Vill minnas att Fandrake var ganska noga med att poängtera det i KS-kampanjen iallafall, och tror även det var fullt med nördar i kommentarerna som såg till att det inte skedde några övertramp.
Citera
2023-03-16, 05:57
  #154
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
I ursprungliga versionen kunde monster endast ge dig ett KP i skada per stridsomgång, om jag inte minns alldeles fel.

Jag menar det som står på monsterkorten.
Om du valde avvaktar t.ex så kunde det ju stå "Hugg, skador T6-2. Monstret flyr"
I den här nya versionen så kan det stå "Hugg skador T12."
T12 rakt av. Då kan det ju bli sjuka skador. Jag tror det var bergstrollet som det handlade om. Jag skall kolla upp det där.
__________________
Senast redigerad av sfrge 2023-03-16 kl. 06:13.
Citera
2023-03-16, 06:10
  #155
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krutburken
Så här står det i senaste regelboken från Fandrake:



Tror det kan bli lite tärningsrullande om man försöker fly från monster, men vid vanlig strid är det 1 skada. Rätt säker på att det är samma som förr. Också rätt säker på att i princip alla siffror är samma som originalet, förutom eventuella feltryck eller liknande. Vill minnas att Fandrake var ganska noga med att poängtera det i KS-kampanjen iallafall, och tror även det var fullt med nördar i kommentarerna som såg till att det inte skedde några övertramp.

Ja. Det är innan striden börjar som det blir skador av hugg.
"Hugg, skador T6-2. Strid KP 3" kan det ju stå på monsterkortet.
Eller om det är ett överfall. Då blir det ju alltid "Hugg skador T12-TF"
Citera
2023-03-16, 06:16
  #156
Medlem
sfrges avatar
En annan sak som jag upptäckt på nya versionen är att om du drar rumsletning och hittar en lönndörr så är det inte förän i nästa drag du får flytta din pjäs vidare till nästa rum.
Alltid när vi har spelat så flyttade spelaren direkt till nästa rum och tog rumskort osv.

Det är kanske vi som haft fel hela tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback