Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-15, 17:11
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"hotar flytta". Åh, nej. Ett ekonomiskt luftslott som ger få jobb och som konsumerar enorma mängder av subventionerad el i elbristens Sverige.
Få arbeten? Inom 10 år är de nog Sveriges största privata arbetsköpare. De har redan 4000+ anställda i Sverige och en batterifabrik ger 5000 arbeten varav de bygger 3 stycken i Sverige just nu plus utvecklingsavdelning i Västerås som ska ha flera tusentals anställda där 1000+ redan arbetar.
De har ingen subventionerad el. Sverige har inte elbrist.
Citera
2023-03-15, 17:25
  #98
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Få arbeten? Inom 10 år är de nog Sveriges största privata arbetsköpare. De har redan 4000+ anställda i Sverige och en batterifabrik ger 5000 arbeten varav de bygger 3 stycken i Sverige just nu plus utvecklingsavdelning i Västerås som ska ha flera tusentals anställda där 1000+ redan arbetar.
De har ingen subventionerad el. Sverige har inte elbrist.
Det man behöver veta är i vilka märken och produkter som batterierna används just nu, Skellefteå-Bob
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-03-15 kl. 17:29.
Citera
2023-03-15, 17:35
  #99
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det man behöver veta är i vilka märken och produkter som batterierna används just nu, Skellefteå-Bob

Förmodligen suktar CATL, Panasonic, BYD och Tesla efter Northvolts norrländska guld om du frågar Skellefteå-Jesus här ovan! 😁
Citera
2023-03-16, 00:16
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Än så länge har ju inte Northvolt eller andra uppvisat något större energibehov. (Jag ställer mig tveksam till vad vissa betalväggsartiklar i Norran påstår.) Sverige måste sköta sin energimarknad själv, oberoende av EU och för säkerhets skull omedelbart börja bygga kärnkraft i söder. Staten måste ta hand om detta. Avreglering fungerar inte, det har bevisats nu och även i Enronskandalen i Kalifornien. Vanliga privatkonsumenter i Sverige har helt enkelt inte råd att bjuda samma priser vid auktioner som t.ex. sydtysk industri. Dessutom med mer skatt och ofta mindre rabatter än industrin. Sverige är självförsörjande på el. Vi byter/utjämnar en liten del el över gränsen men med nettoexport. Den kan vi byta till vilka EU-priser som helst, ju högre ju mer gynnar det oss.

Löser vi det så kommer vi att klara ev utbyggnad av norrländsk industri. Vad gäller Northvolt och allt grönt måste man skilja på planer och vad som verkligen genomförts. Den gröna omställningen går minst sagt trögt.

Håller med om allt du skrev men jag tror att det är Hybrit som börjar oroa politikerna, mer än Northvolt.
Citera
2023-03-16, 00:22
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det är för att man prioriterar privatpersoner. Det finns bolag som har avtal där elen kopplas bort, eller så stänger de ned frivilligt när elen blir för dyr.

Men om utvecklingen fortsätter kommer vi att få rullande elavbrott även för privatpersoner.

Man håller på att installera nya elmätare som gör det tekniskt möjligt.

Privatpersoner (hushållsel) kommer inte att prioriteras om det blir roterande frånkoppling. Sjukhus, infrastruktur och viktiga samhällsinstanser prioriteras först. Viktiga företag, mataffärer mm sedan. Privatpersoner kommer sist. Men ja det finns företag/industrier som drar mycket el som har avtal om bortkoppling. Pappersbruk t ex. Om det är en del av effektreserven får de betalt för att koppla ifrån vid höglast. Det var väl det SVK inte ville göra i år. Istället sa de att de räknar med att kunderna ”frivilligt kopplar bort förbrukning vid tillräckligt starka prissignaler”. Det kallas tydligen för systemansvar.
Citera
2023-03-16, 09:26
  #102
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swburton
https://www.aftonbladet.se/a/76jVvo

Herre gud vilken uppvisning i kolonialpolitik. Södra Sverige kan inte dräneras på el för där produceras ingen el. Åtminstone inte i sydligaste Sverige elområde 4. Så vad de säger är att Skåne har mer rätt till elen som produceras i Norrland än vad Norrland har. Finns andra sätt att argumentera för kärnkraft än på detta sätt.

Är det sant att den el som produceras i Norrland konsumeras i t.ex. Skåne?
Det blir väl så stora effektförluster (läckage),när strömmen skall transporteras långa sträckor i kraftledningar,att inte mycket el når fram till konsumenten.
Citera
2023-03-16, 12:13
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Är det sant att den el som produceras i Norrland konsumeras i t.ex. Skåne?
Det blir väl så stora effektförluster (läckage),när strömmen skall transporteras långa sträckor i kraftledningar,att inte mycket el når fram till konsumenten.

Alltså, svårt att veta exakt vilken elektron som hamnar var. Men i stora drag är det nog snarare så att SE4 importerar från SE3 och SE3 importerar från SE2.

SE4 producerar inte mycket el. De har Karlshamnsverket (tidigare endast reservkraft) och vindkraft. Kanske några fler kraftvärmeverk eller liknande som ger lite. De behöver importera nästan allt. Det kommer då från SE3 eller från grannländer. När Sverige är nettoexportör så går vår export till Tyskland, Danmark, Polen och Litauen från SE4, så det är inte bara el som konsumeras i SE4 som behöver överföras söderut.

SE3 har alla kärnkraftverk, så där produceras nu kanske 30-40 %. Men det bor också mycket folk där. Med tanke på att el måste överföras söder ut och att vi har färre kärnkraftverk nu så tror jag inte att SE3 klarar sitt eget behov.

SE2 och SE1 där ligger alla stora vattenkraftverk och det bor generellt lite mindre folk där. Däremot energiintensiva industrier. Men de producerar som regel mer än de gör av med och el exporteras söderut så långt elnätskapaciteten klarar av och det behövs. Tror det går med ca 7000 MW från SE2 till SE3 så det är ganska mycket.

Det många börjar förstå nu är att om det byggs fler, mycket elintensiva, industrier i Norrland, t ex batterifabrik och framförallt tillverkning av fossilfritt stål, då kanske Norrland inte kommer ha ett så stort överskott i framtiden. Det skulle t o m kunna bli så att det blir ett underskott där. Hybrit-projektet kommer kräva väldigt mycket el, de har väl tänkt sig att bygga mer vindkraft.
Citera
2023-03-16, 21:43
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Då får du ge dig på politikerna, genom demokratiska val, i så fall och inte på ett industriprojekt som lyder under de lagar som politikerna har stiftat. Jag hittar inte, tack och lov, en enda politiker i Northvolts styrelse

https://www.allabolag.se/5590158894/befattningar
Ok
Citera
2023-03-21, 13:23
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag undrar om någon sett de 1500 tappra batteriknegarna i Skellet? Jag har letat i Northvolts Twitter och hemsida men bara hittat "kontrollrum" som ser ut som kontorslandskap och videos på maskiner i rörelse. Ingen hänger hos oss på Flashback, vad jag vet.
Här har du iaf en som jobbar på drömfabriken 😁
Det största problemet Northvolt har(som jag ser det) är att behålla den personal de redan har. Det är stor omsättning på personal.
Citera
2023-03-22, 18:58
  #106
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastjulgran
Här har du iaf en som jobbar på drömfabriken 😁
Det största problemet Northvolt har(som jag ser det) är att behålla den personal de redan har. Det är stor omsättning på personal.

Vad beror detta på? Gäller det tjänstemanna eller arbetarsidan?
Citera
2023-03-22, 20:19
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastjulgran
Här har du iaf en som jobbar på drömfabriken 😁
Det största problemet Northvolt har(som jag ser det) är att behålla den personal de redan har. Det är stor omsättning på personal.
Vad är man uppe i för produktionskapacitet?
Har du någon koll på hur det är med kvaliteten på det man levererar, är det mycket reklamationer eller?
Varför är det stor personalomsättning?
Citera
2023-03-22, 22:37
  #108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Vad beror detta på? Gäller det tjänstemanna eller arbetarsidan?
Kan inte dra i detalj då jag inte har koll på alla avdelningar, men i stora drag lämnar folk pga dålig lön, dåliga scheman, dåliga chefer, mobbning/trakasserier(sexuella) även från chefer.

Alla operatörer anställs som "manufacturing associate" fast jobben kan skilja enormt. Tänk om alla på ett sjukhus har samma titel. Därav är lönerna "lika" fast vissa avdelningar kräver rejäl tekniksk kompetens, medans vpå vissa räcker med att kunna köra en pallyft.

Kan skilja 7000 i grundlön mellan operatörer där den med högre haft "en bra" rekryterare.

Dom som varit längst har oftast mkt sämre löner (tusentals kr) än de som börjat mer nyligen.

Tjänstemanna sidan är mer utländsk arbetskraft, lönerna är väl inte dåliga, men en chock för en indier när det kommer till hur mycke skatt som dras av lön, bostadspriser, mat, bil. Men det är lite deras eget fel då ingen research gjord.

Sen har man överhört endel fikapaus prat där ämnet oftast varit om visumet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback