Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-09, 01:43
  #33793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Nej, man kan inte anta att folk som aldrig kört "automatare" kan köra automatväxlad bil.

Va? Har du B-körkort kan du köra automatväxlad bil. Kan du det trots allt inte så ska du inte ha körkort.
Citera
2023-02-09, 19:19
  #33794
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Va? Har du B-körkort kan du köra automatväxlad bil. Kan du det trots allt inte så ska du inte ha körkort.
Det finns en uppsjö olika typer automatväxlade bilar och jag påstår att det inte är en självklarhet att alla som har B-kort vet vad P/R/N/D står för eller när man ska använda 1,2 eller W. Vidare så är det skillnad mellan hydraulisk automatlåda och en automatlåda med dubbelkoppling.
Har man väl lurat ut vad P/R/N/D står för och hur man väljer bokstav så är det inte svårt att köra!
__________________
Senast redigerad av Raggarspinn 2023-02-09 kl. 19:43.
Citera
2023-02-10, 01:54
  #33795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det finns en uppsjö olika typer automatväxlade bilar och jag påstår att det inte är en självklarhet att alla som har B-kort vet vad P/R/N/D står för eller när man ska använda 1,2 eller W. Vidare så är det skillnad mellan hydraulisk automatlåda och en automatlåda med dubbelkoppling.
Har man väl lurat ut vad P/R/N/D står för och hur man väljer bokstav så är det inte svårt att köra!

Men jesus, det är inte alla B-kortsinnehavare som kört en bil som har elektrisk handbroms, parkeringsassistans, fyrkantig ratt eller fler eller färre växlar än den bil de är vana heller men man förväntas ändå klara av att framföra den.

Jag kan absolut ge dig att någon som inte kört med automatlåda kan tycka att det känns lite ovant eller tom nervöst att prova det första gången, men det tar inte många sekunders betraktande av spaken för att fatta och komma in i det. Och i värsta fall ligger instruktionsboken i handskfacket.
Citera
2023-02-10, 02:08
  #33796
Avstängd
susozss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Va? Har du B-körkort kan du köra automatväxlad bil. Kan du det trots allt inte så ska du inte ha körkort.
Håller med. Tror till och med man kan ge en 12-åring utan B-körkort en kvart med en automatväxlad bil och den hade kunnat framföra den på ett bra sätt.
Citera
2023-02-10, 07:04
  #33797
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Men jesus, det är inte alla B-kortsinnehavare som kört en bil som har elektrisk handbroms, parkeringsassistans, fyrkantig ratt eller fler eller färre växlar än den bil de är vana heller men man förväntas ändå klara av att framföra den.

Jag kan absolut ge dig att någon som inte kört med automatlåda kan tycka att det känns lite ovant eller tom nervöst att prova det första gången, men det tar inte många sekunders betraktande av spaken för att fatta och komma in i det. Och i värsta fall ligger instruktionsboken i handskfacket.
Det är vad jag har skrivit. Man kan inte förvänta sig att B-kort innebär att man är fullärd och kan använda alla varianter av växellådor.
Jag kan erkänna att jag inte ”kan” köra elbil men jag har heller inte svårt för att lära mig.
Det är många som aldrig kört bil innan de stjäl sin första bil och de lyckas faktisk framföra fordonet och oftast i mycket hög hastighet.

Citat:
Ursprungligen postat av susozs
Håller med. Tror till och med man kan ge en 12-åring utan B-körkort en kvart med en automatväxlad bil och den hade kunnat framföra den på ett bra sätt.
Automatväxlade bilar är anpassade för människor med fysiska hinder så de är naturligtvis enklare att köra. Men likväl måste man veta hur man använder växellådan. Och det är inte något man får reda på när man tar B-behörigheten. Vet du själv hur man motorbromsar med en automatlåda eller hur man rullar igång bilen?
Citera
2023-02-19, 14:17
  #33798
Medlem
Någon som är intresserad av att snabbt hitta en uppkörningstid? Har skrivit en bot som jag hade velat testa live. Skicka PM eller maila hittauppkorning@gmail.com i så fall, givetvis tar jag inte betalt
Citera
2023-03-02, 05:22
  #33799
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det är vad jag har skrivit. Man kan inte förvänta sig att B-kort innebär att man är fullärd och kan använda alla varianter av växellådor.
Jag kan erkänna att jag inte ”kan” köra elbil men jag har heller inte svårt för att lära mig.
Det är många som aldrig kört bil innan de stjäl sin första bil och de lyckas faktisk framföra fordonet och oftast i mycket hög hastighet.


Automatväxlade bilar är anpassade för människor med fysiska hinder så de är naturligtvis enklare att köra. Men likväl måste man veta hur man använder växellådan. Och det är inte något man får reda på när man tar B-behörigheten. Vet du själv hur man motorbromsar med en automatlåda eller hur man rullar igång bilen?

Är man så osäker på en automatväxlad bil ska man nog inte ge sig ut i trafiken överhuvudtaget. Listar man inte ut hur automat fungerar sitter nog inte den manuella växlingen i ryggmärgen heller och fokus läggs på annat än trafiksäkerhet.
Att rulla igång en automat är inget att rekommendera och man bör vara försiktig med motorbromsen också. Har hört om folk som behövt bogsera bilen i närmare 80 km/h för att växeln ska kugga i och den smällen är nog oftare mer skadlig än nyttig för lådan. Så om det ska läras ut på trafikskolorna kommer troligtvis priset för utbildningen stiga rejält.
Citera
2023-03-06, 17:08
  #33800
Medlem
Fredde104s avatar
Jag ska ta CE kort till hösten och är supertaggad på att äntligen få den möjligheten! Finns det något man kan börja läsa på eller förbereda sig med redan nu? Har haft mitt B kort i 8år och kör runt 100 mil i veckan med B-lastbil så körvana och lite större fordon är jag van vid
Citera
2023-03-10, 20:38
  #33801
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
Jag ska ta CE kort till hösten och är supertaggad på att äntligen få den möjligheten! Finns det något man kan börja läsa på eller förbereda sig med redan nu? Har haft mitt B kort i 8år och kör runt 100 mil i veckan med B-lastbil så körvana och lite större fordon är jag van vid

Du får kolla upp om det fortfarande är tung boken som används för det körkortet, finns säkert på biblioteket. Jag vet inte hur intresserad du är av bilar och hur det fungerar men skiljer sig endel från vanligt b-körkort att man behöver av någon anledning veta lite mer hur bilen fungerar.
Citera
2023-03-15, 10:12
  #33802
Medlem
Frosteds avatar
Ni som tog körkort 2021-2023, vilken app/hemsida med teoriprov var mest likt den riktiga?

Jag använder Trafiko och körkortonline.se mest för att öva på teoriprov. Jag har testat fler men varit tvungen att sluta då grammatiken har varit så dålig att man knappt fattar frågan och informationen varit felaktig. Skrämmande att det finns så många dåliga sidor med körkortsfrågor.
Citera
2023-03-15, 17:51
  #33803
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frosted
Ni som tog körkort 2021-2023, vilken app/hemsida med teoriprov var mest likt den riktiga?

App: "iKörkort" (Android för mig), tror den gick på 200:-

Teoriproven / Övningsproven är att föredra.
Du får alltid väldigt utförlig statistik samt ett facit efter du gjort varje prov.

Sen när du kollar under fliken "statistik" så ser du vilka avsnitt du har haft minst rätt på. Bara klicka på dem så startar ett prov upp med 10 slumpvalda frågor i de avsnittet.

Jag nötade i cirka 2-3 timmar per dag under 5-6 dagar innan jag klarade teoriprovet på första med 54(52 gränsen)/65 rätt. Gjorde ungefär ~20 prov med 70 frågors testen och ~37 med 10 frågors testen.

Min statistik (iKörkort appen):
57 Gjorda prov, 36 godkända prov, 80% snittresultat (Kuggade många prov med 69-72% rätt i början)
(Antal rätta svar 965)
(Antal besvarade frågor 1245
(Antal obesvarade frågor 181)

Övningskört totalt i ungefär ~20-25 timmar och klarade uppkörningen på första i Gävle (Igår). Det var hyffsat lätt i Gävle men fick en dunderinstruktör (Shout out till M*rcus)

Vi körde ut från trafikverket och sen till höger. Åkte igenom stan lite, några trafikljus här och där, lite farthinder. In på en parkering, fick parkera i reverse, enkelt. Sen fick jag följa skyltar ut till Motorvägen. Där var det lite jobbigare då det var tighta filbyten för att komma utan att bli drabbad av heldragen linje.

Jag förklarade till min instruktör varje tanke jag hade i samband med mina val av växlar, observeringar gällande annan trafik, fotgängare osv så att han förstod att jag planerade min körning väl.

Är du osäker på vart du ska svänga även om h*n bett dig följa skyltar så är det bara fråga så slipper ni köra fel, tror ej dem kuggar på det. H*n håller väl bara käft om h*n känner sig skitnödig kring att ge dig den informationen.

Misstagen jag gjorde var att byta fil lite för hastigt då det var väldigt tight mellan vissa korsningar gällande vilket körfält man skulle vara i. På motorvägen klippte jag en halv heldragen linje medans jag axxade framför en när jag skulle göra ett körfältsbyte till vänster för att undvika att åka upp på avfarten till höger. Han förklarade efter att jag borde kört fel istället för att riskera något.

Gjorde uppkörningen lite efter lunchtid.

Godkänt o fint.

Tåget till Gävle tar 1h 26min från Stockholm Central och kostar allt från 165:- (-->) 299:- enkelbiljett.

Så kortfattade tips: Ta det väldigt lugnt hela dagen innan och dagen du ska ta ditt körkort. Gör som jag gjorde och håll en konversation där du själv analyserar din körning muntligt så att instruktören fattar att du är med i svängarna. Ät nyttig mat och ha en meditativ dag innan du kör upp. (Gå på spa eller besök ett badhus och ta en bastu sen kalldusch). Ät en snöboll till frukost så du har is i magen.

Lycka till!
Citera
2023-03-15, 22:59
  #33804
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
Jag ska ta CE kort till hösten och är supertaggad på att äntligen få den möjligheten! Finns det något man kan börja läsa på eller förbereda sig med redan nu? Har haft mitt B kort i 8år och kör runt 100 mil i veckan med B-lastbil så körvana och lite större fordon är jag van vid

Ehm, du ska ta CE och du har B? Det fattas något där emellan... Sedan hjälper inte din B-erfarenhet så mycket då att köra tung lastbil är en helt annan värld, framför allt om du hänger på ett släp. Jämför inte en lätt lastbil med en tung. Du får plats med en lätt lastbil i en tung lastbil.

Börja med:

- Kör och vilotider (finns helt gratis och öppet på Transportstyrelsens hemsida)
- Fordonskunskap https://tibrotrafikskola.se/c-korkortsteori/
-Lastvikter och lastsäkring https://tibrotrafikskola.se/c-korkortsteori/

Sedan när du kan C-teorin kan du börja med:
-Fordonskännedom när du har släp https://tibrotrafikskola.se/ce-korkortsteori/
- Lastsäkring och lastvikter för släp https://tibrotrafikskola.se/ce-korkortsteori/
- Gnugga mer kör och vilotider. (du sparar pengar, jag lovar!)

Beräkna belastningsklasser och lastvikter
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback