Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-13, 03:22
  #661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
En till bank som stängs :/
Signature Bank

Vad händer!!!
Skuldreseten håller på att börja
Citera
2023-03-13, 03:24
  #662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Är väl bara för USA att kasta mer pengar på problemet, vad gör 10 triljoner USD till i skuldsättning liksom, lånen kommer aldrig betalas tillbaka hursomhelst, bara tryck pengar det verkar fungera.

Det fungerar bara när risken för hög inflation är låg. Visst, de kommer trycka pengar men det eldar då på inflationen. Vad det sedan leder till har vi ju fått lära oss sedan minst ett år tillbaka. Pengar de för in i systemet via bankernas utlåning och som inte kan betalas tillbaka i stor skala ger det vi fick se förra veckan, bankkollapser.
Citera
2023-03-13, 03:51
  #663
Medlem
Svb har inlåning på 175 milliarder dollar tilsvarende 1.867 milliarder kroner.
Citera
2023-03-13, 04:04
  #664
Medlem
Nu jävlar kollapsar hela skiten tror jag. Det blir grisfötter och hyresrätt för dom flesta nu.
Citera
2023-03-13, 04:09
  #665
Medlem
Inget skäl till oro visar det sig.

Silicon Valley kommunisterna, Venture capital gubbarna och hedgefondpamparna blir utbailade som vanligt av Demokraterna. Deras donationer till den demokratiska partikassan visade sig vara väl värda investeringen. Yellen har nu gått ut och sagt att alla bankens kunder ska bli "made whole".

Så jag, som skattebetalare i USA, får som vanligt betala kalaset. Som vanligt är det olika regler som gäller för pampar jämfört med mannen på gatan.
Citera
2023-03-13, 04:13
  #666
Avstängd
EnMansArmés avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverSurfer4000
”Allt går åt helvete och jag ska flytta så fort det går”. Alarmistiskt.

Min granne har inte bombats (av vad, strategiskt bombflyg?) och jag har aldrig påstått att Sverige är tryggt. Du överdriver.

Däremot är det för många kaoz-blattar och blågommar därute som stör min Sverigebild inkl en negativ ekonomisk utveckling. Men så är det också dags för lågkonjunktur nu, många blir kissnödiga då.

Jag kom tillbaka till Sverige för mindre än 6 månader sen. Stannar ett par år max för inte kan man sätta barnen i svensk skola. Jag visste inte hur illa det var förrän jag kom tillbaka. Jag är inte alarmist, det där du som är en sthlmsbonnläpp. Behåll skiten
Citera
2023-03-13, 04:17
  #667
Avstängd
EnMansArmés avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justanam
Vi har ingen elbrist i Sverige. Vi har överskott och exporterar el till Europa där de har brist, och därmed har elpriset gått upp. Enligt EU-regler så måste vi i Sverige betala samma pris för el som den exporteras för, därför har vi högt elpris i Sverige. Regeringen skulle kunna ändra på detta men det vill de såklart inte därför att de drar in så mycket skatt på det höga elpriset och istället "kompenserar" man befolkningen med elstödet som planeras betalas ut.

Jag är fullt medveten om allt det där. Men du ljuger. I södra Sverige är det elbrist ibland. Ge Europa en vargavinter istället för 5+ i januari ska du får se. Som att säga det inte är matbrist i Afrika (vilket det inte är sett till hela kontinenten). Du är anställd av staten.
Citera
2023-03-13, 04:24
  #668
Avstängd
EnMansArmés avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Inget skäl till oro visar det sig.

Silicon Valley kommunisterna, Venture capital gubbarna och hedgefondpamparna blir utbailade som vanligt av Demokraterna. Deras donationer till den demokratiska partikassan visade sig vara väl värda investeringen. Yellen har nu gått ut och sagt att alla bankens kunder ska bli "made whole".

Så jag, som skattebetalare i USA, får som vanligt betala kalaset. Som vanligt är det olika regler som gäller för pampar jämfört med mannen på gatan.
Vad fick dig att tro något annat goyim? Men startskottet på sprintdöden för USD
Citera
2023-03-13, 04:43
  #669
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
En till bank som stängs :/
Signature Bank

Vad händer!!!


Det är början på slutet.
Citera
2023-03-13, 04:51
  #670
Medlem
wwrs avatar
SVB hade väl köpt regeringens skräpobligationer som blivit värdelösa? Nu får skattebetalarna betala i alla fall.
Citat:
US guarantees all deposits after Silicon Valley Bank collapse, as Biden promises action
https://www.theguardian.com/business...t-janet-yellen

När regeringarna spenderar genom Quantitative Easing (QE) så måste någon betala och det blir skattebetalarna i varje fall.

Den svenska Riksbanken utplånade just hela sitt egna kapital om 80 miljarder på samma sätt. Riksbanken höjde själv räntan som sänkte dem.
Citat:
80 miljarder i förlust för Riksbanken – egna kapitalet utraderat
https://www.di.se/nyheter/80-miljard...let-utraderat/

EU:s coronafonder t.ex. - någon måste betala till slut, och det blir vi.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-03-13 kl. 05:06.
Citera
2023-03-13, 05:24
  #671
Medlem
TotalWars avatar
Hur går pensionssparandet för er?

Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Det är början på slutet.

The Great Reset

I sin naturliga form, vilket är positivt på medellång och lång sikt. Det blir väldigt jobbigt på kort sikt när vi tvingas gå igenom covid, krig och ekonomisk kollaps. Förändringar är alltid jobbiga, tillika nödvändiga.
__________________
Senast redigerad av TotalWar 2023-03-13 kl. 05:30.
Citera
2023-03-13, 05:33
  #672
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
...
När regeringarna spenderar genom Quantitative Easing (QE) så måste någon betala och det blir skattebetalarna i varje fall.
...
Även alla som sparat till pension betalar och pensionsbesparingarna blir ännu mer värdelösa, det lilla som fanns kvar efter alla skatter.

Och det i dubbel bemärkelse när pensionärers besparade kontanter och på konto blir nästan värdelösa av inflationen, även pensionsfonden Alecta tappar kanske 9 miljarder rakt av bara för en enda skitbank i västra USA sprack.

https://sverigesradio.se/artikel/ale...-nio-miljarder

Hur många fler miljarder kan gå upp i rök över natten i andra "investeringar" som högavlönade anonyma spekulanter gjort för det sovande folkets pensioner?

Men vidrigast är nog när "egna" landets j-bankirer stjäl från alla genom att ständigt trycka nya pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback