Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-03-12, 20:08
  #1
Medlem
Hej jag är relativt nyfrälst och har inte så jättebra koll på olika kyrkor och församlingar. Dock vet jag att många av dom är falska. Tex tillåter hbtq, säger att helvetet inte existerar, predikerar inte hela bibeln utan bara det som känns bra att höra. Och i vissa fall lägger dom tillochmed till saker eller ändrar. Så disskussionsunderlaget är vilka församlingar/kyrkor är äkta och följer bibeln? Vilka kyrkor är fria från synd och lögn?
Citera
2023-03-12, 20:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoobrushan2023
Hej jag är relativt nyfrälst och har inte så jättebra koll på olika kyrkor och församlingar. Dock vet jag att många av dom är falska. Tex tillåter hbtq, säger att helvetet inte existerar, predikerar inte hela bibeln utan bara det som känns bra att höra. Och i vissa fall lägger dom tillochmed till saker eller ändrar. Så disskussionsunderlaget är vilka församlingar/kyrkor är äkta och följer bibeln? Vilka kyrkor är fria från synd och lögn?

Du lär ha svårt att hitta något sådant i sverige. Och gör du det, eller snarare gör du troligen inte det då sådana församlingar brukar vara väldigt hemliga med tanke på hot och hat.
Citera
2023-03-12, 20:13
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoobrushan2023
Hej jag är relativt nyfrälst och har inte så jättebra koll på olika kyrkor och församlingar. Dock vet jag att många av dom är falska. Tex tillåter hbtq, säger att helvetet inte existerar, predikerar inte hela bibeln utan bara det som känns bra att höra. Och i vissa fall lägger dom tillochmed till saker eller ändrar. Så disskussionsunderlaget är vilka församlingar/kyrkor är äkta och följer bibeln? Vilka kyrkor är fria från synd och lögn?
Man kan ju tolka Bibeln lite hur man vill och många religösa har sin speciella tro så du kan nog välja vilken som helst!
Citera
2023-03-12, 20:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoobrushan2023
Hej jag är relativt nyfrälst och har inte så jättebra koll på olika kyrkor och församlingar. Dock vet jag att många av dom är falska. Tex tillåter hbtq, säger att helvetet inte existerar, predikerar inte hela bibeln utan bara det som känns bra att höra. Och i vissa fall lägger dom tillochmed till saker eller ändrar. Så disskussionsunderlaget är vilka församlingar/kyrkor är äkta och följer bibeln? Vilka kyrkor är fria från synd och lögn?
Kanske pingstkyrkan?
Citera
2023-03-12, 20:15
  #5
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Försök att ta dig ur det här mad att vara frälst, det är fejk!

Kyrkor och trossamfund är ett elände, det förvrider människors verklighetsuppfattning.
Citera
2023-03-12, 20:26
  #6
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoobrushan2023
Hej jag är relativt nyfrälst och har inte så jättebra koll på olika kyrkor och församlingar. Dock vet jag att många av dom är falska. Tex tillåter hbtq, säger att helvetet inte existerar, predikerar inte hela bibeln utan bara det som känns bra att höra. Och i vissa fall lägger dom tillochmed till saker eller ändrar. Så disskussionsunderlaget är vilka församlingar/kyrkor är äkta och följer bibeln? Vilka kyrkor är fria från synd och lögn?
Westboro babtist church kanske kan vara något för dig?

"Efter bombdåden i London i juli 2005 hyllar församlingen dåden och tackar Gud för dem samt önskar att fler hade dött.
De framför åsikten att Storbritannien är "de fördömda sodomiternas ö" och anklagar Tony Blair för att vara Antikrist.

WBC har även demonstrerat på begravningar av soldater som stupat i Irak och Afghanistan och tackat Gud för orkanen Katrina och dess förstörelse av New Orleans."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Westboro_Baptist_Church
Citera
2023-03-12, 20:38
  #7
Medlem
zebra121s avatar
Livets Ord, Kristet Center i Örebro, Södermalmskyrkan, Församlingen Arken, Brokyrkan i Sundsvall.
Finns många församlingar som fortfarande förkunnar ordet och Guds Ord.

Var är du belägen?
Citera
2023-03-12, 20:48
  #8
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoobrushan2023
Hej jag är relativt nyfrälst och har inte så jättebra koll på olika kyrkor och församlingar. Dock vet jag att många av dom är falska. Tex tillåter hbtq, säger att helvetet inte existerar, predikerar inte hela bibeln utan bara det som känns bra att höra. Och i vissa fall lägger dom tillochmed till saker eller ändrar. Så disskussionsunderlaget är vilka församlingar/kyrkor är äkta och följer bibeln? Vilka kyrkor är fria från synd och lögn?
Du menar antagligen "var" du hittar en kyrka.

Frikyrkor brukar vara av typen du söker. Har du testat att googla efter kyrkor där du bor? Jehovas känner jag kan vara av din typ. Eller kanske Livets ord om den finns där, om den ens finns fortfarande. Men sökordet borde kanske kunna ge något.
Citera
2023-03-12, 20:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoobrushan2023
Hej jag är relativt nyfrälst och har inte så jättebra koll på olika kyrkor och församlingar. Dock vet jag att många av dom är falska. Tex tillåter hbtq, säger att helvetet inte existerar, predikerar inte hela bibeln utan bara det som känns bra att höra. Och i vissa fall lägger dom tillochmed till saker eller ändrar. Så disskussionsunderlaget är vilka församlingar/kyrkor är äkta och följer bibeln? Vilka kyrkor är fria från synd och lögn?

Maranataförsamlingen eller Plymouthbröderna är troligen de i Sverige som står dina värderingar närmast.
Citera
2023-03-12, 21:03
  #10
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Maranataförsamlingen eller Plymouthbröderna är troligen de i Sverige som står dina värderingar närmast.
Enighetskyrkan finns ju också. Och vad hette garlingarna i norr? Korpela: https://sv.wikipedia.org/wiki/Korpelar%C3%B6relsen
Rörelsen tog nu en allt mer sektpräglad karaktär. Vid mötena förekom, förutom bön, psalmsång och förkunnelse, bland annat så kallad kamning och pensling. Siikavaara förespråkade att alla mötesdeltagare skulle få sitt könshår kammat för att pröva om de var av den rätta tron. Pensling innebar att deltagarna blottade sina ryggslut och böjde sig framåt. Sedan penslade en medlem de bara könsdelarna med en brödpensel, varefter en annan medlem hällde lite ljumt vatten i fåran i ryggslutet, varefter en tredje medlem torkade av deltagarna med en handduk. Dessa ritualer pågick främst under 1938. Redan under 1937 blev riklig alkoholförtäring en del av mötesverksamheten och från sommaren samma år förekom även dans vid snart sagt alla möten. Dansen syftade till att "tacka Gud för den nyvunna friheten". Det förekom även öppet könsumgänge under mötena, där Siikavaara förklarade att man inte behövde ta hänsyn till om kvinnan var gift eller ogift, ung eller gammal, eller om hennes make eller fästman också var närvarande.
Spännande rörelse.
__________________
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-03-12 kl. 21:09.
Citera
2023-03-12, 21:22
  #11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
SSPX kanske är något för dig.

Här är det lite extra vässad tolkning av bibeln, om jag förstått saken rätt.
Citera
2023-03-12, 21:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Enighetskyrkan finns ju också. Och vad hette garlingarna i norr? Korpela: https://sv.wikipedia.org/wiki/Korpelar%C3%B6relsen
Rörelsen tog nu en allt mer sektpräglad karaktär. Vid mötena förekom, förutom bön, psalmsång och förkunnelse, bland annat så kallad kamning och pensling. Siikavaara förespråkade att alla mötesdeltagare skulle få sitt könshår kammat för att pröva om de var av den rätta tron. Pensling innebar att deltagarna blottade sina ryggslut och böjde sig framåt. Sedan penslade en medlem de bara könsdelarna med en brödpensel, varefter en annan medlem hällde lite ljumt vatten i fåran i ryggslutet, varefter en tredje medlem torkade av deltagarna med en handduk. Dessa ritualer pågick främst under 1938. Redan under 1937 blev riklig alkoholförtäring en del av mötesverksamheten och från sommaren samma år förekom även dans vid snart sagt alla möten. Dansen syftade till att "tacka Gud för den nyvunna friheten". Det förekom även öppet könsumgänge under mötena, där Siikavaara förklarade att man inte behövde ta hänsyn till om kvinnan var gift eller ogift, ung eller gammal, eller om hennes make eller fästman också var närvarande.
Spännande rörelse.
Korpelarörelsen dog ut i slutet av 30-talet. Ledarna hamnade på mentalsjukhus. Korpelarörelsen var en utbrytning från Leastadianerna, de finns fortfarande kvar. De har splittratsi olika riktningar. sånt brukar ju hända med många -ismer. Både politiska och religiösa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback