Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-11, 16:18
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Nu är det bara så att stollar som Nixon skeppat bort allt du påstår väst tillverkar till Asien sedan 1970-talet. Men aja. USA sålde till och med patenten för tillverkning av vissa grejor till Kina på 80-talet.
Billig arbetskraft, ja. Det skrev jag ju.

Men oförmågan att uppfinna nytt kvarstår.

Det är ingen slump att varenda ny grej alla människor vill ha inte presenteras på en scen i Saudiarabien.
Citera
2023-03-11, 16:20
  #98
Avstängd
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Billig arbetskraft, ja. Det skrev jag ju.

Men oförmågan att uppfinna nytt kvarstår.

Det är ingen slump att varenda ny grej alla människor vill ha inte presenteras på en scen i Saudiarabien.

Är patenter på teknologi "billig arbetskraft"?
Citera
2023-03-11, 16:24
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Är patenter på teknologi "billig arbetskraft"?
Patent, som även dessa skapats av amerikanare, men som du hävdar sålts till Kina skulle göra att Kina lyckas uppfinna nya saker eller vad menar du?
Citera
2023-03-11, 16:26
  #100
Avstängd
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Patent, som även dessa skapats av amerikanare, men som du hävdar sålts till Kina skulle göra att Kina lyckas uppfinna nya saker eller vad menar du?

Det spelar ingen roll vem som uppfann vad. Poängen är att det teknologiska försprånget medvetet outsourcats. Det är delvis girighet och billig arbetskraft. Det är delvis något helt annat som driver det.
Citera
2023-03-11, 16:32
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Det spelar ingen roll vem som uppfann vad. Poängen är att det teknologiska försprånget medvetet outsourcats. Det är delvis girighet och billig arbetskraft. Det är delvis något helt annat som driver det.
Vem som uppfann tidigare uppfinningar spelar mindre roll, i synnerhet då Kina skiter i patent i vilket fall. Det viktiga är att det hela tiden är väst som kommer med nya uppfinningar. Som jag skrev:

Men oförmågan att uppfinna nytt kvarstår.

Det enkla svaret är att det beror på att endast i väst råder fri företagsamhet.

(Och med "väst" menar jag då även de länder som Japan, Taiwan och Sydkorea som har samma ekonomiska system).
Citera
2023-03-11, 16:34
  #102
Avstängd
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Vem som uppfann tidigare uppfinningar spelar mindre roll, i synnerhet då Kina skiter i patent i vilket fall. Det viktiga är att det hela tiden är väst som kommer med nya uppfinningar. Som jag skrev:

Men oförmågan att uppfinna nytt kvarstår.

Det enkla svaret är att det beror på att endast i väst råder fri företagsamhet.

(Och med "väst" menar jag då även de länder som Japan, Taiwan och Sydkorea som har samma ekonomiska system).

Har inte funnits någon riktig fri företagsamhet i väst sedan 1913. All teknologi förutom halvledare har stagnerat alternativt bara byggts på sedan circa 1995.
Citera
2023-03-11, 16:42
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Har inte funnits någon riktig fri företagsamhet i väst sedan 1913. All teknologi förutom halvledare har stagnerat sedan circa 1995.
Kan inte säga att jag håller med, eller att ens verkligheten håller med.

Klart att vi kan diskutera "riktig frihet" och på många sätt vara överens om att vi inte har det, men det är svårt att hävda att entreprenörer och företag i väst skulle vara lika ofria, eller mer förtryckta, än företag i tex Kina. Det är magnituder i skillnad.

Att "all teknologi" skulle stagnerat är ett intressant påstående. 1995 hade bara "datanördar" tillgång till en dator. Det var töntigt att hålla på med sånt. Idag sitter det AI-chip i kaffebryggaren.
Citera
2023-03-11, 16:44
  #104
Avstängd
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Kan inte säga att jag håller med, eller att ens verkligheten håller med.

Klart att vi kan diskutera "riktig frihet" och på många sätt vara överens om att vi inte har det, men det är svårt att hävda att entreprenörer och företag i väst skulle vara lika ofria, eller mer förtryckta, än företag i tex Kina. Det är magnituder i skillnad.

Att "all teknologi" skulle stagnerat är ett intressant påstående. 1995 hade bara "datanördar" tillgång till en dator. Det var töntigt att hålla på med sånt. Idag sitter det AI-chip i kaffebryggaren.

Ja men det är ju det jag menar med "byggts på". All denna chipteknologi är det enda som sniglat framåt.

Massprolifirering är också en helt annan sak för sig.
Citera
2023-03-11, 16:46
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Ja men det är ju det jag menar med "byggts på". All denna chip teknologi är det enda som sniglat framåt.
Du menar att du tycker att det ska komma någon ny teknologi som tidigare var helt okänd för att det ska räknas som "icke stagnerat"?
Citera
2023-03-11, 16:48
  #106
Avstängd
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Du menar att du tycker att det ska komma någon ny teknologi som tidigare var helt okänd för att det ska räknas som "icke stagnerat"?

Ja. Duh.

Massprolifirering och återapplicering av något som tidigare använts till något annat är inte framsteg i sig.
Citera
2023-03-11, 16:49
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Ja. Duh.

Massprolifirering och återapplicering av något som tidigare använts till något annat är inte framsteg i sig.
Tror att de flesta anser att det har gjorts framsteg sedan 1995.
Citera
2023-03-11, 16:50
  #108
Avstängd
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Tror att de flesta anser att det har gjorts framsteg sedan 1995.

Det får väl stå för er i så fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback