Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-10, 16:17
Medlem
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Sa inte du var tvungen. Bara frågade om du kunde förklara.
Jag ser också "klart" men ser ingen lösning så klart man frågar.

Samma här. Jag ser problemet men har inga lösningar. Har jag aldrig bestämt hävdat att jag har. Jag grubblar och spånar bara. Ofta har jag fel om mycket.
Citera
2023-03-10, 16:19
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Samma här. Jag ser problemet men har inga lösningar. Har jag aldrig bestämt hävdat att jag har. Jag grubblar och spånar bara. Ofta har jag fel om mycket.
Tack. Förstår dig nu och känner samhörighet i detta.
Jag försöker förstå och är öppen för att jag kan ha fel.
Citera
2023-03-10, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giraffistarn
Snart ryker petrodollarn och då jävlar går det fort. Adjöss americanas!
Det kommer hända förr eller senare.
Citera
2023-03-10, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Om Ryssland får med sig saudi får han nog med sig resten av arabländerna också. Iran har dom ju redan.

Inget förvånande, det judiska inflytandet i USA vet muslimerna om och stödet till Israel.

Vad ”väst” har med det att göra fattar jag inte men Israel är dödsdömt som stat i framtiden. Med bara fiender som grannar så går det inte överleva.
Citera
2023-03-10, 18:24
Medlem
RysslandSplittrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Just nu är guldpriset manipulerat.

Förklara?

Citat:
Men blir fysiskt guld basen för ekonomin så lär den öka kraftigt. (Detta då mängden är relativt begränsad) Men ganska snart därpå stabiliseras.

Får tänka på att det finns väldigt många valutor i världen, och att det är liten chans att alla länder vill knyta värdet på egna valutan till guldet.

Att Kina vill knyta värdet på yuanen till guld, är litet, eftersom att Kinas regering vill kunnat manipulera och styra värdet på den egna valutan.

Ifall Kinas fastighetskris förvärras ännu mer framöver, och smittar av sig på resten av Kinas ekonomi, så vill Kinas regering kunna se till att värdet på egna valutan sjunker, så att efterfrågan på kinesiska varor ökar i världen, vilket är bra för Kinas ekonomi.
Senast redigerad av RysslandSplittras 2023-03-10 kl. 18:27.
Citera
2023-03-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Ni begriper inte geopolitik så väl. Nationer med dispyter på många andra plan kan ändå vara handelspartners. Det är inget konstigt.

Säkert, men USA och EU är Indiens två största exportmarknader.

Indien vill knappast förstöra sin två största exportmarknader, bara för att kunna alliera sig med Kina, som Indien har blodiga gränskonflikter med.
Citera
2023-03-10, 18:35
Medlem
Ni diktatur-älskare inbillar er alltså att världens mest dysfunktionella länder tillsammans skulle kunna bilda en funktionell allians? Det finns verkligen ingen hejd på ert önsketänkande.

Gång på gång glömmer ni att anledningen till att det demokratiska och liberala Väst är så överlägset det diktatoriska och konservativa Öst på alla plan är just att Väst är liberalt och demokratiskt och att Öst är diktatoriskt och konservativt. Öst kommer att kunna mäta sig med oss först efter att de har tagit efter vårt styrelseskick och våra värderingar.
Senast redigerad av absinten 2023-03-10 kl. 19:00.
Citera
2023-03-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Ni diktatur-älskare inbillar er alltså att världens mest dysfunktionella länder tillsammans skulle kunna bilda en funktionell allians? Det finns verkligen ingen hejd på ert önsketänkande.

Instämmer.

Termen BRICS hittades på för 20 år sedan, av en amerikansk bank för att beskriva en grupp utvecklingsländer, spridda över världen.

Det finns väldigt lite som förenar de här länderna, mer än just att de är utvecklingsländer.

Och dessutom har nästan alla av de här länderna sina största exportmarknader, i USA och EU.
Citera
2023-03-10, 19:17
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giraffistarn
Snart ryker petrodollarn och då jävlar går det fort. Adjöss americanas!

Det är alltid kul att se inlägg om en låtsasvärld från USA-hatare. Det man alltid vet är att ni inte har den minsta susning om vad ni babblar om.

USA omsätter ensamt lika mycket som hela BRICS och väst kontrollerar 70-80% av hela världens omsättning och handel.

Dina våta drömmar om USAs eller västs förfall får du låtsasleva med i några hundra år till, minst.
Citera
2023-03-10, 20:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Det är alltid kul att se inlägg om en låtsasvärld från USA-hatare. Det man alltid vet är att ni inte har den minsta susning om vad ni babblar om.

USA omsätter ensamt lika mycket som hela BRICS och väst kontrollerar 70-80% av hela världens omsättning och handel.

Dina våta drömmar om USAs eller västs förfall får du låtsasleva med i några hundra år till, minst.

Inget imperium varar för evigt.
Likt de romerska rikena innan undergången, så är USAs ekonomi i väldigt dåligt skick.

I dagarna lägger demokraterna en ny budget som expanderar statens kostnader, o tynger medelklassen med ytterligare skattetryck.
Citera
2023-03-10, 20:37
Medlem
Citat:
Inget imperium varar för evigt.
Likt de romerska rikena innan undergången, så är USAs ekonomi i väldigt dåligt skick.

Skulle nog säga att USAs ekonomi är i avsevärt bättre skick, än Kinas ekonomi.
Citera
2023-03-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RysslandSplittras
Skulle nog säga att USAs ekonomi är i avsevärt bättre skick, än Kinas ekonomi.

https://www.usdebtclock.org/world-debt-clock.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback