Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
68,56%
5448 röster
Nepp
31,44%
2498 röster
2023-03-10, 13:45
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
När man kommer in i en rondell hamnar man ju alltid i det yttre körfältet.
Skall jag ta avfarten till vänster BYTER JAG FIL till innerfilen ( och blinkar för att markera filbyte )
Sen blinkar jag tillbaka till ytterfilen när jag närmar mej. Alltså två blinkingar båda för att markera
byte av fil. Läs och lär.

I ditt exempel hade jag nog för att helgardera mig använt varningsblinkers..
2023-03-10, 13:52
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Poängen är om folk visste att det är bara en blinkning som gäller, då hade de sluppit att vela.
Idag finns det så mycket varianter så man undrar hur f-n folk är skapta.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Märkligt resonemang men visst.

Citat:
Tja, jag hade fel på den punkten helt enkelt. Så därför tänkte jag att det var lika bara att ta bort det innan det blir en onödig diskussion.

Tack!

Citat:
Oavsett vilket så finns det inget som säger att man till varje pris ska undvika att göra allt som inte är direkt påbjudet av trafikförordningen.

Det skall vara enkelt att köra bil, så desto mindre snickarglädje vi har där ute desto bättre...
2023-03-10, 13:53
Citat:
Du tror inte du missat andra saker i trafiken, när du missat en sådan viktig regel?
Är den regeln så oerhört viktig? I de allra flesta fall är det något man inte behöver bekymra sig om alls, eftersom bromsljuset tänds automatiskt när man trycker på bromsen, vilket man i regel gör när man ska stanna. Tror det är rätt få som känner till den om jag ska vara ärlig.
2023-03-10, 13:55
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Är den regeln så oerhört viktig? I de allra flesta fall är det något man inte behöver bekymra sig om alls, eftersom bromsljuset tänds automatiskt när man trycker på bromsen, vilket man i regel gör när man ska stanna. Tror det är rätt få som känner till den om jag ska vara ärlig.

Skulle tro att det är en av de största orsakerna till seriekrockar.
2023-03-10, 13:58
Citat:
Det skall vara enkelt att köra bil, så desto mindre snickarglädje vi har där ute desto bättre...
Tja, jag tycker det är ganska enkelt.

Jag har inga problem med att folk inte blinkar vänster i rondeller, men jag tycker det är praktiskt när folk gör det. Därför gör jag likadant. Det är upp till dig om du vill nyttja informationen eller ej. Är du inte kapabel att göra något bra av den informationen så är det så.

Citat:
Skulle tro att det är en av de största orsakerna till seriekrockar.
Det har jag väldigt svårt att tro. Kan du förklara hur det skulle gå till?
2023-03-10, 14:05
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Jag har inga problem med att folk inte blinkar vänster i rondeller, men jag tycker det är praktiskt när folk gör det. Därför gör jag likadant. Det är upp till dig om du vill nyttja informationen eller ej. Är du inte kapabel att göra något bra av den informationen så är det så.

Av den enkla anledningen att jag inte vet vad som är vänster för dig.
Gör det enkelt, blinka bara när du kör ut.

Citat:
Det har jag väldigt svårt att tro. Kan du förklara hur det skulle gå till?

Om man bara släpper på gasen vid köbildning på en motorväg, försvinner dyrbara hundradelar för de bakom
2023-03-10, 14:13
Citat:
Av den enkla anledningen att jag inte vet vad som är vänster för dig.
Gör det enkelt, blinka bara när du kör ut.

Om du inte kan tolka mina vänsterblinkningar så ignorera dem bara. Det finns andra som kan tolka dem.

Citat:
Om man bara släpper på gasen vid köbildning på en motorväg, försvinner dyrbara hundradelar för de bakom
Det är inte mitt ansvar att se till att bakomvarande bil fattar att det är köbildning. Man får väl för fasen titta lite längre fram än enbart bilen framför. Om du kör på framförvarande bil så har du legat för nära, och det är det som är anledningen till seriekrockar.

Från TF:
Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
och:
Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-03-10 kl. 14:23.
2023-03-10, 14:23
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Om du inte kan tolka mina vänsterblinkningar så ignorera dem bara. Det finns andra som kan tolka dem.

Nu funkar det ju inte riktigt så, att man kan ignorera andras signaler i trafiken.
Eftersom det finns lika många fiffiga varianter och signaler som det finns bilförare.
Du hör ju själv, "det finns andra som kan tolka dem."

Kanske kontakta ett förlag för ett ge ut: Äldre män med keps som kör som de alltid har gjort.?
Senast redigerad av Duvlort 2023-03-10 kl. 14:26.
2023-03-10, 14:28
Citat:
Nu funkar det ju inte riktigt så, att man kan ignorera andras signaler i trafiken.
Eftersom det finns lika många fiffiga varianter och signaler som det finns bilförare.
Du hör ju själv, "det finns andra som kan tolka dem."

Kanske kontakta ett förlag för ett ge ut: Äldre män med keps som kör som de alltid har gjort.?
Hur gör du när någon blinkar vänster?
2023-03-10, 14:29
Medlem
Citat:
Du tror inte du missat andra saker i trafiken, när du missat en sådan viktig regel?

Gör man saker som inte finns med in TF, vad är det då?

Jag skrev "nästan vem som helst kan starta en trafikskola", om du går till tio olika körskolor, tror du att de lär ut exakt samma tillvägagångssätt i trafiken?

Fortfarande behöver du träna på att citera vettigt….

Ingen av oss är fria från att missa saker i trafiken, det gör alla trafikanter, även du.

Jag har redan förklarat för dig att man får göra mer än vad som är minsta kravet i TF, så länge det inte strider mot TF. Precis allt i trafiken kan inte täckas av TF, därför har vi körskolor som i samarbete med Transportstyrelsen lär ut bästa praxis, och det är då inte ”hemsnickrat”. Dessutom tjänar det inget till med ordklyverier i denna sak…

Körskolorna lär ut det som de ska lära ut efter utbildningsplanen, de lär inte ut saker som inte är tillåtna.
2023-03-10, 14:30
Medlem
Citat:
Poängen är om folk visste att det är bara en blinkning som gäller, då hade de sluppit att vela.
Idag finns det så mycket varianter så man undrar hur f-n folk är skapta.

Nej, det finns flera blinkningar som gäller, även i CP…..
Fan pöjk, kan du inte trafikreglerna…
2023-03-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floskelspruta
Vilket underbart Dunning-Kruger-exempel det blir när du, som gör fel, kallar alla som gör rätt för idioter!

Om du måste "bromsa in hastigt" för att du kör in i en cirkulationsplats framför någon som inte blinkar, så är det ju DU som är den stora idioten, då du uppenbarligen inte har begripit att de som inte blinkar alls förväntas fortsätta i cirkulationen.

De som förstår principen och funktionen i en cirkulationsplats vet också att det du kallar "rakt fram" och "svänger till vänster" i själva verket är högersvängar, vid 2:a, 3:e, 4:e eller kanske 5:e utfarten.

Det alltså DU som tillhör dumskallarna i trafiken, och inte de som kör korrekt i cirkulationsplatsen. Men om du vill lära dig hur det fungerar så är det bara att titta på filmen från Transportstyrelsen, som Duvlort länkade till i detta inlägg.

Så länge man inte bryter mot några andra regler så kör man rätt i CP oavsett om man VB eller inte. Man kör eller gör alltså inte fel om man VB i CP…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in