Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-09, 19:22
  #4561
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Björnmarknaden under finanskrisen varade i 17 månader. Denna björnmarknad har snart varat i 15 månader.

Vi är ju inte i närheten av samma katastrof som var 2008, där hela finansmarknaden gungade. Denna gång verkar ju björnmarknaden vara längre - varför?


Situationen är långt mycket värre än 2008/2009.

Europas industriella output har så got som halverats på flera områden.
Ta en titt på siffrorna på tex. bilproductionen.

I ett FIAT system så är den den industriella produktionen som är vad som backar valutorna.

Om USA´s angrepp fortsätter ostraffat, så kommer Europa "brinna ned till grunden".
Citera
2023-03-09, 22:04
  #4562
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Haha, ja vi är kvar men så länge "Fight The FED" råder så får man försöka sitta på fingrarna. Har dock som vanligt lite björnar ute. T ex så är jag en av de stackars Retails som försöker korta Nvidia men någon MM-val försöker uppenbarligen slakta kortsiktiga puts. Nvidia upp 2% efter att Powell försökt prata förstånd med marknaden, så inga gainz idag inte! Blir byrålådan, och att hoppas vollan inte käkar upp insatsen. Att ligga med kortsiktiga tidsbestämda produkter skulle jag aldrig våga nu!

Någon gång kommer någon tjäna mycket pengar på att korta Nvidia men det är så djäkla svårt att få tajmingen rätt i de här grejerna! Jag önskar dig lycka till.
__________________
Senast redigerad av KJosef 2023-03-09 kl. 22:13.
Citera
2023-03-09, 22:33
  #4563
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Någon gång kommer någon tjäna mycket pengar på att korta Nvidia men det är så djäkla svårt att få tajmingen rätt i de här grejerna! Jag önskar dig lycka till.

Tack! Jajamen jag hänger kvar. Gick in på 238-någonting.
Apropå värdering: PE 135-isch. God dajm!
Citera
2023-03-10, 12:16
  #4564
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Tack! Jajamen jag hänger kvar. Gick in på 238-någonting.
Apropå värdering: PE 135-isch. God dajm!
Last bear standing. Jag tittar på från sidlinjen medan tillväxtmög och banker verkar få bögstryk.
Eqt, kinnevik och mama cathy ner, guldet tuffar på.

Tjurarna hittar nog en orsak att fortsätta sitt cp-rally.
Citera
2023-03-10, 12:18
  #4565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Alla är överens om att värderingarna på aktiemarknaden är rejält uppblåsta p/e talen är rekordhöga och OMXS är upp 20% i år.

Så det kommer att smälla snart men vad tror ni kommer att utlösa en börskrasch?
(Tvåsiffrigt inom några dagar).

Har grubblat på detta men kan inte komma på några realistiska hot. Oavsett vad som händer i Kina, med Covid, med jobben i USA eller nåt annat så tuffar börsen på uppåt.

Vilka sektorer kommer att drabbas värst?
Vilka bolag tror ni kommer att gå bra på 5-års sikt?
Tack.


Infrastruktur kommer fortsätta gå bra satsa på det!
Citera
2023-03-10, 12:33
  #4566
Avstängd
wwrs avatar
Bankerna rasar värst. Men går verkligen bankerna dåligt? Har inte akitekurser/market cap frigjort sig från förväntad omsättning/vinst?

Omfattar egentligen inte den ekonomiska krasch som vi kan stå inför att vanligt folk och aktiesparare blir panka medan storföretagen i stort sett bara tuffar på medan FED gapar hit och dit och tillsammans med storfinansen försöker manipulera kurserna?

Jag själv hedgar lite i dollar och minimalt i några breda fonder för att i sin tur försöka hedga dollarna.
Citera
2023-03-10, 12:35
  #4567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Last bear standing. Jag tittar på från sidlinjen medan tillväxtmög och banker verkar få bögstryk.
Eqt, kinnevik och mama cathy ner, guldet tuffar på.

Tjurarna hittar nog en orsak att fortsätta sitt cp-rally.

Du förstår att bear markets inte håller på för evigt? Sp500 har varit i bear i 15 månader snart.

Snitt bear market är 9,6 månader.

Vill du gå mot den längsta bear market i historien innan du är nöjd eller?
Citera
2023-03-10, 12:42
  #4568
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Du förstår att bear markets inte håller på för evigt? Sp500 har varit i bear i 15 månader snart.

Snitt bear market är 9,6 månader.

Vill du gå mot den längsta bear market i historien innan du är nöjd eller?
Jag kommenterade individuella sektorer.
Tech var i en lång bearmarket efter dotcombubblan. Råvaror i ett årtionde efter 2008.

Men det är som vanligt "diffrent this time" eller?
Citera
2023-03-10, 12:46
  #4569
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag kommenterade individuella sektorer.
Tech var i en lång bearmarket efter dotcombubblan. Råvaror i ett årtionde efter 2008.

Men det är som vanligt "diffrent this time" eller?

Uppgången under dotcom bubblan var brutalt mycket högre.

Uppgången under dotcom bubblan var spekulation i enormt större utsträckning. Techbolagen (faang) dominerar vår ekonomi totalt. Då kunde de knappt visa vinster. DET ÄR ANNORLUNDA DENNA GÅNG.
Citera
2023-03-10, 12:49
  #4570
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Uppgången under dotcom bubblan var brutalt mycket högre.

Uppgången under dotcom bubblan var spekulation i enormt större utsträckning. Techbolagen (faang) dominerar vår ekonomi totalt. Då kunde de knappt visa vinster. DET ÄR ANNORLUNDA DENNA GÅNG.
Återigen har du problem med läsförståelsen eller någon annan defekt som gör att du inte förstår.

Faangs tjänar pengar och är alltså inte så kallat tillväxtmög dvs kreditfinansierade shitcos som går back.
Citera
2023-03-10, 12:52
  #4571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Återigen har du problem med läsförståelsen eller någon annan defekt som gör att du inte förstår.

Faangs tjänar pengar och är alltså inte så kallat tillväxtmög dvs kreditfinansierade shitcos som går back.

Du är verkar korkad.

Förstå att bubblan 2000 var gigantisk jämfört med idag. Innan nasdaq kraschade gick den upp 80 % sista 6 månaderna. På luftvärderingar. Inga techbolag tjänade pengar.
Citera
2023-03-10, 12:55
  #4572
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Du är verkar korkad.

Förstå att bubblan 2000 var gigantisk jämfört med idag. Innan nasdaq kraschade gick den upp 80 % sista 6 månaderna. På luftvärderingar. Inga techbolag tjänade pengar.
Ok, då säger vi så.
Bara att köpa dippen naruto-style huvudet först.

Tack för ovärderliga upplysningar.

Och silvergate är antagligen inget att bry sig om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback