2023-03-08, 13:35
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Enligt uppgift har rester av sprängmedel hittats i båten.

Just det låter ju extremt märkligt. Den typen av sprängmedel man använder för sånt är väl inget som lämnar rester där man lägger det. Eller satt de och blandade svartkrut i båten?
Citera
2023-03-08, 13:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Du är konstitutiv idiot, men även en blind höna hittar ett korn ibland - det får man ge dig.

Hela grejen andas privata aktörer. Hyrandet av båten och pappersspåren är jäkligt sloppy och tyder inte på en "state actor". Att Nederländerna är inblandat tyder också på att privatare varit i farten. Om du vill köpa civila avancerade dyktjänster så vänder du dig i nio fall av tio till ett holländskt bolag. Dessa besitter kunskaper och resurser som annars bara militära organisationer har. Det vimlar också av före detta och frilansande dykare på den holländska marknaden.

Frågan är givetvis: vem har finansierat det här?

Jag tror att du är på rätt spår när du tror att det är en pro-ukrainsk oligark som kan ha hostat upp pluringen. Jag tror att denna oligark eller grupp har gjort det här på eget bevåg i tron att de "gör Ukraina en tjänst" eller "skadar Putin", eller något sådant.

Hur som helst: det här är ett dåd av "privatister".
USA är anklagade för sprängdådet. USA kommer med en story om att några privatpajsare gjorde det.

Du tror på USA?

Märkligt att så många omedelbart tog detta för sanning.
Citera
2023-03-08, 13:38
Medlem
Overminds avatar
Ukraina får ordna upp korruptionen i landet innan de skall tillåtas in i EU och NATO! Vi kan inte ha en "rogue state".
Citera
2023-03-08, 13:39
Medlem
F.B.Dases avatar
Bra. Skulle aldrig byggts till att börja med. Men sen får den lagas, ryssarna ska betala sitt krigsskadestånd genom den.
Citera
2023-03-08, 13:40
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, OK. Ändå träffade tipset mitt i prick, fast jag känner att vi närmar oss ett cirkelresonemang på den punkten. Om innehållet i rapporten tar avstamp i underrättelseuppgifterna från i somras, och man grävt vidare i det spåret, då är det självklart att det korrelerar. Eller så stämde uppgifterna till CIA. Då borde svensk underrättelsetjänst skämmas, som inte såg till att vi lyckades freda vårt vatten. Nästa gång är det något annat någon spränger i stället.
Nordsteam korsar inte svenskt vatten.
Citera
2023-03-08, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hur vet man då deras yrken och nationaliteter? För detta har de de facto gått ut med.
Yrken är bara vad de titulerat sig själva med.

Nation kan jag tänka mig är dialekt eller vart de kommit ifrån.

Eller så vet CIA mera.

Pipeline var dock ett legitimt mål för Ukraina med tanke på vad Ryssland gjorde i Ukraina.
Citera
2023-03-08, 13:41
Medlem
Aftonbladets Anders Lindberg som i månader har beskyllt Ryssland för attentatet.

Den mannen har verkligen aldrig rätt.
Citera
2023-03-08, 13:43
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Enligt rapporten så hade "den västliga underrättelsetjänsten", dvs CIA, bedömt sannolikheten och trovärdigheten i sommarens tips som "låg" till "måttlig". Tipset involverade uppgiften att en grupp med "pro-ukrainska sympatier" försökte hyra båtar, bland annat i Sverige. CIAs besked till européerna var "det är förmodligen ingenting, men ni får nog hålla ögonen öppna".

Då är det perfekt att börja en bra stund innan att lägga ut små trevare som antyder vad som ni nu framhärdar har hänt - att denna grupp som nu är i ropet stämmer in ganska väl på CIAs beskrivelse och varning - de började planera för detta sedan länge... False flag-operationer sker inte i stundens allvar utan planeras över tid.
Citera
2023-03-08, 13:44
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Yrken är bara vad de titulerat sig själva med.

Nation kan jag tänka mig är dialekt eller vart de kommit ifrån.

Eller så vet CIA mera.

Pipeline var dock ett legitimt mål för Ukraina med tanke på vad Ryssland gjorde i Ukraina.

Ja, okey - så kan det vara! Tack!
Citera
2023-03-08, 13:47
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
USA är anklagade för sprängdådet. USA kommer med en story om att några privatpajsare gjorde det.

Du tror på USA?

Märkligt att så många omedelbart tog detta för sanning.
Idiot. Rapporten är tysk. USA har inte gjort någon egen undersökning, utan bara understött tyskarna genom att svara på frågor.
Citera
2023-03-08, 13:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Nordsteam korsar inte svenskt vatten.
Ett enkelt misstag från min sida. Beklagligt. Var det på internationellt vatten explosionerna ägde rum, eller på danskt territorialvatten? I det senare fallet kan danskarna skämmas, men faktum kvarstår — det var i Östersjön, svensk underrättelsetjänst bör ha förvarnats och Sverige håller på med en utredning. Sverige är närvarande i Östersjöområdet.
Citera
2023-03-08, 13:50
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ett enkelt misstag från min sida. Var det på internationellt vatten explosionerna ägde rum, eller på danskt territorialvatten? I det senare fallet kan danskarna skämmas, men faktum kvarstår — det var i Östersjön, svensk underrättelsetjänst bör ha förvarnats och Sverige håller på med en utredning. Sverige är närvarande i Östersjöområdet.
Ledningen berör bara ryskt och tyskt vatten. Angående skammen så har vi nog inte fått reda på sanningen mer än att Ryssland nog är oskyldiga. Vilka som var inblandade vet vi inte och får nog aldrig veta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in