2023-03-08, 12:38
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
I den tyska rapporten står det att en "västlig underrättelseorganisation hade fått tips om ett möjligt attentat i somras och informerade då relevanta systerorganisationer".

Den tyska public servicekanalen ARD fleshade ut det där och sade att det var CIA som fått tips i somras och att underrättelsetjänster i Östersjöområdet informerades. ARD har egna kontakter inom det tyska justitiedepartementet, uppenbarligen.
Mm. Toppen — tackar för det. Frågan är: Varför har då ingen agerat? Hade man (rent hypotetiskt) gjort det om det var Ryssland som pekades ut? Har Ryssland nyttjat bulvaner?

I mina ögon pekar det mesta på att det är minst sannolikt att Ryssland ligger bakom. Frifräsare eller CIA själva, är mitt tips.
Citera
2023-03-08, 12:40
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Jaaaa-ja, snubben är nästan 100 år gammal. Då måste det vara så.

Precis, ju äldre desto mer dement. De trovärdigaste nyheterna kanske man får från nån som är 15 bast. Jävla vatniks som försöker lura dig bror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Om det nu är Norge/USA som sprängde den (trollens senaste linje), varför skulle Englands PM messa Biden om att det var klart? Borde ju vara tvärtom.

Sen tittade jag på Bidens uttalande. Inte en enda gång säger han att han skall spränga Nordstream. Är det sånt som dyker upp i ditt huvud när han säger att de ska stoppa Nordstream?
Ser du fler saker?

Sluta läs den svenska Aftonbladet-översättningstexten och lyssna på honom själv om du kan engelska.

Länk till C-span 3 minuter ej textat av DNs läsekrets
https://www.youtube.com/watch?v=OS4O8rGRLf8
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-03-08 kl. 12:42.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vospominaniye
Om det nu är Norge/USA som sprängde den (trollens senaste linje), varför skulle Englands PM messa Biden om att det var klart? Borde ju vara tvärtom.

Sen tittade jag på Bidens uttalande. Inte en enda gång säger han att han skall spränga Nordstream. Är det sånt som dyker upp i ditt huvud när han säger att de ska stoppa Nordstream?
Ser du fler saker?

Nordstream blev ju stoppat.
Hur skulle USA annars gå tillväga?
Be Ryssland sluta leverera?
Be Tyskland sluta köpa gas, o låta folket frysa, industrin få problem. Driva energipriserna i hela Europa i höjden?

Eller så skickar man ett team som fäster några bomber på gasledningen under en Natoövning…
Citera
2023-03-08, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.nytimes.com/2023/03/07/us/politics/nord-stream-pipeline-sabotage-ukraine.html
https://www.reuters.com/article/ukraine-crisis-nordstream/us-intelligence-suggests-pro-ukrainian-group-sabotaged-nord-stream-pipelines-nyt-idINFWN35F2AH

Amerikanska underrättelseuppgifter: Inte USA eller Ryssland som sprängde Nord Stream. Sprängningen utfördes av Ukrainsk grupp.
Amerikanska underrättelseuppgifter har uppgifter som tyder på att Nord Stream sprängdes av en Ukrainsk grupp. Även om kopplingar till regeringen och Zelensky kan föreligga har man ännu inte funnit några konkreta bevis. Utredningen fortsätter.
- USA skyller ifrån sig på ukrainarna. Motivet?
- Konspirationsteori igår, fakta idag.

Tror jag inte ett ögonblick på. Ukraina har inte de resurser som krävs. Amerikanarna däremot har det. Så...
Citera
2023-03-08, 12:43
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Idiot. Ingen nationalitet har tillkännagivits.

Nääää.
Det viktiga är att kabla ut nyheten i USA att det inte längre är USAs militär o underättelsetjänst som ligger bakom. O i slutändan President Biden.
Citera
2023-03-08, 12:44
Medlem
Ihor Kolomoisky är ju för övrigt på flykt från Ukraina och sanktionerad av USA. Känns lite konstigt om han skulle samarbeta med Ukraina/USA helt plötsligt.
Citera
2023-03-08, 12:45
Medlem
muskelstals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Kompetens finns förstås men finner det svårsmält att de inte skulle ha haft beskydd av en eller flera stater. Ser väldigt många scenarior där operationen kunde ha omöjliggjorts innan den var färdig.

Jag tror också fler stater är inblandade. Eller en stor stat.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Tror jag inte ett ögonblick på. Ukraina har inte de resurser som krävs. Amerikanarna däremot har det. Så...

Det har skett i samarbete med UK o Norge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt

Oligarkerna har de resurserna. Den här mannen skapade och finansierat azovbattalionen sedan 2014.
Han kontrollerar en mindre handelsflotta och har flera lyxyatcher samt äger Ukrainas media och är Zelenskys "sugardaddy"

https://en.wikipedia.org/wiki/Ihor_Kolomoyskyi

Redan 2019 rapporterade CIA om honom och Zelensky (radio free Europe styrs av CIA)
https://www.youtube.com/watch?v=MXgli7TpINw
Senast redigerad av Kulturmarxist 2023-03-08 kl. 12:49.
Citera
2023-03-08, 12:46
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Mm. Toppen — tackar för det. Frågan är: Varför har då ingen agerat? Hade man (rent hypotetiskt) gjort det om det var Ryssland som pekades ut? Har Ryssland nyttjat bulvaner?

I mina ögon pekar det mesta på att det är minst sannolikt att Ryssland ligger bakom. Frifräsare eller CIA själva, är mitt tips.

Enligt rapporten så hade "den västliga underrättelsetjänsten", dvs CIA, bedömt sannolikheten och trovärdigheten i sommarens tips som "låg" till "måttlig". Tipset involverade uppgiften att en grupp med "pro-ukrainska sympatier" försökte hyra båtar, bland annat i Sverige. CIAs besked till européerna var "det är förmodligen ingenting, men ni får nog hålla ögonen öppna".
Citera
2023-03-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Oligarkerna har de resurserna. Den här mannen skapade och finansierat azovbattalionen sedan 2014.
Han kontrollerar en mindre handelsflotta och har flera lyxyatcher samt äger Ukrainas media och är Zelenskys "sugardaddy"

https://en.wikipedia.org/wiki/Ihor_Kolomoyskyi

Varför skulle då Zelenskys regering vara ute efter honom? Under sanktioner från USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in