2023-03-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rationell57
Det orimliga tänker jag är formuleringen "och är på fri fot om två år". Den som dömts till ungdomstjänst är väl ändå "på fri fot" hela tiden och ungdomstjänsten brukar väl inte ta två år att avtjäna?

Ja, du får ju röra dig ute i samhället men du är ju inte på "fri fot" att exempelvis resa utomlands eller till en annan stad. Du har anmälningsplikt och missar du din samhällstjänst riskeras straffet att omvandlas till fängelse men det beror lite på hur domen är skriven.

Jag tror inte att det är aktuellt med ungdomstjänst här då brottet är för grovt men det är en gissning.
Det kan fortfarande bli villkorligt och samhällstjänst men då kan det inte vara alkohol eller droger inblandat för då gissar jag fängelse. Men som sagt det är gissningar och det finns inte så mycket att gå på med tanke på att det inte är så länge sedan som straffrabatten togs bort.
Citera
2023-03-07, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjerna111
Precis. Hemskt när folk far med osanning. Så bra kan den ju inte känna dom då. För uppenbarligen har den inte pratat med 3mil för det som.skrivs här om honom är ju enbart lögn

Bara en vänlig fråga :
Vet du hur många som fått lämna sjukan ?
Citera
2023-03-07, 17:39
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGarfield
Jag lägger den här bara för att:
– Brottsrubriceringarna är grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada samt rattfylleri. Den sista punkten är rent rutinmässig för att kunna utreda om det är rattfylleri eller inte, vi gör så i såhär svåra olyckor för att kunna utreda omständigheterna, säger polisens presstalesperson Robert Loeffel.

Men du har säkert rätt och polisen fel........
Konstigt att de inte kan utreda en olycka utan att först smeta misstankar på föraren. Eller handlar det om att de inte kunnat ta utandningsprov pga skadan och behövde blodprov, och kanske får de inte ta blodprov utan misstanke? Men att rutinmässigt smeta misstankar bara för att få rätt att utreda borde vara lika fel som att utreda utan att meddela misstanke.
Citera
2023-03-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Skulle gissa livets hårda skola OCH anhörig till mördaren

Det finns verkligen inget mord i detta och man behöver verkligen inte ha gått livets hårda skola för att köra för fort och råka ut för trafikolycka. Hade han med vilje använt bilen som vapen och med vilje kört över någon. Ja då möjligen eventuellt och kanske det blivit mord. Men här ? Absolut inte !

Möjligen blir det ett vållande. Men där är vi inte än. Vad det eventuellt blir får vi vänta tills förundersökningen är klar. Vad det blir för straff vet vi inte förrän domen fallit.

Att utsätta person för andras missaktning kan också vara åtalbart (Enskilt åtal). Oavsett om personen är dömd eller ej.
Citera
2023-03-07, 17:54
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Konstigt att de inte kan utreda en olycka utan att först smeta misstankar på föraren. Eller handlar det om att de inte kunnat ta utandningsprov pga skadan och behövde blodprov, och kanske får de inte ta blodprov utan misstanke? Men att rutinmässigt smeta misstankar bara för att få rätt att utreda borde vara lika fel som att utreda utan att meddela misstanke.
Det tas blodprov, även på de som omkommit i en olycka!
Citera
2023-03-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag svarar bara på korkade påståenden om att det skulle bli farligare på något sätt bara för att man sitter 7 i bilen rent viktmässigt eller att bilen är 20 år gammal.
Om vikten kommer från passagerare eller sandsäckar spelar ingen roll. Men köregenskaperna påverkas ändå, långt innan man uppnått maxvikten för bilen.
Bilens ålder spelar ingen roll, förutsatt att alla slitna delar är utbytta mot delar med samma kvalité och egenskaper (läs:bilen är i originalskick). En uttröttad krängningshämmare, icke-original fjäder/dämpare, annan fälg/däcksdimension o s v förändrar köregenskaperna och måste tas hänsyn till när fordonet framförs. Och jo...det kan göra att det blir farligt även om hastigheten är inom rådande gränser. T ex vid en oplanerad undanmanöver som man kanske kunde klarat med en olastad bil i nyskick.
Om det spelade roll vid denna olyckan vill jkag inte spekulera i eftersom jag inte vet fordonets skick m m. Jag vet bara det jag läst här och i tidningar vilket kan men inte behöver vara sant.
Citera
2023-03-07, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rationell57
Det orimliga tänker jag är formuleringen "och är på fri fot om två år". Den som dömts till ungdomstjänst är väl ändå "på fri fot" hela tiden och ungdomstjänsten brukar väl inte ta två år att avtjäna?

Och att en nämndeman benämner sig själv som domare 😂😂😂
Jo fråga denna jubelidiot mer vet ja!
Citera
2023-03-07, 18:16
Medlem
sybels avatar
Citat:
Vad som bör eller borde är en sak, vad som gäller en annan.
Det krävs en misstanke om brott för att en utredning ska få påbörjas. Rubriceringen av brottet avgör vilka resurser som görs tillgängliga. Följaktligen tar polisen i från tårna vad det gäller rubriceringen för att få så stor "verktygslåda" som möjligt. Allt är mycket strikt reglerat.
Citera
2023-03-07, 18:26
Medlem
Franz.Biberkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Har vi någon bild på dödsvållaren Oliver ännu?

Jag tror inte det.
Citera
2023-03-07, 18:29
Medlem
Citat:

Visst det kan diskuteras men tanken är att möjliga tvångsmedel skall stå i paritet med brottet. Jag kan tycka att det är bra att det är så men iom sociala medier och den allmänna klickhysterin av att vara först med nyheten ställer det högre krav på att det tydligt framgår att det exempelvis inte längre är aktuellt med rattfylleri men det är inte helt enkelt.

Medier tappar snabbt intresset och det är inte enkelt att få ut den typen av info så misstanken blir snabbt en sanning. Tyvärr.
Citera
2023-03-07, 18:35
Medlem
Kan någon skaka fram en bild på 🫒🫒 nu??
Citera
2023-03-07, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Så du inbillar dig att en modern bil som smashar in i ett träd i hög fart
är säkrare
Ja, visst är den det. Kanske inte tillräckligt säker, men säkrare är den absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in