Citat:
Ursprungligen postat av
EnergizerBunny
Jag svarar bara på korkade påståenden om att det skulle bli farligare på något sätt bara för att man sitter 7 i bilen rent viktmässigt eller att bilen är 20 år gammal.
Om vikten kommer från passagerare eller sandsäckar spelar ingen roll. Men köregenskaperna påverkas ändå, långt innan man uppnått maxvikten för bilen.
Bilens ålder spelar ingen roll, förutsatt att alla slitna delar är utbytta mot delar med samma kvalité och egenskaper (läs:bilen är i originalskick). En uttröttad krängningshämmare, icke-original fjäder/dämpare, annan fälg/däcksdimension o s v förändrar köregenskaperna och måste tas hänsyn till när fordonet framförs. Och jo...det kan göra att det blir farligt även om hastigheten är inom rådande gränser. T ex vid en oplanerad undanmanöver som man kanske kunde klarat med en olastad bil i nyskick.
Om det spelade roll vid denna olyckan vill jkag inte spekulera i eftersom jag inte vet fordonets skick m m. Jag vet bara det jag läst här och i tidningar vilket kan men inte behöver vara sant.