Citat:
Som han förklarar det själv i intervjun där, Lisbeth hade ju pekat ut CP i förra svängen. Och det enda som kunde smälla högre än det utpekandet nu var mordvapnet, dvs. att man fick en matchning mellan mordkulorna och en revolver. Och med revolvern ur vägen fanns det alltså ingen risk för CA att åka in i finkan. Att det tydligen fanns ett par poliser och en läkare som misstänkte honom hade han nog lättare att ta, än risken för ett långt fängelsestraff.
Jag begriper fortsatt inte varför CA före 1995, som en av hundratals kallade utan misstanke, skulle befara att just han skulle bli en ny CP eller att just hans provskjutningsresultat skulle van-/feltolkas för att man ville ha nån särskild GM eller av en slump. Farhågan hos en oskyldig kräver vanföreställningar av ett slag jag aldrig sett spår av hos honom.
Och om han nu hade liknande idéer så vore det mest oförnuftiga han kunde göra att inte lämna in vapnet och istället göra sig av med det. Nu sitter han omkring millennieskiftet och är enligt åklagarna etta-tvåa "på pallen" då CP fallit bort. Kommissioner och revisorer pekar ut honom och i tidningarna får han läsa att han är "huvudspåret".
Hans hänvisning till CP som anledning till att inte lämna in vapnet 1990 är en uppenbar efterhandskonstruktion. Han hade vid aktuell tid andra, tungt vägande, skäl och de behöver inte ha gällt MOP.
Citat:
Jag tror som sagt att det hade kunnat räcka med en vanlig enkel felbedömning, att någon hade sagt "+1" om hans revolver för att han skulle ha fått problem här. Känner du till någonting om hur många vapen det var som hade fått den siffran? Och hur sätts förresten de här siffrorna, är det en ensam expert eller är det en grupp av experter som kommer överens?
Jag kan bara plocka lite ur minnesbilder.
Att granska provskjutna kulor och jämföra kräver stora resurser. Till att börja med granskar man endast kulor i fall där det fanns särskild anledning. Resten arkiveras. I början är det fyra personer som arbetar med detta och man gör nog gemensamma bedömningar.
Från provskjutningsaktionen arkiveras det mesta utan att granskas. Åren efter granskas dessa kulor ensamt och efterhand av fysikern Åke Å på SKL. Det är flera hundra kulor och en person hinner två stycken per dag. Arbetet är inte klart förrän på 00-talet.
Som jag förstod det av GrK:s utfrågning hittas i ärendet MOP inte någon kula med spår som företer någon överensstämmelse med mordkulornas (även om jag har nån vag aning om en revolver som fått plus).
Bedömning går till som så att finns spår som avviker från mordkulornas, blir det minus. Plus om finns spår överensstämmer i någon grad (ska alltså aldrig skett). Noll om frågan ligger öppen. 95% av provskjutna revolvrar kan avföras.