2023-03-06, 15:41
Avslutad
De där 9% kvinnorna inklusive tanterna på detta forumet kan ju gå ut och kriga. Sluta gnäll. Gå med i hemvärnet och virka lite mössor eller nått.
Citera
2023-03-06, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
https://www.foi.se/rest-api/report/FOI-R--5206--S

Villiga att försvara landet:

Fara för livet, stridande roll: 49 %
Fara för livet, icke-stridande roll: 77 %
Ej fara för livet, icke-stridande roll: 84 %

(Men om landet är under attack kan nog ännu fler än 49% även tänka sig att skjuta någon.)

Jag tror personligen att köerna skulle ringla sig långa till Norge (om de ej var inblandade) om kriget skulle komma. Jag skulle då kasta mig dit direkt, är man bland de första som kommer så tycker de synd om en och man får bo lyxigt och bra. Kommer man senare kanske man i bästa fall får en plats i en sporthall alternativt ett tält.
Citera
2023-03-06, 15:47
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossianassar
De flydde sådana lustiga ruggugglor som dig själv, därför behövdes det inte.

Nej de flydde från invandare från bland annat Mellanöstern och Nordafrika.
Citera
2023-03-06, 15:54
Medlem
Kvinnor kan väl försvara sig själva. Hur tänker ni män kring en situation där en kvinna kan behöva försvara er? Finns ju en hel den kvinnliga prickskyttar i Ukraina som har varit utav betydelse för många män. Ryssarna knullar ju också många män/pojkar i stjärten, hur tänker ni kring det? Finns ju en risk att den enda som kan hjälpa dig i en sån situation är en kvinna.
Citera
2023-03-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Fattar inte vem du syftar på. Jag rekommenderar alla att göra som du, fly. Som sagt, krig är inte bra för hälsan.

Låt dem som vill stanna och kämpa göra det, låt dem som vill fly göra det. De flesta kommer göra som du och fly.

Jag är helt på den linjen när Sverige ändå inte är värt att försvara. Men till skillnad från flera kvinnor här så hycklar jag inte. Anser man att Sverige är värt att försvara med vapen bör man förstås begära att få delta i det försvaret och utbilda sig till det. Hemvärnet finns också så det finns inga undanflykter som håller här.
Citera
2023-03-06, 16:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jag är helt på den linjen när Sverige ändå inte är värt att försvara. Men till skillnad från flera kvinnor här så hycklar jag inte. Anser man att Sverige är värt att försvara med vapen bör man förstås begära att få delta i det försvaret och utbilda sig till det. Hemvärnet finns också så det finns inga undanflykter som håller här.
Och rekordmånga sökte sig till hemvärnet i fjol. Ännu fler lär det bli om Sverige börjar kännas hotat på riktigt.
Citera
2023-03-06, 16:05
Medlem
Citat:
Och rekordmånga sökte sig till hemvärnet i fjol. Ännu fler lär det bli om Sverige börjar kännas hotat på riktigt.

Men kvinnorna tar inte sitt ansvar, de låter männen bära ansvaret.
Citera
2023-03-06, 16:11
Avslutad
Citat:
Det är som sagt bara du som inte tycker att man tar sitt ansvar om man inte tilldelad de uppgifter av försvarsmakten som du anser att alla ska tilldelas.
Citera
2023-03-06, 16:12
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

De flesta kommer nog göra vad de kan och är kapabla till. De flesta svenskar anser nog att Sverige är värt att försvara, men det handlar också vem som anfaller och hur.
Citera
2023-03-06, 16:15
Medlem
Citat:
Det är som sagt bara du som inte tycker att man tar sitt ansvar om man inte tilldelad de uppgifter av försvarsmakten som du anser att alla ska tilldelas.

Nej det är inte bara jag, vi är många som ser detta. Det är lätt att undvika att bli utvald vid mönstringen om man inte vill ta ansvaret så att man inte blir utvald är en dålig undanflykt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
De flesta kommer nog göra vad de kan och är kapabla till. De flesta svenskar anser nog att Sverige är värt att försvara, men det handlar också vem som anfaller och hur.

Det kan du lura i dig själv om men det kommer inte hända.
Citera
2023-03-06, 16:21
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:

Ja men män vill ju ta ansvaret för krig, annars hade det ju inte varit i stort sett bara män som följde olika krigsherrar genom hela människans (bofasta) historia. Krig är en 100% manlig syssla, uppbyggt kring manlig struktur och hierarki. Det är troligen därför som man värvar mycket unga män framförallt för att de ännu inte hunnit skaffa familj och konsekvenstänket inte är helt utvecklat i den åldern.
Citera
2023-03-06, 16:22
Avslutad
Citat:
Nej det är inte bara jag, vi är många som ser detta. Det är lätt att undvika att bli utvald vid mönstringen om man inte vill ta ansvaret så att man inte blir utvald är en dålig undanflykt.

Det kan du lura i dig själv om men det kommer inte hända.
Alla mellan 16 och 70 är redan utvalda. Vilken uppgift man får är bara att tugga i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in