Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-03, 08:10
  #121
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Det kommer inte ske då inspelning gjordes i en mycket exklusiv skara människor och inget som sades skulle spridas utanför rummet(enorm hall egentligen). Du får tro vad du vill. Jag har i alla fall inte något förtroende för denne civilist som kläs i uniform för optiken. Han har i stor grad påverkat svenskens inställning till Nato medlemskapet. Det är därför han får hållas.

Var Biden och Zelenskyj med på samma möte i hallen?

Vilka tillhör den här exklusiva skaran människor som Paasikivi väljer att öppet förmedla sin egna inkompetens inför?

Ett tips:
Nästa gång du ska ljuga ihop något försök att hålla nere ambitionsnivån något. Det hade varit betydligt mer trovärdigt om du påstod dig överhört en konversation Paasikivi haft i lunchrummet.
Citera
2023-02-07, 13:45
  #122
Medlem
han är inte med i tv längre så mycket som han brukade, så skönt att slippa hans propaganda att ukraina har vunnit när de uppenbarligen förlorar och att de är störst bäst och vackrast, han borde läggas in på ålderdomshem så mycket som han yrat om skit han inte vet nåt om.
Citera
2023-02-16, 08:08
  #123
Medlem
Klart han är överskattad vad annat går att säga om en pappersöverste som aldrig upplevt krig på riktigt lyssnar hellre på Brittiska militärexperter tex.
Citera
2023-02-16, 09:13
  #124
Medlem
T-80Us avatar
Generellt sett en saklig och ganska konservativ värderare, som förklarar komplexa militära problem på ett lättfattligt sätt för gemene man.

Kompetent så långt, således.

Hans militära bakgrund och studiemässiga resultat vet jag ingenting om, men han är väl lärare på Karlberg, så vitt jag vet.
Citera
2023-02-22, 15:46
  #125
Medlem
MustMasters avatar
I senaste avsnittet av Rekylpodden https://rekyl.org/rekylpodden-med-jo...tor-i-ukraina/ säger Johan som är officer och frivillig instruktör i Ukraina att det borde skickas ner en kompetent högre officer likt Paasikivi så han kan lära de Ukrainska högre befälen hur man leder förband.

Jag vet inte mer om Johan än att han har bakgrund som officer, men om han som utbildar stridande förband i ett stridande land förespråkar Paasikivi och hans kompetens borde saken vara utredd.

Eller förresten. Det är klart att några tangentbordssoldater på Flashback besitter större kunskap i ämnet än en initierad officer. Vad dum jag är!
Citera
2023-02-22, 23:31
  #126
Medlem
Macke85s avatar
Han gör sig oerhört bra i media måste man ändå säga.

Kanske är karln ett geni, kanske vet han ingenting. Jag kan inte värdera för jag har ingen aning, men han verkar ju vara skärpt och ha koll i alla fall?

Men han är saklig och förklarar lättbegripligt och han är ju bevisligen populär. En medial begåvning som försvarsmakten sitter på för man säga! Låter säkert töntigt det bjuder jag ju då på i så fall, men jag är imponerad av honom som person!

Sen hur bra koll han egentligen har på kriget i Ukraina osv ja det kan jag då inte avgöra. Men vad spelar det för roll? Han lyckas förklara saker för den stora massan där ute som innan kriget hade absolut noll koll på det mesta..
__________________
Senast redigerad av Macke85 2023-02-22 kl. 23:36.
Citera
2023-03-04, 15:54
  #127
Medlem
Agent0037s avatar
Paasikivi tenderar att underskatta ryssarna och överskatta ukrainarna, antagligen därför att han har tränat ukrainare. Han nämner egentligen ingenting om att de flesta framgångar för ukrainarna kommer av dålig rysk taktik snarare än av någon skicklig taktisk manöver från Ukraina. Vid Kherson sprängde Ukraina broarna så att ryssarna retirerade, men anfallen fram mot Kherson präglades av stora ukrainska förluster 4:1 i många fall. Vid Charkiv anföll man svaga ryska försvarslinjer. I stillestånds-kriget har Ukraina varit helt oförmögen att penetrera de ryska linjerna. Vi får se om moderna stridsvagnar kan göra någon skillnad, men de måste utnyttjas som pansarbrigader och slå igenom ryssarnas försvarslinjer.
Det bästa vore 2 brigader med 100 leopardstridsvagnar i varje och resten i reserv.
Citera
2023-03-04, 15:59
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Frågan är var JP hämtar informationen han lägger fram.
...och ja, alla experter är överskattade.

Enligt egen utsago är det från tvitter och youtube, han fick frågan i någon intervju och det var hans svar.
Citera
2023-03-05, 09:02
  #129
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Enligt egen utsago är det från tvitter och youtube, han fick frågan i någon intervju och det var hans svar.

Svaret hedrar honom, tror inte att många mediala experter som har den självinsikten.
Citera
2023-03-05, 12:11
  #130
Medlem
raskenss avatar
Han har en skön humor. Minns han fick frågan i början av kriget om ryssarna kan vinna. -Det finns ett långt och ett kort svar, det långa svaret är NEJ.
Citera
2023-03-05, 16:01
  #131
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
I senaste avsnittet av Rekylpodden https://rekyl.org/rekylpodden-med-jo...tor-i-ukraina/ säger Johan som är officer och frivillig instruktör i Ukraina att det borde skickas ner en kompetent högre officer likt Paasikivi så han kan lära de Ukrainska högre befälen hur man leder förband.

Jag vet inte mer om Johan än att han har bakgrund som officer, men om han som utbildar stridande förband i ett stridande land förespråkar Paasikivi och hans kompetens borde saken vara utredd.

Eller förresten. Det är klart att några tangentbordssoldater på Flashback besitter större kunskap i ämnet än en initierad officer. Vad dum jag är!

Jag kan säkert tänka mig att den svenska modellen, med kompetent lägre ledarskap som får gedigen utbildning i att ta initiativ, utan en massa machoskrik och gap, kunde ha varit mycket gynnsam för den ukrainska försvarsmakten på längre sikt. Jag tror också att det är dit de är på väg, inom 20-30 år, förutsatt att de inte blir besegrade av Ryssland och upphör att vara en självständig statsbildning.

Paasikivi och liknande stabsofficerare med gedigen bakgrund av teoretisk och praktisk utbildning av värnpliktiga, anställda soldater och underofficerare/officerare, kan helt klart spela en viktig roll i ett sådant arbete.

Just nu tror jag dock inte är tillfället att påbörja det. Det ukrainska samhället är så olikt det svenska, att det skulle behövas många år av envetet arbete för att ens börja nå resultat med svensk utbildningsmodell i stort.
Citera
2023-03-07, 08:21
  #132
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag kan säkert tänka mig att den svenska modellen, med kompetent lägre ledarskap som får gedigen utbildning i att ta initiativ, utan en massa machoskrik och gap, kunde ha varit mycket gynnsam för den ukrainska försvarsmakten på längre sikt. Jag tror också att det är dit de är på väg, inom 20-30 år, förutsatt att de inte blir besegrade av Ryssland och upphör att vara en självständig statsbildning.

Paasikivi och liknande stabsofficerare med gedigen bakgrund av teoretisk och praktisk utbildning av värnpliktiga, anställda soldater och underofficerare/officerare, kan helt klart spela en viktig roll i ett sådant arbete.

Just nu tror jag dock inte är tillfället att påbörja det. Det ukrainska samhället är så olikt det svenska, att det skulle behövas många år av envetet arbete för att ens börja nå resultat med svensk utbildningsmodell i stort.

Nä, det är nog inget man gör i en handvändning. Dock måste man börja någon gång och för att få effekt måste det komma från toppen och nedåt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback