2023-03-02, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
https://www.youtube.com/watch?v=4tpvSA9DnD8

Alla vägar ut ur stan har skurits av. De är fångade där.
Nej de kan retrirera tillbaka genom skyttegravar till försvarslinjer som förberetts i flera månader.
Det kommer inte hända något om staden faller, den saknar betydelse och är sönderbombad.
Citera
2023-03-02, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Werner.Sombart
Tyckte det passade här i tråden. Nåväl, vi får se framåt om Zelenskys Natoarmé i längden kan stå emot ryssarnas armé. Jag tror det inte . Dessutom har ryssarna casus belli. Kriget är rättfärdigt, rättfärdigt bortom den liberala förvridna "världsordningen". Humlan flyger, och ryssarna vinner kriget.

Finns ingen nato arme. Aldrig funnits..
Citera
2023-03-02, 03:08
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du sitter alltså 200 mil ifrån en konflikt och tittar på en opensource-karta och gör dina bedömningar baserat på färgade områden. Redan här är det galet. Bara för att man kontrollerar ett område rör man sig inte fritt i det.
Den som träffar ett rörande mål på 1km avstånd med en AK-47 bör få Kadyrovs egna medalj. Tänk om motståndaren skjuter tillbaka med ännu tyngre vapensystem.
Går att med nedhållande eld eller motattacker lyckas med en reträtt. Artilleri kan tillfälligt lätt hålla ner/borta en motståndare.
Man vill heller inte omringa en fiende utan det är bättre ur strategisk synpunkt att driva dem ifrån målet man vill åt. En fiende kommer slåss betydligt hårdare om de inte har en flyktväg. Blir det för hett kan man annars alltid dra sig tillbaka. Omringar man en fiende måste man också täcka sin egen rygg. En del av den omringade styrkan kommer själv ha fiende i 2 riktningar och ta stora förluster.

I dina resonemang tar du endast i åtanke det du vet, men bortser allt du inte vet. Vad vet du egentligen när man ser till totalen?

Jag sitter med dem kartor som alla förståsigpåare sitter med.
De säger inte allt men de säger en hel del.
Jämförelsen var för den totalt okunniga. Finns ingen som sitter och lobbar in kulor med 7,62.
Men den är fortfarande tvär dödlig på det avståndet.
Men det skulle mest ge ett perspektiv på hur farligt nära dem är.

Nej självfallet borde Ukrainarna ha någon lösning på det hela. Men efter ha sett hur de lämna Azov i Mariupol så är frågande helt berättigad i ett forum som är till för att just diskutera vad som händer i Ukraina.
Och jag kan inte just nu se vad vinsten för zelensky är att låta ryssarna tar höjderna norr om Bakmuth och även är farligt nära den stora vägen in till Bakmuth från Ivanivske.

Och enligt ryska medier så har ett 20 tal bepansrade fordon sprängts in och ut från Bakmuth nu på ett par dagar. Och det är inget styrkebesked för ukrainarna

Det var här jag hade hoppas att få igång en diskussion om vad som kan vara tanken.
Och du är hitills den enda som kommit med något som ändå kan antydas till ett svar
Senast redigerad av Gustav2adolf 2023-03-02 kl. 03:15.
Citera
2023-03-02, 03:22
Medlem
Voelsens avatar
Okej ... låt oss säga att Ryssland/Putin vinner kriget. Vad händer sen?
Citera
2023-03-02, 04:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen

Ja, här får man nog titta på vilket mandat Putin gick in på, om det är något man från västs sida kan acceptera, refusera eller gå in i förhandlingar om. Nu förutsatte jag att du med vinner menade Ukrainas territorium.

Informationen är knapphändig om ukraina, vad som gäller på marken. En tanke är att Ryssland gått in lagom hårt och att västländerna gått in så hårt man kan utan att pressa Putin mer än nödvändigt.
Om han vinner, ja det pratas mycket om Dugins inflytande på Putin, är det så eller hur ser rysk militärdoktrin ut? Det är ingen hemlighet att det finns en plan för expansion (vilket fö USA också har haft i mö). Ja om Putin lyckas mobilisera tillräckligt med manskap och faktiskt har hårdvara som inte går bet på minsta guerillamotstånd (som media typ framställer det som), så finns risk att det sker fler intrång i baltikum, centralasien samt återupptar offensiven mot georgien et al.

Så vad händer? Ja det vore bra att ha ett pågående samtal med Putin OM det inte är så att västs analytiker redan har en klar bild över Putins ambitioner och förmåga samt folkligt stöd. Vad som skulle kunna hända är en närmast bipolär värld där ryssland gränsar till Iran och skärper till samarbetet med Kina.

1, Har putin ambitioner utanför Ukrain och hur ser de ut
2. Har han förmåga att genomföra dem?
3. Finns det en långsiktig plan utöver att utvidga den ryska intressesfären, dvs vidare expansion, ex ekonomiskt?

Om Putin vinner, ser ju inte så ut nu och det beror även på vilken vikt västs analytiker kommer lägga på att hjälpa Ukraina (och varför, finns det något man borde ha tänkt på 2014), så kan det vara bra att ha en plan B. Frågan är vad den planen ska inbegripa. Är det att säkra västs ekonomiska dominans och isf. till vilket pris?

För mig är det svårt att ens prata om detta när ditt finstilta är ganska talande för västs sätt att leva idag. Hur samlas man ens?
Senast redigerad av Tridnod 2023-03-02 kl. 05:14.
Citera
2023-03-02, 05:34
Medlem
Alsenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen

Efter att ha förintas Ukraina Hitler style så går han över till Moldavien. Efter det så kommer han säker gå mot antingen Finland eller Sverige. Det är därför det är extremt viktigt att den civiliserade världen står enade och tillsammans.
Citera
2023-03-02, 06:11
Bannlyst
Citat:
Nej, de ukrainska män som sprängs till bitar och får hjärnan bortblåst av rysk eldgivning dör väl för något större än de själva. Synd bara att de i stort enbart är verktyg för makter som verkar långt ovanför deras högst rimliga horisont.
Mig veterligen så är Ukraina mindre än Ryssland och har bara behövt ha en mindre mobilisering. Medans Ryssland haft 3 stora nu. Så vem det är som får hjärnan sprängd i bitar tror jag tyvärr är de homosexuella soldaterna och inte Ukraina.
Citera
2023-03-02, 06:13
Bannlyst
Citat:
Det styrande skiktet i Ryssland är långt ifrån "korkade mongoler".
Är de geni? Varför har de bränt alla handelsavtal med väst och varför har de fortfarande inte vunnit kriget?
Citera
2023-03-02, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sensationellt om den vore Israelisk. Men jag betvivlar det starkt med tanke på att Ryssland och Israel har en ”komplicerad” relation i Mellanöstern.

https://mf.b37mrtl.ru/files/2023.02/article/63fdee3b20302704c408c8f9.png

Det är en äldre bild. Trodde du menade de som just ramlat ner i Ryssland sorry.
Citera
2023-03-02, 06:24
Medlem
Citat:
Nej, de ukrainska män som sprängs till bitar och får hjärnan bortblåst av rysk eldgivning dör väl för något större än de själva. Synd bara att de i stort enbart är verktyg för makter som verkar långt ovanför deras högst rimliga horisont.

Rimlig horisont ja. Maskinöversatt smuts
Citera
2023-03-02, 06:28
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Om ”ni” fortsätter ge vapen till cirkusapan Zelensky så fortsätter kriget och ännu fler dödas helt i onödan.

Tycker att just det här påståendet är det mest spännande.
Ukraina får inte försvara sig. Vi får inte ge de stöd och absolut inte vapen.

Jag tycker att ryss-land får kriga!
Citera
2023-03-02, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Jag sitter med dem kartor som alla förståsigpåare sitter med.
De säger inte allt men de säger en hel del.
Jämförelsen var för den totalt okunniga. Finns ingen som sitter och lobbar in kulor med 7,62.
Men den är fortfarande tvär dödlig på det avståndet.
Men det skulle mest ge ett perspektiv på hur farligt nära dem är.

Nej självfallet borde Ukrainarna ha någon lösning på det hela. Men efter ha sett hur de lämna Azov i Mariupol så är frågande helt berättigad i ett forum som är till för att just diskutera vad som händer i Ukraina.
Och jag kan inte just nu se vad vinsten för zelensky är att låta ryssarna tar höjderna norr om Bakmuth och även är farligt nära den stora vägen in till Bakmuth från Ivanivske.

Och enligt ryska medier så har ett 20 tal bepansrade fordon sprängts in och ut från Bakmuth nu på ett par dagar. Och det är inget styrkebesked för ukrainarna

Det var här jag hade hoppas att få igång en diskussion om vad som kan vara tanken.
Och du är hitills den enda som kommit med något som ändå kan antydas till ett svar

Som man frågar får man svar som det heter. Ingen är intresserad av art diskutera smuts du läst i kommentarerna på youtube.
Att det inte är jämförbart med Mariupol förstår ett barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in