2023-03-01, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Werner.Sombart
Det styrande skiktet i Ryssland är långt ifrån "korkade mongoler".

Varför beter de sig som korkade mongoler då?
Citera
2023-03-01, 20:47
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Nåja, du som är en kvasiintellektuell fd. kommunist torde veta att kriget bara är en fortsättning på politiken med andra medel. Att Ryssland valde kriget har sin grund i politiska beslut fattade långt innan kanonerna började mullra. Du försöker friskriva USA och dess konfrontativa politik under decennier.

Så enkelt är det inte.

Visst är det så. Och nu har vi ett utmärkt tillfälle att kastrera den ryska björnen en gång för alla, till närmast rea-pris, i och med att Ryssland varit dumma nog att ge sig på en fullskalig invasion av sin granne som om det vore 1700-tal.

Jag har svårt att se vilket alternativ grinollarna förespråkar här. Ryssland för ett ekonomiskt krig mot väst och ett militärt krig mot Ukraina. De förlorar på båda områden. Man kan gnälla om kostnaden men den kan inte undvikas eftersom det ligger helt i ryska händer. Det var Ryssland som ströp gasen, och det var innan Tyskland skickat mer än några hjälmar till Ukraina typ.

Dessutom har kostnaden blivit mycket mindre än vissa befarade - och andra hoppades. För ett halvår sedan satt ju vissa domedagsprofeter och runkade sina mikropenisar över hungerkravaller och ihjälfrusna pensionärer i Västeuropa. Nu har gnället reducerats till att ostkakan blivit dyr.
Citera
2023-03-01, 20:50
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Nej, Putin är dessutom inte ensam om att styra Ryssland. Jag förstår att det är en tröstgivande snuttefilt ni har att reducera kriget till infantila modeller slikt "Putin bombar Ukraina". Men så är ni småhandlare utan större horisont än nyckelhålet; och det är lite trist, faktiskt.
Men det är ju helt klarlagt att beslutet om krig där och då fattades av putler, som informerade typ 3 andra. Inte ens resten av kreml visste nånting.
Du verkar helt obildad.
Citera
2023-03-01, 20:51
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Visst är det så. Och nu har vi ett utmärkt tillfälle att kastrera den ryska björnen en gång för alla, till närmast rea-pris, i och med att Ryssland varit dumma nog att ge sig på en fullskalig invasion av sin granne som om det vore 1700-tal.

Jag har svårt att se vilket alternativ grinollarna förespråkar här. Ryssland för ett ekonomiskt krig mot väst och ett militärt krig mot Ukraina. De förlorar på båda områden. Man kan gnälla om kostnaden men den kan inte undvikas eftersom det ligger helt i ryska händer. Det var Ryssland som ströp gasen, och det var innan Tyskland skickat mer än några hjälmar till Ukraina typ.

Dessutom har kostnaden blivit mycket mindre än vissa befarade - och andra hoppades. För ett halvår sedan satt ju vissa domedagsprofeter och runkade sina mikropenisar över hungerkravaller och ihjälfrusna pensionärer i Västeuropa. Nu har gnället reducerats till att ostkakan blivit dyr.

Nja, Ryssland genomförde detta efter starka ekonomiska sanktioner. Man får säga att om detta är ett ekonomiskt krig, så var det väst som började det. Sen kan man diskutera om det var rätt eller fel (jag är själv för vissa sanktioner). Men så som du beskriver det är missvisande.
Citera
2023-03-01, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Whataboutism.

På många sätt är det väl också dåligt att Ryssland har kärnvapen? Eller tycker du det är superbra?

Nåväl nu blev dumheterna för stora och uppenbara i alla fall, så nu måste vi plötsligt prata om något annat - nej det ska vi inte, men snacket om Ukraina som en fallen stat är som tur över.
Citera
2023-03-01, 20:52
Medlem
Citat:

Dom var korkade nog att starta ett krig trots att dom hade en stor del av världen emot sig
Citera
2023-03-01, 20:57
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nja, Ryssland genomförde detta efter starka ekonomiska sanktioner. Man får säga att om detta är ett ekonomiskt krig, så var det väst som började det. Sen kan man diskutera om det var rätt eller fel (jag är själv för vissa sanktioner). Men så som du beskriver det är missvisande.

Från västs sida hade man ju inte räknat med den ryska kamikazemetoden att spola ned sin egen ekonomi i toaletten för att orsaka en lågkonjunktur i väst. Sanktionerna var helt självklara att införa utifrån hur väst brukar reagera i sådana här situationer. Att ryssarna skulle slakta sin egen försörjning var mer oväntat. Men, som sagt, går uppenbarligen att leva med. Det är bara att titta ut genom fönstret. Eller för att citera den stora tänkaren Fredrik Reinfeldt: brann julgranen?
Citera
2023-03-01, 21:01
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nåja, du som är en kvasiintellektuell fd. kommunist torde veta att kriget bara är en fortsättning på politiken med andra medel. Att Ryssland valde kriget har sin grund i politiska beslut fattade långt innan kanonerna började mullra. Du försöker friskriva USA och dess konfrontativa politik under decennier.

Så enkelt är det inte.
Jo så enkelt är det. Ryssland kan förstås använda kriget som politik med andra medel. Men om de gör det, betyder det ändå att de är moraliskt skyldiga till att startat kriget och att människor dör. Det är deras görande som orsakat det.

De som försvarar sig har förstås en moralisk rätt att försvara sig, som alla som drabbas av våldsverkare.
Man kan även se politiska mord och upplopp som politiska medel. Men att man gör det, friskriver inte de som använder de medlen från sitt moraliska ansvar. Det är en dumtolkning. Kvasiintelligent nämnde du själv.
Senast redigerad av EnCarte 2023-03-01 kl. 21:13.
Citera
2023-03-01, 21:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nåväl nu blev dumheterna för stora och uppenbara i alla fall, så nu måste vi plötsligt prata om något annat - nej det ska vi inte, men snacket om Ukraina som en fallen stat är som tur över.

Nu förstår jag inte.

Mitt påstående var: Ukraina har under sin senaste historia i stort sett varit en failed state. Därför bör de inte ha kärnvapen.
Du: MEN Ryssland är ju ännu mer failed state.

Varför nämnde du Ryssland om det är "något annat?"

Failed är inte "fallen" för övrigt.
Citera
2023-03-01, 21:05
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
”Vi”?
I helvete heller att jag gett tummen upp till några vapen åt Ukraina.
Begriper du inte att ju fler vapen som skickas desto fler ukrainare blir nermejade på fronten, och DU har direkt skuld i det om du applåderar mer vapen åt den lille tiggarjudens kringresande cirkus.
Ok, jag ska förtydliga.
Vi = Sverige/svenskar. 97%
Ni = En märklig koalition av nazister, foliehattar och övervintrade commies.

Att du inte kan låta bli att skriva ett inlägg utan judar gör dig lätt att ettikera.

Om vi ger ukrainarna vapen borde det betyda att de har något att försvara sig med så att de inte blir nermejade vid fronten. Det trodde jag alla begrep men ni rysstroll har en helt egen unik logik.
Det applåderar jag gärna och ukrainarna är väldigt tacksamma över det oreserverade stöd de får från väst.
Citera
2023-03-01, 21:10
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Varför har det misslyckats med allt de företagit sig hitintills då. Varuti består det intelligenta i deras beslut.

Kan du säga något som blivit som de tänkt sig och kan ses som ett klokt beslut. Kan du inte visa något sådant så kan man nog faktiskt se dem som "korkade mongoler".
Min åsikt är helt enkelt att de har en förvrängd självbild om sig själva, ryssar och Rysslands plats i världen.
Citera
2023-03-01, 21:13
Medlem
attogs avatar
[quote=Werner.Sombart|83657227]Nej, Putin är dessutom inte ensam om att styra Ryssland. Jag förstår att det är en tröstgivande snuttefilt ni har att reducera kriget till infantila modeller slikt "Putin bombar Ukraina". Men så är ni småhandlare utan större horisont än nyckelhålet; och det är lite trist, faktiskt.[/QUOTE

Putin satt och tog på sig hela ansvaret för SMO.
Behöver du ens en länk på det 🤣🤣🤣
Lavrov visste inget, m fl.

Att Putin i person bombar, är lika osannolikt som om Zelensky springer runt och minerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in