2023-03-01, 20:27
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Tvärtomspråk. Ukraina gör det varje nation med självrespekt gör, nämligen motstånd.
Bara för att du vill sära på skinkorna för Poopin betyder det inte att alla andra vill det.
Sluta låtsas bry dig om ukrainare, de slåss tappert för sitt land och vi ger dem vapen
så det kan försvara sig och straffa Ryssland för deras kriminella illdåd.

”Vi”?
I helvete heller att jag gett tummen upp till några vapen åt Ukraina.
Begriper du inte att ju fler vapen som skickas desto fler ukrainare blir nermejade på fronten, och DU har direkt skuld i det om du applåderar mer vapen åt den lille tiggarjudens kringresande cirkus.
Citera
2023-03-01, 20:28
Medlem
Werner.Sombarts avatar
Hur är situationen runt Bakhmut, har ryssen lyckats utplåna natostyrkorna än?
Citera
2023-03-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej? : https://en.wikipedia.org/wiki/Failed_state

Att en stat ses som "illegitimate" är inget strängt krav för alla "failed state"-definitioner (du kan i och för sig argumentera för att det fanns enskilda länder som inte erkände regeringen i perioder, framför allt Ryssland så klart) . Ukraina var klart i farozonen.

Här har du mer läsning, failed state index/fragile state index: https://en.wikipedia.org/wiki/Fragile_States_Index
https://reliefweb.int/report/world/fragile-states-index-2014 (Ukraina diskuteras här).

Det som rent klassifikationsmässigt talar mot Ukraina som failed sate under kriget 2014-2021 var att man ändå hade en stark utveckling i förhållande till att landet var i failed-state zonen. Det är lite atypiskt.

Du är helt hopplös. Ryssland är orange på grund av den förhöjda varningen, Ukraina är gul på grund av varningen - Ryssland är därför i en sämre kategori än Ukraina, det vill säga en mer misslyckad stat.
Citera
2023-03-01, 20:31
Medlem
Werner.Sombarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
”Vi”?
Begriper du inte att ju fler vapen som skickas desto fler ukrainare blir nermejade på fronten, och DU har direkt skuld i det om du applåderar mer vapen åt den lille tiggarjudens kringresande cirkus.

Håller med, inte en krona till åt Zelenskys vansinnesarmé. Det är mycket bekymmersamt ur en demokratisk synvinkel att svenska staten kastar iväg pengar samtidigt som vi har fattigpensionärer som inte kan äta sig mätta. Skeva prioriteringar.
Citera
2023-03-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Här har UAF pangat en MBT och sen tar de besättningen tillfånga, alla 3 till slut. Mycket snö där så måste ju vara på norra fronten i Luhansk region. Eller några veckor gammal film.

https://t.me/operativnoZSU/81803

Gick över till plusgrader den 25e i Svatove och har regnat några dagar sen dess. Skulle tippa på några veckor gammalt med tanke på att det snöar också.
Ändå fascinerande över hur många som överlever sin stridsvagn. Förr talades det om att stridsvagnen överlevde sin besättning några gånger.
Citera
2023-03-01, 20:34
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Vi har betalat med inflation, som är mer än 1500sek/Svensk/Månad....

Vi i Norge har tjänat uppemot 1000 miljarder, en krona där och en krona här, blir mycket eftersom. Ni svenskar är ju odugliga på att hantera pengar oavsett, så bättre skänka bort de.
Citera
2023-03-01, 20:34
Medlem
Werner.Sombarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Du förstår att det var Ryssland som startade kriget? Och att det var Ryssland som ströp gasen till Europa?

Nåja, du som är en kvasiintellektuell fd. kommunist torde veta att kriget bara är en fortsättning på politiken med andra medel. Att Ryssland valde kriget har sin grund i politiska beslut fattade långt innan kanonerna började mullra. Du försöker friskriva USA och dess konfrontativa politik under decennier.

Så enkelt är det inte.
Citera
2023-03-01, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Werner.Sombart
Håller med, inte en krona till åt Zelenskys vansinnesarmé. Det är mycket bekymmersamt ur en demokratisk synvinkel att svenska staten kastar iväg pengar samtidigt som vi har fattigpensionärer som inte kan äta sig mätta. Skeva prioriteringar.
Är det vansinne att försvara sitt land? Eller vad menar du?
Citera
2023-03-01, 20:36
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
”Vi”?
Nej! Det är helt fel. Jag tror inte du förstår hur det fungerar. Desto mer vapen vi skickar desto mer ryssar dör.
Ukrainarna skjuter inte på varandra, utan på ryssarna.
Desto mindre vapen och sämre vapen de har att försvara sig med. Desto fler Ukrainare dör. Det anser jag nog är uppenbart.
Citera
2023-03-01, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Werner.Sombart
Nåja, du som är en kvasiintellektuell fd. kommunist torde veta att kriget bara är en fortsättning på politiken med andra medel. Att Ryssland valde kriget har sin grund i politiska beslut fattade långt innan kanonerna började mullra. Du försöker friskriva USA och dess konfrontativa politik under decennier.

Så enkelt är det inte.
Det är alltså någon annan än Ryssland som startat kriget? Vad försöker du säga? Haha.
Citera
2023-03-01, 20:38
Medlem
Werner.Sombarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marry99
Är det vansinne att försvara sitt land? Eller vad menar du?

Nej, de ukrainska män som sprängs till bitar och får hjärnan bortblåst av rysk eldgivning dör väl för något större än de själva. Synd bara att de i stort enbart är verktyg för makter som verkar långt ovanför deras högst rimliga horisont.
Citera
2023-03-01, 20:39
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Absolut och jag förstår att Ukraina och Ryssland vill kriga med varandra till siste man och att vi hejjar på ukraina som fan för tillfället.

Men hur ser vårt deal ut för alla vanliga skattebetalare, sjuksköterskör och snickare? Får vi nån del av ukraina om dom klarar sig? Pengarna tillbaks? Eller är det blackrock som tar det och vi ska betala allt?

Nån måste väl vara ansvarig för att hålla i helheten, skatteverket?, så vi inte blir totalt blåsta och sitter med räkningen för allt, stridsvagnar, vapen, flyktingar, inflation, elpriser och återuppbyggnad?
Eller iaf ser till att ingen oligark i Ukraina, blackrock eller svenska/amerikanska politiker är rikare än en medelsvensson i sverige när allt är över?
Dom måste ju skänka pengar som galningar idag?
Finns det ens några rika människor kvar i Ukraina, Polen, UK eller USA, gissar dom skänkt bort allt dom har redan?
För tillfället? Hur många tror du kommer byta sida och börja hejja på ryZzen? Finns ingen som vill bli som dom, leva som dom. Jag stöttar Ukraina och inte förväntar jag mig nån "deal" där jag får pengar tbx för det lilla jag bidrar. Hade det varit vi som fått invällare så hade hela svea rike varit tacksamma om vi fått det stöd och den hjälp Ukraina fått
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in