Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-01, 19:10
  #961
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Ovisshet är ofrånkomligt, så om det hade orsakat lidande så hade Buddha haft rätt. Men som resten av ditt inlägg är inne på så är det förutfattade meningar som kan utgöra ett problem.

Det går trots allt inte att vara rädd för det okända; vad är man i så fall rädd för? Det är bara det man projicerar på det okända som skrämmer, eller kanske utgör själva rädslan i sig; som en slags förnekelse av att det okända verkligen är okänt. Människan är hellre rädd än oviss.

Vettigt inlägg i övrigt, för de som kan ta till sig.
Ovisshet är som ''mörkret '', endast frånvaro av ''ljus''. Ifall vi befinner oss i en miljö vi inte ser något i kan spekulationerna och fantasierna flöda, ifall ljus plötsligt lyser upp miljön så ser vi , andlig upplysning är ordagrann i sitt syfte och praktiska funktion. d.v.s ovisshet eller ''mörker'' motsvarar bara någons perceptionsförmåga .

Ovisshet är därför endast ofrånkomligt när det inte existerar upplysning, därav mitt tidigare påstående att det inte finns några ''substitut '' för upplysning, antingen ser vi eller så gör vi inte det.

Diffusa mellanting kan visserligen infinna sig beroende på olika faktorer i ens väg mot upplysning men sådana är aldrig permanenta och det finns en hel kategori ''avancerade '' andligt sökande ''guru individer'' som fastnat där under historiens gång, njutit av dess frukter för att så småningom falla tillbaka i ovisshetens glömska (det är ofrånkomligt för den som inte löper hela linan ut.) Det kräver en hel del mognad, disciplin och målmedvetenhet att motstå ''frestelser'' på vägen, därav att så få under en given generation uppnår den fullständiga upplysning vilket följaktligen är en förutsättning för existentiell befrielse. Därav att ingen( utan undantag) gör det under en livstid, det är en konsekvens av många livstiders ansamlande av erfarenheter, ''visdom''.

Likt ordspråket: ''När eleven är redo kommer läraren ''. (det också utan undantag).

Förutfattade meningar som du påpekar är en konsekvens av ovisshet, p.g.a antaganden och överenskommelser vi gör med livet inom vårat eget logiska ramverk i förhållande mot andras. Ur detta föds mycket riktigt många problem och inte minst agg mot andra åsikter som inte håller med våra egna antaganden/identifikationer vi investerat tid / energi i (''tro'' , ''misstro'' ) .

Ingen som därför sanningsenligt söker andlig upplysning som en direkt åtgärd mot ovisshet denna insett utgör det verkliga problemet i existensen för en mänsklig varelse (det steget i sig tycks vara den verkliga utmaningen för potentiella andliga sökare ) låter sig därför distraheras av det egna logiska ramverk som endast är en konsekvens av den information våra sinnen , hittills lyckats anskaffa och sparat för analys, det som krävs är en helt ny erfarenhet som spränger sådana fjuttiga barriärer och inskränkningar våra annars intellekt på egen hand utan nödvändiga erfarenheter utgör.
Citera
2023-03-13, 16:03
  #962
Medlem
Jag tror inte på andlig upplysning längre.
Även om det finns människor som upplever "andlig upplysning", så vet vi inte om det bara är någon slags hallucination/vanföreställning. Det är liksom inte någon nyhet att hjärnan kan skapa en massa olika upplevelser som inte stämmer överens med verkligheten.

Nuförtiden vet jag inget längre.

Men någon "vis" person här kan ju försöka få mig tro igen på att andlig upplysning är en verklig sak som går att uppnå och som avslöjar sanningen för den upplyste.
Citera
2023-03-25, 20:19
  #963
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Jag tror inte på andlig upplysning längre.
Även om det finns människor som upplever "andlig upplysning", så vet vi inte om det bara är någon slags hallucination/vanföreställning. Det är liksom inte någon nyhet att hjärnan kan skapa en massa olika upplevelser som inte stämmer överens med verkligheten.

Nuförtiden vet jag inget längre.

Men någon "vis" person här kan ju försöka få mig tro igen på att andlig upplysning är en verklig sak som går att uppnå och som avslöjar sanningen för den upplyste.

Jag instämmer med dig. Även om jag själv haft en mystisk upplevelse för en massa år sedan som intuitivt kändes absolut sann, som att det som upplevdes inte gick att tvivla på på samma sätt som man kan tvivla på den vardagliga verkligheten så kvarstår dock faktumet att jag hade en levande hjärna när det skedde. Därför söker jag hellre i riktningen NDEs och andra paranormala fenomen. Och medvetandefilosofi. Jag söker helt enkelt efter bevis på att medvetandet kan existera skilt från hjärnan överhuvudtaget.
Citera
2023-03-28, 10:05
  #964
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
Ovisshet är som ''mörkret '', endast frånvaro av ''ljus''. Ifall vi befinner oss i en miljö vi inte ser något i kan spekulationerna och fantasierna flöda, ifall ljus plötsligt lyser upp miljön så ser vi , andlig upplysning är ordagrann i sitt syfte och praktiska funktion. d.v.s ovisshet eller ''mörker'' motsvarar bara någons perceptionsförmåga .

Ovisshet är därför endast ofrånkomligt när det inte existerar upplysning, därav mitt tidigare påstående att det inte finns några ''substitut '' för upplysning, antingen ser vi eller så gör vi inte det.

Diffusa mellanting kan visserligen infinna sig beroende på olika faktorer i ens väg mot upplysning men sådana är aldrig permanenta och det finns en hel kategori ''avancerade '' andligt sökande ''guru individer'' som fastnat där under historiens gång, njutit av dess frukter för att så småningom falla tillbaka i ovisshetens glömska (det är ofrånkomligt för den som inte löper hela linan ut.) Det kräver en hel del mognad, disciplin och målmedvetenhet att motstå ''frestelser'' på vägen, därav att så få under en given generation uppnår den fullständiga upplysning vilket följaktligen är en förutsättning för existentiell befrielse. Därav att ingen( utan undantag) gör det under en livstid, det är en konsekvens av många livstiders ansamlande av erfarenheter, ''visdom''.

Likt ordspråket: ''När eleven är redo kommer läraren ''. (det också utan undantag).

Förutfattade meningar som du påpekar är en konsekvens av ovisshet, p.g.a antaganden och överenskommelser vi gör med livet inom vårat eget logiska ramverk i förhållande mot andras. Ur detta föds mycket riktigt många problem och inte minst agg mot andra åsikter som inte håller med våra egna antaganden/identifikationer vi investerat tid / energi i (''tro'' , ''misstro'' ) .

Ingen som därför sanningsenligt söker andlig upplysning som en direkt åtgärd mot ovisshet denna insett utgör det verkliga problemet i existensen för en mänsklig varelse (det steget i sig tycks vara den verkliga utmaningen för potentiella andliga sökare ) låter sig därför distraheras av det egna logiska ramverk som endast är en konsekvens av den information våra sinnen , hittills lyckats anskaffa och sparat för analys, det som krävs är en helt ny erfarenhet som spränger sådana fjuttiga barriärer och inskränkningar våra annars intellekt på egen hand utan nödvändiga erfarenheter utgör.
Precis, ovisshet är som mörkret, evigt och fundamentalt. En sol är bara en liten gnista i evigheten. Så är även alla erfarenheter, färdigheter, upplevelser, processer, kunskaper, och så vidare, gnistor i evigheten.

Det finns bara en visshet, och förutom den finns inget annat. Men det kan verka som att det finns otaliga ting (inklusive upplevelser), samt att det är nåt av dom som är svaret på allt. Det vore förstås märkligt om det var på det sättet. Att sanningen gömmer sig bakom en viss upplevelse. Det skulle väl innebära att det fanns en massa som är falskt, som gömmer sanningen. Hur skulle det funka egentligen?
Citera
2023-03-29, 00:36
  #965
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Precis, ovisshet är som mörkret, evigt och fundamentalt. En sol är bara en liten gnista i evigheten. Så är även alla erfarenheter, färdigheter, upplevelser, processer, kunskaper, och så vidare, gnistor i evigheten.

Det finns bara en visshet, och förutom den finns inget annat. Men det kan verka som att det finns otaliga ting (inklusive upplevelser), samt att det är nåt av dom som är svaret på allt. Det vore förstås märkligt om det var på det sättet. Att sanningen gömmer sig bakom en viss upplevelse. Det skulle väl innebära att det fanns en massa som är falskt, som gömmer sanningen. Hur skulle det funka egentligen?

”En gnista i evigheten”.

Vackert! 😊
Citera
2023-04-15, 18:53
  #966
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Jag tror inte på andlig upplysning längre.
Även om det finns människor som upplever "andlig upplysning", så vet vi inte om det bara är någon slags hallucination/vanföreställning. Det är liksom inte någon nyhet att hjärnan kan skapa en massa olika upplevelser som inte stämmer överens med verkligheten.

Nuförtiden vet jag inget längre.

Men någon "vis" person här kan ju försöka få mig tro igen på att andlig upplysning är en verklig sak som går att uppnå och som avslöjar sanningen för den upplyste.
Jag har skrivit i flera år på forumet vad Andlig Upplysning är för någonting och vad det inte är för någonting(du kan läsa min historik om du vill veta mera).

Därför gör jag det kortfattat, Andlig Upplysning är inte :

Så med all respekt, men huruvida du eller någon annan tror eller inte tror på Andlig upplysning är helt irrelevant för Andliga upplysning, antaganden leder ingenstans i detta fall, det är en återvändsgränd(positiva d.v.s tro/övertygelse, eller negativa d.v.s misstro/skepticism, källan till dem är okunskap/ignorans om sakförhållandet).

Det enda, absolut enda som är relevant är din eller någon annans förmåga att se med egna ''ögon''(tolka inte ordet bokstavligt) vad upplysning är. Innan det sker kan du inte veta någonting om den så varför söker du förgäves en tro eller en person/källa som skall ''övertyga dig''? Det finns inga bevis från en extern källa, bara om du själv söker kan ett resultat eller ett bevis infinna sig för dig.

Om du förlitar dig på vad yttre källa kan du bara bli övertygad eller skeptisk, båda är ignorans.

Vill du närma dig upplysningen och accelerera ''själens evolution'' genom ''Kāla'' eller tidscyklerna mot visdom? I så fall måste din målmedvetenhet stå i proportion till detta ädlaste av alla mål en mänsklig varelse kan erfara, den snabbaste vägen dit är att du kommer igång med pranayama övningar( det i sig kräver ett par år av förberedelse och disciplin med hälsan och kroppen).

Söker någon enfaldigt efter bevis i form av någonting skrivet på ett papper eller presenterat av en extern ''vetenskap'' kan man lägga ner omgående, inget sådant existerar idag eller kommer det någonsin att existera. Dåren vill låta sig övertygas, den som är klok inser att det kräver praktisk handling.

Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Även om jag själv haft en mystisk upplevelse för en massa år sedan som intuitivt kändes absolut sann, som att det som upplevdes inte gick att tvivla på på samma sätt som man kan tvivla på den vardagliga verkligheten så kvarstår dock faktumet att jag hade en levande hjärna när det skedde. Därför söker jag hellre i riktningen NDEs och andra paranormala fenomen. Och medvetandefilosofi. Jag söker helt enkelt efter bevis på att medvetandet kan existera skilt från hjärnan överhuvudtaget.
NDE's kan inte ''bevisa'' någonting av ett existentiellt personligt värde för någon ens om det blev bevisat för allmänheten imorgon. Undantaget är personen som går igenom en sådan upplevelse men även då är nyttan begränsad och tillfällig, det är inte Andlig upplysning.

För världen skulle det leda till att ''vetenskapen'' börjar bejaka att ''kropp och själ'' är två separata ting, efter den upptäckten, lever ni då lyckliga i resten av era dagar? (det är att vara naiv om tillvaron).

Paranomala fenomen är också mer kuriosa och ett enormt slöseri med tid för det rastlösa sinnet.

Inga sådana fenomen erbjuder någon lösning på livets verkliga problem, ovisshet eller lidande.

Så du finner personliga bevis för att ''spöken'' finns? Kul men det är ingen lösning på någonting, du kommer fortfarande att möta ovissheten när din tid går mot sitt slut och inga externa bevis på paranormala fenomen kan åtgärda detta, övertygelse är irrelevant, det absolut enda som kan det är den egna Andliga upplysningen som äntligen skingrar mörkret eller ovissheten. Därav att det inte finns några substitut för Andlig upplysning.

När ''Buddha'' talar om lidandets natur och när han förnekar den individuella ''själens'' existens rent bokstavligt(Anatman) gör han detta just därför att en negativ terminologi är bättre än att folk (på Buddhas tid) trodde på lokala religioner, gudar och följaktligen försatt sig själva i djup existentiell sömn, igen så upprepar jag, varken en tror eller övertygelse, ett yttre bevis, eller misstro/skepticism är en lösning på den enorma, nästan oändliga personliga ovissheten(ignorans) gällande den personligt upplevda tillvaron.

Förstår man inte varför det är kritiskt viktigt att söka en lösning på tillvarons ovisshet, då förstår man tyvärr inte heller signifikansen eller behovet av Andlig upplysning, d.v.s det går inte jämföra mot något annat. Den är helt unikt i sin signifikans och sker endast en enda gång.


Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Precis, ovisshet är som mörkret, evigt och fundamentalt. En sol är bara en liten gnista i evigheten. Så är även alla erfarenheter, färdigheter, upplevelser, processer, kunskaper, och så vidare, gnistor i evigheten.

Det finns bara en visshet, och förutom den finns inget annat. Men det kan verka som att det finns otaliga ting (inklusive upplevelser), samt att det är nåt av dom som är svaret på allt. Det vore förstås märkligt om det var på det sättet. Att sanningen gömmer sig bakom en viss upplevelse. Det skulle väl innebära att det fanns en massa som är falskt, som gömmer sanningen. Hur skulle det funka egentligen?
Det är det inte. Sanningen är den att mörker endast är en perceptionsuppfattning, det är inget verkligt tillstånd i sig, varken ''evigt eller fundamentalt''.

Allt som lyser upp i universum är av elementet ''Eld'', det betyder att det har en begynnelse och ett slut då det förr eller senare förbrukar sin egen energi, likt allting fysiskt. ''Rymd'' däremot eller ''Kāla'' är det verkliga mysteriet, kan någon föreställa sig elementet ''Eld'' utan rymd, eller något fysiskt objekt? Det är viktigt att bejaka frågan här.

Du är dock inne på en viktig poäng, nämligen upplevelse. Andlig upplysning är inte en ''viss upplevelse'', det är bokstavligt talat slutet för individen, d.v.s det utplånar det individuella eller illusionen om upplevelsen av ''jaget'', för alltid. Det är absolut frihet (PariNirvana, Mukti, Moksha, MahaSamadhi).

Väl upplyst är ''jaget'' dött, men väl upplyst är livet evigt och har tillika besegrat ''döden''. Det är detta någon som Yeshua (Jesus) syftade till med den andra ''andliga födseln'' som möjliggör '' The Kingdom of God''. Det är förstås synd att bara autentiska andliga sökare förstod vad Yeshua syftade till, resten skapade en till stor del fiktiv religion med tillhörande dogm.

Reinkarnationen för en mänsklig varelse är den ''första'' födseln, den andra s.k ''andliga födseln'' utplånar behovet av en fysisk och tillfällig form(individ), tillika alla upplevelser som kommer med detta.
Citera
2023-04-16, 12:46
  #967
Medlem
JagLurarDigs avatar
De flesta (svenskar) är materialister som gillar att njuta men det håller inte utan en andemening i samklang med naturen. Dagens gröna ideologi som blivit religion bygger på felaktiga antaganden om gudlöshet.
Citera
2023-04-16, 12:49
  #968
Medlem
SagaVestenBootss avatar
När jag befinner mig ute i naturen känner jag mig sammankopplad med allt. En mycket härlig känsla som jag arbetar med att införliva på daglig basis.

Jag försöker att välja kärlek före hat och glädje före ilska, i den mån det går. Ibland är det mycket svårt dock. Men jag kämpar på.
Citera
2023-04-16, 13:53
  #969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradigmskifte
Jag har skrivit i flera år på forumet vad Andlig Upplysning är för någonting och vad det inte är för någonting(du kan läsa min historik om du vill veta mera).

Därför gör jag det kortfattat, Andlig Upplysning är inte :

Så med all respekt, men huruvida du eller någon annan tror eller inte tror på Andlig upplysning är helt irrelevant för Andliga upplysning, antaganden leder ingenstans i detta fall, det är en återvändsgränd(positiva d.v.s tro/övertygelse, eller negativa d.v.s misstro/skepticism, källan till dem är okunskap/ignorans om sakförhållandet).

Det enda, absolut enda som är relevant är din eller någon annans förmåga att se med egna ''ögon''(tolka inte ordet bokstavligt) vad upplysning är. Innan det sker kan du inte veta någonting om den så varför söker du förgäves en tro eller en person/källa som skall ''övertyga dig''? Det finns inga bevis från en extern källa, bara om du själv söker kan ett resultat eller ett bevis infinna sig för dig.

Om du förlitar dig på vad yttre källa kan du bara bli övertygad eller skeptisk, båda är ignorans.

Vill du närma dig upplysningen och accelerera ''själens evolution'' genom ''Kāla'' eller tidscyklerna mot visdom? I så fall måste din målmedvetenhet stå i proportion till detta ädlaste av alla mål en mänsklig varelse kan erfara, den snabbaste vägen dit är att du kommer igång med pranayama övningar( det i sig kräver ett par år av förberedelse och disciplin med hälsan och kroppen).

Söker någon enfaldigt efter bevis i form av någonting skrivet på ett papper eller presenterat av en extern ''vetenskap'' kan man lägga ner omgående, inget sådant existerar idag eller kommer det någonsin att existera. Dåren vill låta sig övertygas, den som är klok inser att det kräver praktisk handling.
Så på något magiskt vis så kan man helt plötsligt bara "veta".
Problemet är att man kan ha fel även om man tror sig veta.
Samma sak om det är något som man upplever.
Vad man än upplever så kan det vara en hallucination.
Så andlig upplysning är bara ännu ett tillstånd som kanske inte ger sanningen.
Citera
2023-04-16, 14:07
  #970
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepDepp
Så på något magiskt vis så kan man helt plötsligt bara "veta".
Problemet är att man kan ha fel även om man tror sig veta.
Samma sak om det är något som man upplever.
Vad man än upplever så kan det vara en hallucination.
Så andlig upplysning är bara ännu ett tillstånd som kanske inte ger sanningen.

Instämmer. När jag hade min mystiska upplevelse så kändes det verkligen som den inte gick att ifrågasätta, den var absolut sann. Kändes mer verklig än vardagsverkligheten, som om något avslöjades och visade sin sanna natur. Dock så hade jag en fungerande hjärna.

Upplevelsen av att man har en hjärna kan dock också vara en hallucination inklusive vardagsverkligheten. Så då är vi tillbaka till att det enda vi kan veta säkert är att en upplevelse pågår. Vi vet inget alls säkert om något och ovissheten kvarstår därför. Inte heller kan någon veta säkert vad som sker efter döden, inte heller den andligt upplyste.
Citera
2023-04-16, 20:18
  #971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SagaVestenBoots
När jag befinner mig ute i naturen känner jag mig sammankopplad med allt. En mycket härlig känsla som jag arbetar med att införliva på daglig basis.

Jag försöker att välja kärlek före hat och glädje före ilska, i den mån det går. Ibland är det mycket svårt dock. Men jag kämpar på.

Ja naturen är läkande. Hade det inte varit för att det i min situation är omöjligt så hade jag bosatt mig i skogen.

Samma här. Har märkt att det är betydligt lättare när man har samhället och människorna på lite distans. Det blir desto svårare när man är mitt uppe i cirkusen.
Citera
2023-04-26, 12:01
  #972
Medlem
Verkar inte som vi får något svar ifrån Paradigmskifte i frågan. Någon annan här som tror på att andlig upplysning är möjlig får gärna ge skäl till varför man skall lita på den upplevelsen mer än någon annan upplevelse? Skall man helt enkelt lita till sin intuition som säger att den är absolut sanning?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback