Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-21, 11:58
  #1
Medlem
Jeffbezoss avatar
Kan någon som kan ekonomi förklara hur riksbanken gör 80miljarder i förlust? Är det våra skattepengar? Skulder?
Citera
2023-02-21, 11:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeffbezos
Kan någon som kan ekonomi förklara hur riksbanken gör 80miljarder i förlust? Är det våra skattepengar? Skulder?

Köpt obligationer som rasat i värde?
Citera
2023-02-21, 12:02
  #3
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Här Schweiz centralbank, 1300 miljarder kronor i förlust under 2022:
https://www.cnbc.com/2023/01/09/swis...lion-loss.html

Ägs av kantonerna i Schweiz som får ett jobbigt ekonomiskt år. Förlusterna kommer sig av för många derivat som byggt på låg ränta (som tappar i värde när räntan går upp) och spekulationer i USA-aktier FAANG.

Här US FEDs diagram över kvartalets vinster och förluster. US FED har aldrig någonsin gått med förlust. Det är den värsta kurva jag sett:
https://www.reuters.com/graphics/USA...rxpd/chart.png

Någon som kan just Sverige kan väl fylla på, men det svenska beloppet är peanuts och jag känner mig trygg i Sverige just nu. De andra två diskuteras nästan inte men deras förluster kommer att öka ännu mer om räntorna går upp lite till. Till slut blir det rimligen en världskris. jag är rätt säker på att t.ex Tyskland, UK, Japan, Australiens centralbanker gått lika dåligt.

En centralbank kan inte gå i konkurs, de kan ju trycka nya pengar. Men förlusterna finns i balansräkningarna och måste ersättas, antingen genom att de sjunker via inflation eller att skattebetalarna går in lite i taget och täcker förlusterna. Australiens centralbank gick 100 miljarder i förlust under 2020 2021 corona och detta ska betalas tillbaka på 10 år via skatter som exempel.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-02-21 kl. 12:06.
Citera
2023-02-22, 18:14
  #4
Medlem
321js avatar
https://www.riksbank.se/globalassets...sbank-2022.pdf

sidan.35

TILLGÅNGSFÖRVALTNING

2022/23:RB1
Tillgångsförvaltning
Under 2022 steg marknadsräntorna snabbt och det bidrog till att Riksbanken
gjorde en kraftig förlust på sitt innehav av svenska obligationer.


Ränteuppgången innebar även en negativ värdepåverkan på obligationsinnehavet i
valutareserven, men eftersom den svenska kronan försvagades blev den
sammanlagda avkastningen på valutareserven positiv. Försvagningen av
kronan bidrog även till att öka värdet på guldreserven. Sammantaget över året
uppgick Riksbankens totala avkastning, som omfattar både realiserade och
orealiserade resultat, till –52,9 miljarder kronor. Riksbankens redovisade
resultat uppgick till –80,7 miljarder kronor

sidan.87

Resultaträkning

Riksbankens resultat uppgick enligt resultaträkningen för 2022 till –80 734
miljoner kronor, vilket är ett 80 698 miljoner kronor sämre resultat än
föregående år. Resultatförsämringen beror främst på att Riksbankens värde-
pappersinnehav skrevs ned med 79 628 miljoner kronor till följd av att
obligationsräntorna stigit under 2022.




Räntorna går upp och värdet på obligationerna faller kraftigt. Det är stora belopp men det ser mer dramatiskt ut än vad det är. Vinsterna ökar igen när räntorna sjunker. Det är ingenting att oroa sig över.
Citera
2023-02-23, 02:29
  #5
Medlem
Helt galet. Vilka genier de är. Vi såg det inte komma!

Att strössla miljarders miljarder i helikopterpengar och hålla nollränta - vad kan gå fel liksom?

Men liksom-FB kan nog förklara varför det var genialiskt att hålla nollränta i över ett decennium.
Citera
2023-02-23, 03:56
  #6
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Helt galet. Vilka genier de är. Vi såg det inte komma!

Att strössla miljarders miljarder i helikopterpengar och hålla nollränta - vad kan gå fel liksom?

Men liksom-FB kan nog förklara varför det var genialiskt att hålla nollränta i över ett decennium.
Han är nog och äter billys panpizza. Det är hans nivå.

Gällande våra förluster på obligationer, så är ju detta något som kommer drabba hela världen.

Vet till exempel att Japan har krav på över 50 procents statobligationer i sina pensionsfonder. Och köpt massor av nollräntepapper. Jättebra deal liksom när det är 10% inflation. Kommmer slå hårt emot japans pensioner.
Citera
2023-02-23, 04:24
  #7
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Han är nog och äter billys panpizza. Det är hans nivå.

Gällande våra förluster på obligationer, så är ju detta något som kommer drabba hela världen.

Vet till exempel att Japan har krav på över 50 procents statobligationer i sina pensionsfonder. Och köpt massor av nollräntepapper. Jättebra deal liksom när det är 10% inflation. Kommmer slå hårt emot japans pensioner.
Hade inte Storbritannien liknande problem med sina pensionsfonder eller är jag ute och cyklar nu?
Citera
2023-02-23, 04:47
  #8
Avstängd
Ähh en struntsumma som de löser genom att trycka upp mer pengar bara!
Citera
2023-02-23, 13:10
  #9
Medlem
321js avatar
https://www.skandia.se/om-oss/nyhete...for-ranterisk/

Stigande räntor innebär fallande obligationspriser och ju längre löptid en obligation har, desto hårdare slår ränteförändringar på priset. Som tumregel kan man säga att en ränteuppgång om 1 procentenhet ger en negativ effekt på obligationspriset som är lika stor som löptiden (durationen) är lång. En femårig obligation skulle därför falla med ungefär 5 procent i värde om marknadsräntan på kort tid steg 1 procent.
Citera
2023-03-01, 13:09
  #10
Avstängd
wwrs avatar
Ja, det här bör klaras ut.

Att stater säljer på riksbanker sina luftpapper för att kunna spendera hej vilt är välkänt. Det kallas QE, vad jag vet. (Quantitative Easing). Det tar man visst till när man dragit ned till noll-ränta men vill elda upp ekonomin (och CO2) ännu värre? Men sedan kommer ju alltid en dag när detta skall betalas tillbaka. (Och nu blir det ännu värre med räntestegringarna.) Tecknar man då inga nya skuldsedlar så förfaller de gamla och det tror jag kallas QT Quantitative Tightening. Exakt hur det sker har jag aldrig fått klart för mig. Någon (vi) borde betala. Jag frågade i ett forum och då svarade en person "QT pratar man bara om, det inträffar aldrig".

Att betala några hundra miljarder till EU:s Coronafonder måste ha bidragit.

Så jag gissar att Riksbanken tryckte en massa pengar, och lånade, under Corona och gav till företagen. Detta drog iväg inflationen och nu bestraffas folket för detta genom åtstramningar förutom de prishöjningar som inflationen givit.

Antingen utfärdas fler skuldsedlar eller också blir det QT och vi får betala de summor som företagen fick efter Corona och jagade upp inflation och elpriser.

Men jag är ingen expert. Hoppas de som förklarar kan göra det på ett konkret sätt. (och inte motsätter sig begreppet "trycka pengar")

Antingen tar vi in pengarna genom att trycka mer (inflation) eller lånar av Fink på BlackRock (och säljer ut landet). Är det rätt uppfattat?

Tre sätt att lösa problemet:

1. trycka mer pengar, sätta om skuldsedlarna, staten lånar mer (penningvärdet rasar)

2. låna av Fink på BlackRock (sälja ut landet)

3. beskatta folket hårdare (krascha ekonomin ytterligare)

Stämmer det?
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-03-01 kl. 13:29.
Citera
2023-03-01, 13:25
  #11
Medlem
" För att stimulera inflationen valde Riksbanken därför att även använda tillgångsköp. Under perioden 2015–2021 köpte banken tillgångar i en omfattning som saknar motstycke i historien, och vid utgången av 2021 uppgick bankens innehav av svenska obligationer till 975 miljarder kronor. Innehaven bestod främst av statsobligationer och bostadsobligationer.

Flera centralbanker runtom i världen har sedan 2015 tillämpat tillgångsköp i syfte att göra penningpolitiken mer expansiv. Under pandemin användes tillgångsköp för att reducera oron på finansiella marknader och mildra effekterna på ekonomin.

Riksbankens tillgångsköp har kritiserats av ett flertal aktörer, som bland annat poängterat att det är osäkert vilka effekter tillgångsköpen kan förväntas ha på realekonomin och inflationen."

https://www.riksrevisionen.se/om-rik...lgangskop.html

så riksbanken har köpt tillgångar för att få högre inflation som i sin tur gör att riksbanken förlorar pengar på sina tillgångsköp?

påminner inte det om ebberöds bank?
Citera
2023-03-01, 13:41
  #12
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
" För att stimulera inflationen valde Riksbanken därför att även använda tillgångsköp. Under perioden 2015–2021 köpte banken tillgångar i en omfattning som saknar motstycke i historien, och vid utgången av 2021 uppgick bankens innehav av svenska obligationer till 975 miljarder kronor. Innehaven bestod främst av statsobligationer och bostadsobligationer.

Flera centralbanker runtom i världen har sedan 2015 tillämpat tillgångsköp i syfte att göra penningpolitiken mer expansiv. Under pandemin användes tillgångsköp för att reducera oron på finansiella marknader och mildra effekterna på ekonomin.

Riksbankens tillgångsköp har kritiserats av ett flertal aktörer, som bland annat poängterat att det är osäkert vilka effekter tillgångsköpen kan förväntas ha på realekonomin och inflationen."

https://www.riksrevisionen.se/om-rik...lgangskop.html

så riksbanken har köpt tillgångar för att få högre inflation som i sin tur gör att riksbanken förlorar pengar på sina tillgångsköp?

påminner inte det om ebberöds bank?
Jo, den här tråden ser lovande ut.

Att "köpa tillgångar" låter fint, men jag tror att det är vad man kallar QE. När vänstern kört räntan i botten och vill överhetta ekonomin ännu värre så kör man QE, tror jag. Staten lånar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2023-03-01 kl. 13:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback