Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-01, 12:35
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det bästa är om man kan acceptera att det finns många sorters människor på vägarna med väldigt varierande körskicklighet och anpassa sin körning till det.

Är man en bra förare så har man ett ansvar att göra det lättare för de som inte är så bra förare.

Jag anser mig vara en extremt bra förare och jag har kört många tusen mil i mitt liv men jag har aldrig varit inblandad i nån större incident på vägarna, helt enkelt för jag kör med hjärnan och jag brusar sällan upp.

Fast man kan ju inte acceptera att det idag finns folk som skiter i att accelerera på påfarten . Det är ju livsfarligt
Någon som minns när detta beteende började? Har inget minne att detta förekom på t.ex 90 talet
Citera
2023-03-11, 08:21
  #266
Medlem
pansarbrittas avatar
Instämmer helt o hållet. Körde på en lång påfart igår och jag hamnar bakom ett mongo som ligger på jämna 50 hela vägen upp för backen I början av påfarten. Man kan ju tycka att om bilen inte orkar och växeln är för hög så kan man ju växla ner och gasa lite...

När jag äntligen börjar komma upp och idioten har börjat axxa och tagit sig ut på motorvägen så är jag kvar på påfarten bredvid en lastbil som inte kan väja för att han blir omkörd, och jag blir tvungen att tvärnita till stillastående i slutet på påfarten.

Jag kan inte kalla mig själv ett praktexemplar i trafiken men jag ser iallafall till att vara uppe i 110 när jag kör in på motorvägen, och om jag hamnar bakom en lastbil vid en påfart, ja då ligger jag kvar där tills jag är förbi den.. Sedan kan man väl blåsa om honom i 140 när kusten är klar.
__________________
Senast redigerad av pansarbritta 2023-03-11 kl. 08:29.
Citera
2023-03-11, 10:04
  #267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Det är därför jag medvetet bryter mot lagen och ligger i mittenfilen hela tiden, om det finns 3 filer.
Alltid lite incidenter med påfarten annars där en del kör för sakta, för fort, svänger in för snävt etc.

Du bryter inte mot lagen om du väljer mittfil under passerades av en eller flera av/påfarter om det är för dig lämpligaste filen för din vidare färd minskar risken för manövrar p g a, t ex inkommande trafik, som annars skulle kunna öka risker för dig själv och andra. Och du sen när det hela lugnat ner sig och det är slut på av/påfarter återgår till höger körfält.
Citera
2023-03-11, 10:05
  #268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Fast man kan ju inte acceptera att det idag finns folk som skiter i att accelerera på påfarten . Det är ju livsfarligt
Någon som minns när detta beteende började? Har inget minne att detta förekom på t.ex 90 talet

Sådant har alltid förekommit.
Citera
2023-03-11, 10:09
  #269
Medlem
Conams avatar
🙄 om det bara vore påfarter! Eftersom vi är på FB är jag oerhört skicklig förare (knappast) men nog tar jag till mig trafikbeteende och anpassar mig till rådande tempo och rytm!
Citera
2023-03-11, 13:05
  #270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Instämmer helt o hållet. Körde på en lång påfart igår och jag hamnar bakom ett mongo som ligger på jämna 50 hela vägen upp för backen I början av påfarten. Man kan ju tycka att om bilen inte orkar och växeln är för hög så kan man ju växla ner och gasa lite...

När jag äntligen börjar komma upp och idioten har börjat axxa och tagit sig ut på motorvägen så är jag kvar på påfarten bredvid en lastbil som inte kan väja för att han blir omkörd, och jag blir tvungen att tvärnita till stillastående i slutet på påfarten.

Jag kan inte kalla mig själv ett praktexemplar i trafiken men jag ser iallafall till att vara uppe i 110 när jag kör in på motorvägen, och om jag hamnar bakom en lastbil vid en påfart, ja då ligger jag kvar där tills jag är förbi den.. Sedan kan man väl blåsa om honom i 140 när kusten är klar.

Kan det inte vara så att du låg för nära bilen framför dig och brast i planeringen? Blir du tvungen att tvärnita till stillastående på en påfart så har du uppenbarligen gjort något fel själv, så länge inte bilen framför dig plötsligt tvärnitar.
Citera
2023-10-04, 13:58
  #271
Medlem
Vad gäller vid påfart med accelerationssträcka till motorväg där motorvägen bara är enfilig.

Om det skulle vara tjockt med bilar vad gör man då?

Stannar man innan man ger sig i accelerationssträckan, när det heldragna slutar eller precis i slutet av accelerationssträckan?
Citera
2023-10-04, 15:30
  #272
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Vad gäller vid påfart med accelerationssträcka till motorväg där motorvägen bara är enfilig.

Om det skulle vara tjockt med bilar vad gör man då?

Stannar man innan man ger sig i accelerationssträckan, när det heldragna slutar eller precis i slutet av accelerationssträckan?

På en väg jag ofta frekventerar så finns en sådan påfart.
Ibland ser man en bil stå still & blinka där asfalten till påfarten tagit slut.

Så det sistnämnda är väl naturligast.

Men sådana påfarter är ju idiotiska.
Citera
2023-10-04, 16:59
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Vad gäller vid påfart med accelerationssträcka till motorväg där motorvägen bara är enfilig.

Om det skulle vara tjockt med bilar vad gör man då?

Stannar man innan man ger sig i accelerationssträckan, när det heldragna slutar eller precis i slutet av accelerationssträckan?

Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
På en väg jag ofta frekventerar så finns en sådan påfart.
Ibland ser man en bil stå still & blinka där asfalten till påfarten tagit slut.

Så det sistnämnda är väl naturligast.

Men sådana påfarter är ju idiotiska.

Om det finns accelerationssträcka så ska den såklart nyttjas, och man ska inte stå och vänta.

Visa gärna exempel på hur du/ni menar det ser ut
Citera
2023-10-04, 17:09
  #274
Medlem
Knotknets avatar
Kör man i onödan för sakta på en påfart till motorväg ska man omedelbart bli av med körkortet. Livsfarligt.
Citera
2023-10-04, 17:43
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Kör man i onödan för sakta på en påfart till motorväg ska man omedelbart bli av med körkortet. Livsfarligt.

Hur gör du om du inte kommer ut?

De bilar som befinner sig utanför dig kan ju inte gå upp i rök?
Citera
2023-10-04, 17:45
  #276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om det finns accelerationssträcka så ska den såklart nyttjas, och man ska inte stå och vänta.

Visa gärna exempel på hur du/ni menar det ser ut


https://www.google.se/maps/@58.34756...l=sv&entry=ttu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback