Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-23, 19:59
  #277
Medlem
Har det gjorts något vetenskapligt experiment som bevisat eller motbevisat att fri vilja existerar?
Citera
2023-01-23, 22:02
  #278
Medlem
Kungenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Har det gjorts något vetenskapligt experiment som bevisat eller motbevisat att fri vilja existerar?
Ja många och om vetenskapen är en fundamental sanning så finns inte fri vilja. Men vi skulle också kunna vara quantum entangled med andra universum så att vad våra motpoler gör i andra universum blir på ögonblicket tvärtom här, eller vise versa.

Går jag höger i denna värld så går min klon vänster. Spinner mina nervimpulser nedströms här så strömmar de uppför i min "skuggperson".
Rena rama spekulationer men det finns knappast något vad vi vet som utesluter att det kan vara så. Vi kan nog aldrig riktigt få ett slutgiltigt svar på frågan när frågan endast kan studeras inifrån våra sinnen.

Vi kan inte hoppa ut ur våra hjärnor och göra objektiva studier...
Citera
2023-01-24, 14:09
  #279
Medlem
orrecrists avatar
Fri vilja existerar inte det trodde jag var allmänt vedertaget? Eller är folk to.m här så dumma
Citera
2023-02-20, 20:56
  #280
Medlem
Att det inte finns fri vilja blir uppenbart när man diskuterar människors beteende med andra. De säger "Han kan inte rå för [att han beter sig som han gör]" eller "Det är inte hans fel [att han beter sig så]".

Vi brukar också kommunicera med andra som om allting har en orsak. Ingen skulle säga "Jag gjorde så där därför att det var mitt fria val".
Citera
2023-02-20, 22:58
  #281
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Fri vilja existerar inte det trodde jag var allmänt vedertaget? Eller är folk to.m här så dumma

Fri vilja är en abstraktion som vi projicerar på en handling för att ge den en status som ligger till grund för en respons. Det är en händelsekedja med andra ord.
Om man vill kan man kalla fri vilja för ett objekt som består av sociala interaktioner.
Citera
2023-02-20, 23:09
  #282
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Att det inte finns fri vilja blir uppenbart när man diskuterar människors beteende med andra. De säger "Han kan inte rå för [att han beter sig som han gör]" eller "Det är inte hans fel [att han beter sig så]".

Exakt vad är uppenbart och varför?

Citat:
Vi brukar också kommunicera med andra som om allting har en orsak. Ingen skulle säga "Jag gjorde så där därför att det var mitt fria val".

Vad menar du? Människor använder bevisligen abstraktioner av typen "fria val" eller "frivillig handling".
En sån bedömning ligger till grund för hur samhället ska reagera på en handling.
Citera
2023-02-20, 23:10
  #283
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Har det gjorts något vetenskapligt experiment som bevisat eller motbevisat att fri vilja existerar?

Nej.
Citera
2023-02-20, 23:11
  #284
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Har det gjorts något vetenskapligt experiment som bevisat eller motbevisat att fri vilja existerar?

Citat:
Ursprungligen postat av Kungensson
Ja många[…]

Jaha, vilka?
Citera
2023-02-21, 09:31
  #285
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Fri vilja är en abstraktion som vi projicerar på en handling för att ge den en status som ligger till grund för en respons. Det är en händelsekedja med andra ord.
Om man vill kan man kalla fri vilja för ett objekt som består av sociala interaktioner.

Bra förklarat jag tackar för det & håller med.
Citera
2023-02-28, 20:02
  #286
Medlem
Finns inget vetenskapligt konsensus om den metafysiska fria viljan, men jag tror vetenskapen är överens om att om vi är fria i vårt handlande så är den friheten väldigt begränsad.
Citera
2023-02-28, 20:21
  #287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Fri vilja existerar inte det trodde jag var allmänt vedertaget? Eller är folk to.m här så dumma
Det handlar inte främst om dumhet, utan om att det är ett faktum som det mänskliga egot har extremt svårt att acceptera. När folk hör att fri vilja inte finns så intar de instinktivt ståndpunkten att det inte kan stämma. När folk får se bevisen för att fri vilja inte existerar så intar de instinktivt ståndpunkten att dessa inte kan stämma. När man väl förstår bevisen så är det vanligt att man istället för att acceptera att fri vilja helt enkelt inte finns försöker att omdefiniera begreppet till att innefatta något som finns, egentligen vad som helst, allt för att kunna fortsätta intala sig själv att fri vilja existerar.

För att kunna acceptera det vetenskapliga och rent logiska faktumet att fri vilja inte existerar så måste man, åtminstone i dagens fortfarande väldigt känslostyrda samhälle, besitta en extremt stark förmåga till rationellt tänkande.
Citera
2023-02-28, 23:54
  #288
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det handlar inte främst om dumhet, utan om att det är ett faktum som det mänskliga egot har extremt svårt att acceptera. När folk hör att fri vilja inte finns så intar de instinktivt ståndpunkten att det inte kan stämma. När folk får se bevisen för att fri vilja inte existerar så intar de instinktivt ståndpunkten att dessa inte kan stämma. När man väl förstår bevisen så är det vanligt att man istället för att acceptera att fri vilja helt enkelt inte finns försöker att omdefiniera begreppet till att innefatta något som finns, egentligen vad som helst, allt för att kunna fortsätta intala sig själv att fri vilja existerar.

För att kunna acceptera det vetenskapliga och rent logiska faktumet att fri vilja inte existerar så måste man, åtminstone i dagens fortfarande väldigt känslostyrda samhälle, besitta en extremt stark förmåga till rationellt tänkande.
Eftersom det är ett vetenskapligt och logiskt faktum som du känner till, har du förstås inga problem att leverera vetenskapliga referenser till detta och kanske rent av en länk? Eller killgissar du bara?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback