Citat:
Ursprungligen postat av
Plastkork
Jag skulle säga att det är en fråga om bevisvärdering. Frågan är om det av barnets berättelse framgår att gärningen har gått till på ett sätt som utgör brott och som svarar mot gärningsbeskrivningen. Hovrätten menar att det av flickans språkbruk inte går att utläsa huruvida gärningen utgör våldtäkt. En annan värdering hade kunnat medföra en annan slutsats.
Frågor om vad ord betyder i sådana här sammanhang – vad någon menar med ett visst ord – är per definition en fråga om bevisvärdering, eftersom en utsagas värde som bevisning helt beror på vad avsändaren menar.
Ja, anledningen att gärningsbeskrivningen inte kunnat utläsas är pga språkbruket, då det aktuella ordet kollades av mot SAOB efter avslutad huvudförhandling.
Vi rör oss snarare i landet rättegångsfel och/eller domvilla.
Visst kan man inledningsvis samla detta under begreppet bevisvärdering, det köper jag. Men det hoppar så otroligt raskt ur bevisvärderingskategorin, och över till att helt handla om nämndemännens sätt att tolka ordvalet, och sättet dom i sin värld rett ut vad ordet betyder.
Meningen med just detta ordet rör sig ju kraftigt åt att rätten rakt av missuppfattat vad flickan menat.
Bevisvärderingen i detta läget ligger ju snarast i att man kommit fram till att ett finger varit inne i snippan, och därom råder inga oklarheter, trots att visst labbande i domen syns.
Handlingen är konstaterad, men brytet råder ju bara kring vad man kommit fram till att ordet betyder, samt hur man kommit fram till det.
En överklagan till HD om detta, faktiskt både enligt vad du och jag skriver, är inte helt lätt att definiera vad det skall fokuseras på att handla om.