2023-02-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men det bedömdes ju inte som våldtäkt i det aktuella fallet, domstolen avgör om det var våldtäkt eller inte.

Det är domstolen som värderar bevisen, inte pöbeln, så fungerar vårat rättssystem just nu.

Gubbmaffian visste inte ens vad ordet snippa betyder så de blev tvungna till att stenåldersgoogla.
Citera
2023-02-28, 17:46
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Vad var fel i det jag skrev? Blev han dömd? Uppenbarligen har hovrätten ansett det bevisat att han har haft ett finger i hennes snippa, men att det inte är bevisat att det penetrerat hennes vagina vilket man verkar anse vara kravet för att en våldtäkt ska ha begåtts.

Du skrev "Det är INTE intressant i det här fallet att domstolen hänvisade till en ordbok" vilket det i allra högsta grad är eftersom hovrätten finner det styrkt att mannen haft sitt finger inne i flickans snippa.
Citera
2023-02-28, 17:49
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ponerana att det handlade om att föra in ett finger i röven eller i rövhålet.

Hur långt in mellan skinkorna fördes fingret in, eller fördes fingret genom ringmuskeln(rövhålet) och in i anus?

Röv kan betyda bakdel(skinkor) och rövhål.

Definitionen av snippa är inte självklar, och långt in är relativt.
Mig veterligen står det inte angivet någonstans att ett finger måste in i snippan ett visst antal cm för att det ska benämnas penetrering och följaktligen vara en våldtäkt.
Citera
2023-02-28, 17:49
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag har alltid sett sexbrott som vilka brott som helst, och jag har aldrig haft de där starka känslorna som en del människor uppvisar. Det är lite roligt, för det är min syn (med undantag för att jag vill se ett smalare våldtäktsberepp) som återspeglas i gällande lagstiftning.

Varför kan jag inte tycka att det vore lika tråkigt om min dotter blev rånad eller misshandlad, som om hon hade fått ett finger i anus?
Du kan ju börja med att lyssna med din dotter, hur hon skulle uppleva det du beskriver, ett gubbfinger i anus.

Förhoppningsvis har hon inte, och kommer aldrig, råkat ut för någonting av ovanstående! Men jag kan tipsa dig om att empati och förmåga att sätta sig in i andra människors upplevelser är en styrka, inte en svaghet.

Det är också intressant hur du likställer materiella ting med en biologisk kropp som inte bara härbärgerar utseende och inre organ, utan även självrespekt och värdighet. Men det är OT i denna tråd.
Citera
2023-02-28, 17:50
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarvsofaks
Du skrev "Det är INTE intressant i det här fallet att domstolen hänvisade till en ordbok" vilket det i allra högsta grad är eftersom hovrätten finner det styrkt att mannen haft sitt finger inne i flickans snippa.

Vad har det med ordboken att göra?
Citera
2023-02-28, 17:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Jag skulle säga att det är en fråga om bevisvärdering. Frågan är om det av barnets berättelse framgår att gärningen har gått till på ett sätt som utgör brott och som svarar mot gärningsbeskrivningen. Hovrätten menar att det av flickans språkbruk inte går att utläsa huruvida gärningen utgör våldtäkt. En annan värdering hade kunnat medföra en annan slutsats.

Frågor om vad ord betyder i sådana här sammanhang – vad någon menar med ett visst ord – är per definition en fråga om bevisvärdering, eftersom en utsagas värde som bevisning helt beror på vad avsändaren menar.

Ja, anledningen att gärningsbeskrivningen inte kunnat utläsas är pga språkbruket, då det aktuella ordet kollades av mot SAOB efter avslutad huvudförhandling.
Vi rör oss snarare i landet rättegångsfel och/eller domvilla.

Visst kan man inledningsvis samla detta under begreppet bevisvärdering, det köper jag. Men det hoppar så otroligt raskt ur bevisvärderingskategorin, och över till att helt handla om nämndemännens sätt att tolka ordvalet, och sättet dom i sin värld rett ut vad ordet betyder.
Meningen med just detta ordet rör sig ju kraftigt åt att rätten rakt av missuppfattat vad flickan menat.
Bevisvärderingen i detta läget ligger ju snarast i att man kommit fram till att ett finger varit inne i snippan, och därom råder inga oklarheter, trots att visst labbande i domen syns.
Handlingen är konstaterad, men brytet råder ju bara kring vad man kommit fram till att ordet betyder, samt hur man kommit fram till det.

En överklagan till HD om detta, faktiskt både enligt vad du och jag skriver, är inte helt lätt att definiera vad det skall fokuseras på att handla om.
Citera
2023-02-28, 17:51
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Och varför sitter då 4 gubbar som inte då verkar fatta vad snippa är och dömer i ett sådant här fall undrar man. Är det första gången dom stöter på ordet snippa, dom dömer alltså inte i barnfall annars, för annars borde dom ju haft kännedom om detta? Helt jävla otroligt, man blir mörkrädd för svenska rättsväsendet.
Det fattas väl bara att de skulle fråga hur hon var klädd.
Citera
2023-02-28, 17:53
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Vad har det med ordboken att göra?

Har du inte läst domen? Det är ju pga ordbokens förklaring av ordet hovrätten faller tillbaka på.

Citat:
”Snippa” ska därmed inte förstås som synonymt
med ”vagina” eller ”slida”, som i ordböcker beskrivs som ”kanal som förbinder
de yttre könsorganen med livmodern”.

Som sagt. Detta trots att hovrätten finner det styrkt att fingret varit inne i snippan.
Citera
2023-02-28, 17:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ponerana att det handlade om att föra in ett finger i röven eller i rövhålet.

Hur långt in mellan skinkorna fördes fingret in, eller fördes fingret genom ringmuskeln(rövhålet) och in i anus?

Röv kan betyda bakdel(skinkor) och rövhål.

Definitionen av snippa är inte självklar, och långt in är relativt.

Definitionen av snippa är otroligt mycket mer klar, än oklar, samt det relativa avståndet/sträckan fingret rör sig in i en tio-årings slida är i princip inte....Relativt.
Citera
2023-02-28, 17:54
Medlem
Så lösningen är att åklagare framöver kommer med en hierarki av anklagelser mot en misstänkt gärningsperson. A, om inte A i så fall B, om inte B i så fall C.

Med det sagt hoppas jag högsta domstolen får och tar fallet och går på tingsrättens linje.
Citera
2023-02-28, 17:55
Medlem
MisterCluelesss avatar
Som vanligt, när det gäller övergrepp på barn eller svenska kvinnor, så är det väl inte helt otippat att fanskapet kommer att kunna kvittera ut ett icke föraktligt skadestånd. Det har ju tidigare visat sej att om man våldtar en ung kvinna under tortyrliknande former, så kan man håva in drygt 800000. Nu var det ju inte ens en kvinna, utan bara ett litet barn med alldeles för begränsat ordförråd för att domstolen skulle fatta, så kanske är det extra synd om GM. Snöp den äckliga jäveln!
Citera
2023-02-28, 17:55
Bannlyst
Citat:
Lite lustigt att flera av synonymerna handlar om kvinnans yttre könsdelar, men ingen handlar om inre könsdelar.

”Han stoppa in ett finger i snippan” går inte att misstolkas såvidare man inte är grovt utvecklingsstörd dvs.

Domarna hade kunnat googlat i pausen på rättegången vad ordet ”snippa” betyder om de inte förstod sig på det, då hade sökresultaten gett dem svaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in