• 2
  • 3
2023-02-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Starkt lysande indikerar Venus, men väderstrecken stämmer inte. Venus står i västsydväst ungefär, och snett ovanför till vänster finns Jupiter som en inte fullt lika stark stjärna.

Är du säker på att det var nord/nordväst?

Coolt då var det kanske venus jag såg häromdagen, någonstans mellan syd och väst. Reagerade på den då det varit mycket ufon sista tiden 😄
Citera
2023-02-18, 22:02
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Både Venus och Jupiter lyser väldigt starka i väst, strax efter solnedgången just nu.
De är bara ett par bågminuter från varandra, även om det skiljer ett avstånd av ca är 800 miljoner km mellan dem...
Kvällen den 1 mars befinner sig Jupiter och Venus 40 bågminuter isär, men ikväll var de 11,5 grader ifrån varandra.
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Coolt då var det kanske venus jag såg häromdagen, någonstans mellan syd och väst. Reagerade på den då det varit mycket ufon sista tiden 😄
Venus misstas ofta för ett ufo.
Citera
2023-02-18, 23:21
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Antagligen turbulens i atmosfären. Jag såg den själv tidigare ikväll men tyckte skenet var stadigt.

Jupiter hade fast sken. Venus (om det nu var det) som var mycket starkare blinkade väldigt mycket. Är det förenligt med turbulensteorin?
Citera
2023-02-18, 23:25
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Jupiter hade fast sken. Venus (om det nu var det) som var mycket starkare blinkade väldigt mycket. Är det förenligt med turbulensteorin?
Ja, objekt längre ner mot horisonten blinkar mer än objekt högre upp på himlen, eftersom ljuset färdas genom en längre sträcka i jordens atmosfär (runt 40 gånger längre sträcka vid horisonten jämfört med zenit). Man kan titta upp mot stjärnor i zenit och notera att de blinkar väldigt lite i förhållande till stjärnor 10 grader eller lägre över horisonten. Sirius är ökänd för att blinka vansinnigt för svenska observatörer.
Citera
2023-02-18, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Haha, jag ger snart upp
Den var stor, gul, pulserande och försvann ganska snabbt från det att jag hade varit ute. snett nedanför Jupiter.

Hade varit intressant att verkligen veta.

Det var en kinesisk spionballong. Den försvann när jänkarna sköt ned den.
Citera
2023-02-26, 18:56
Avstängd
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Både Venus och Jupiter lyser väldigt starka i väst, strax efter solnedgången just nu.
De är bara ett par bågminuter från varandra, även om det skiljer ett avstånd av ca är 800 miljoner km mellan dem...

Jag kollade precis ut genom fönstret och det är två starkt lysande prickar åt väst. Den till höger är något större.

Den mindre pricken borde vara Venus och den större Jupiter.
Citera
2023-02-26, 19:33
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Såg detsamma på himlen ikväll och stannade till för att studera och fundera över vad det kunde vara. Inget jag kan minnas att jag sett tidigare.
Citera
2023-02-26, 21:40
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeppoLundgren
Jag kollade precis ut genom fönstret och det är två starkt lysande prickar åt väst. Den till höger är något större.

Den mindre pricken borde vara Venus och den större Jupiter.
Tvärtom faktiskt. Storleken är en synvilla som orsakas när ögat uppfattar ljus. Venus är nämligen ljusare än Jupiter sett från jorden, men planeternas vinkelstorlek är mindre än vad det mänskliga ögat klarar att urskilja. Venus uppfattas då som en större ljusprick än Jupiter.
Citera
2023-02-27, 00:55
Avstängd
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Tvärtom faktiskt. Storleken är en synvilla som orsakas när ögat uppfattar ljus. Venus är nämligen ljusare än Jupiter sett från jorden, men planeternas vinkelstorlek är mindre än vad det mänskliga ögat klarar att urskilja. Venus uppfattas då som en större ljusprick än Jupiter.

Det var bara placeringen på himlen som jag var ute efter.
Citera
2023-02-27, 05:51
Medlem
Ladda hem appen stellarium så har du svaret på din fråga
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback