Citat:
Ursprungligen postat av
RealTide
Dream on.
Det är praktiskt helt omöjligt att inte leva i globalism idag.
Lika som det blev praktiskt omöjligt för länder att undvika industrialismen.
Du och din gren av " nationalister " framstår som byfånar som försöker stoppa regnet genom att springa runt nakna och fånga regndroppar.
Två saker. Det första, ta dina påklistrade etiketter och stoppa upp någonstans. Lär dig respekt. Att klistra etiketter på meningsmotståndare visar att du inte är särskilt säker på din sak, på det medvetna eller omdevetna planet. Ibland båda.
Det andra, människans historia (och upplevelse) är den av ständigt upprepade cykler, bestående av två oppositionella krafter. Som ett hjärtslag, ett dygn (natt/dag), år (vinter/sommar) eller Forex-diagram. Expansion följt av kontraktion. Som kalcium och magnesium. City states blir nationer, som blir imperium och sedan startar det om. Två oppositionella krafter som tävlar med varandra, för att få skapa en trend.
Jag säger detta, eftersom du verkar leva i villfarelsen att allt står still, när vi egentligen hela tiden är i rörelse, när vi går från en fas till en annan. Vilket sammanhang det än må vara...
Vilken fas vi befinner oss i nu går att diskutera, men det råder ingen tvekan om att vi rör oss mer mot DECENTRALISERING, och bort från CENTRALISERING (till Dugins "förvåning"). Det är två krafter som är varandras motsatser, som Bear och Bull i en forexmarknad, kapitalism/kommunism, vinter eller sommar, natt eller dag.
Definitionen på en sprakande relation, är PLUS ihop med MINUS = GNISTA och ENERGI.
Min poäng är, skribenten som du kallade "byfåne" har helt rätt när han menar att nationalismen (det lokala, det decentraliserade) blir starkare (som kraft, för att sedan materialiseras). Det lokala i en global värld, är väl en mer passande beskrivning. Vi lever numera i en global värld, men det är viktigt för oss alla att det finns en hemmabas, där någonstans. Jag tycker det låter som ett vettigt resonemang.