2023-02-22, 10:45
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Är det inte staden Melitopol som är den aktuella staden och som Wagner-soldaterna passerade, på vägen till Zaporizhzhia-fronten?

Är detta "nya" wagneriter, eller "gamla" som roterat ut ur Bachmut?
Citera
2023-02-22, 10:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
https://www.expressen.se/nyheter/experten-om-invasionen-just-nu-ser-jag-inget-slut/
Denna är fortfarande öppen men den jag egentligen menade ligger under premium nu.

Vilka experter syftar du på? Jag ser bara en ledarskribent.
Citera
2023-02-22, 10:48
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Ja och? Vad är det du vill få fram?
Det är absolut inte samma sak här. Det förstår du nog själv.

Att du kan inte mäta hur mycket USA tror på Ukraina genom att se på om Biden är där eller inte.
Citera
2023-02-22, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
I Ukrainakriget är det roliga att man kan vara bägge, samtidigt.
Fint för dig att du kan hitta något roligt i kriget.
Citera
2023-02-22, 11:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Att du kan inte mäta hur mycket USA tror på Ukraina genom att se på om Biden är där eller inte.
Vad vi däremot kan slå fast är att ryssarna ser Bidens besök som en stor motgång, vilket är tydligt från de senaste dagarnas diskussioner i rysk stats-tv. Sovolyov försöker spinna det till att ”Biden bad Putin om lov” men frustrationen hos hans inbjudna experter går inte att ta miste på:
”Biden besöker territorier som vi försöker återerövra (!) och skickar oss en notis” (2:55)
https://youtu.be/2H-vGPZeLvM
Citera
2023-02-22, 11:05
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Nej varför skulle jag göra det.

men låt oss prata om den du länkade till

Oscar Jonsson: ”Inte säker på att de kommer vinna”

– Ukraina har tagit tillbaka delar av de ockuperade områdena och försvarar sig väl. Men nu är kriget industriellt och handlar om uthållighet, vem som långsiktigt kan producera materiel och soldater. Ryssland vann både Napoleoninvasionen och andra världskriget genom att bara hålla ut, och det är dit man är på väg. Jag är imponerad av Ukraina men är inte säker på att de kommer vinna, säger Oscar Jonsson till DN.

Han tror inte något fredsavtal kan komma på fråga.

Från Ukrainas sida finns ingen möjlighet att kompromissa i ett eld upphör-avtal. Från rysk sida måste Putin kunna svara upp mot folkets frågor om kriget var värt alla skadade och döda. Så just nu ser jag inget slut, säger Oscar Jonsson till DN.

Han ser inget slut. OK!
Producera material och soldater är viktigt. OK!
Inget fredsavtal. OK!
Inga kompromisser. Från någon sida. OK!

För att få ihop sammanhanget. Så här var frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kommer detta också från när du läste ’västmedia’?

Varför saknar du förmåga att länka till din västmedia?
Ja det står så i Expressen att svenska experter säger att långsiktigt kommer inte Ukraina att klara detta

Men då vet vet vi. Du ljuger.
Citera
2023-02-22, 11:09
Medlem
attogs avatar
Citat:

Om vi nu ska prata detta krig, så var lovorden om att Biden dök upp i Ukraina, dagen före Putins tal, mycket starka.

I dagens media samhälle där allt sprids på sekunder, så är denna typ av uppvisningar av stort värde.
Putin, om han hade ett alt tal på gång, blev tvungen att förhålla sig till att Biden var i Kiev(före Putin) och kramades som en stor hjälte.

Vad Putin hade tänkt sig att säga annars, vet vi inte.

Men med Biden på skärmen, i Kiev, så tror jag och många andra experter, att det var viktigt.
Citera
2023-02-22, 11:12
Medlem
Reimers avatar
Brinnande stridsvagnar i skogen.

Citat:
The Head of the Luhansk Regional Military–Civil Administration says that Russians near Kreminna tried to break through with up to one company of tanks and a company of infantry, but they did not succeed.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1628315535715799041
Citera
2023-02-22, 11:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
"Reporting from Ukraine" nämner en attack på slutet i kvällens video. Nya långdistansraketer.
https://www.youtube.com/watch?v=71DV7tKuvq4
Tror bara det är fejknews för de nya glidarbomberna (GLSDB) har ju inte kommit än så vitt jag vet iaf. Himars sämsta raketer går upp till 100km (uppgift på Twitter av fd soldat i Afghanistan) ju så det är säkert bara de som använts. Jag vill se mer bevis iaf innan jag tror på att det är GLSDB.
Citera
2023-02-22, 11:13
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Om vi nu ska prata detta krig, så var lovorden om att Biden dök upp i Ukraina, dagen före Putins tal, mycket starka.

I dagens media samhälle där allt sprids på sekunder, så är denna typ av uppvisningar av stort värde.
Putin, om han hade ett alt tal på gång, blev tvungen att förhålla sig till att Biden var i Kiev(före Putin) och kramades som en stor hjälte.

Vad Putin hade tänkt sig att säga annars, vet vi inte.

Men med Biden på skärmen, i Kiev, så tror jag och många andra experter, att det var viktigt.

Ja man kan ju säga att allt annat lika, så var det bättre för Ukraina och sämre för Ryssland om han var där, än om han inte var där.

Men USA kan mycket väl ha den interna hållning, att man är OK med att Ukraina "förlorar" om 3 år, då har man försvagat Ryssland så mycket, och sålt tillräckligt mycket varpen, att det ändå ansågs vara en bra deal.

Eller så bryr de sig inte. USA har gett upp många krig här i världen. De börjar bara jiddra någon annanstans istället.
Citera
2023-02-22, 11:14
Moderator
-Info-s avatar
Det var ryssarna som bombade tågstationen i Kramatorsk med klusterammunition, då när 58 människor dog. Detta enligt Human Rights Watch och SITU Research:

Citat:
Russia’s cluster munition strike on the crowded Kramatorsk train station in eastern Ukraine in April 2022 killed dozens of civilians in violation of the laws of war, and was an apparent war crime, Human Rights Watch and SITU Research said in a report and video released today.

“Death at the Station: Russian Cluster Munition Attack in Kramatorsk,” the result of a new in-depth investigation, reconstructs through text and video the sequence of events surrounding Russia’s unlawful attack in Kramatorsk. On the morning of April 8, several hundred civilians were waiting at the station when a ballistic missile equipped with a cluster munition warhead exploded and released dozens of bomblets, or submunitions, killing at least 58 civilians and injuring over 100 others. The Russian commanders responsible for ordering the attack, which used an inherently indiscriminate weapon in a well-known major evacuation hub, should be investigated and held accountable.

Kort sammanfattning:
https://www.hrw.org/video-photos/video/2023/02/21/death-kramatorsk-train-station

Interaktiv rapport:
https://www.hrw.org/video-photos/interactive/2023/02/21/death-at-the-station/russian-cluster-munition-attack-in-kramatorsk

Tråd i Flashback:
(FB) TÅGSTATION I KRAMATORSK BOMBAD - Kan flashback reda ut vilka som utförde dådet?
Citera
2023-02-22, 11:17
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ja man kan ju säga att allt annat lika, så var det bättre för Ukraina och sämre för Ryssland om han var där, än om han inte var där.

Men USA kan mycket väl ha den interna hållning, att man är OK med att Ukraina "förlorar" om 3 år, då har man försvagat Ryssland så mycket, och sålt tillräckligt mycket varpen, att det ändå ansågs vara en bra deal.

Eller så bryr de sig inte. USA har gett upp många krig här i världen. De börjar bara jiddra någon annanstans istället.

Ren spekulation från dina sida. Så klart att det passar ditt narrativ.
Jag vet inte ur vilket mörkt rum du får bas för dina spekulationer.

Jag vet bara att ett antal västledare har sagt, så länge det behövs.
Har du några länkar på annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in