2023-02-18, 10:07
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Ok, Ryssland betalar alltså ovanstående organisationer, journalister som skriver om Nord Stream, Hersh, mängder av Rysstroll här på FB, Miljöpartiet, "den gröna omställningen", Trump, Åkesson, Paludan, Orban, Merkel, Erdogan och Scholz.
Har jag missat någon? Fyll på listan med vilka/vad som är betalda av Ryssen så vi vet vilka som är fiender.
Betalar vet jag inte, det finns ju nyttiga idioter och foliehattar också och andra med en grumlig agenda.

Som den uppmärksammade Hersh ex som under en lång tid nu har propagerat för den mysiga duon Assad och Putin.

https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/whatever-happened-to-seymour-hersh

Sen vet jag inte om andra du nämedroppar som Åkesson och Trump skulle vara ryssvänliga, de får då ingen valuta för pengarna isåfall.
Citera
2023-02-18, 10:07
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men han leder inte landet och har ingen makt över styret.
Nu var det en annan diskussion från början, om att det var dåligt att ha ledare som inte hade samma etnicitet som folket.
Frågan är om hur man ska se på Ryssland då. Själv börjar jag misstänka att Peter den store var oäkting om man ser till deras tsarer och vilka man kan se som bra ledare.
Blir då slutsatsen att även ledare som inte har samma etnicitet som majoriteten av folket kan vara en bra ledare?
Citera
2023-02-18, 10:08
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Den listan är synonym med Ukrainas "dödslista" så jag antar att ukroagenterna på forumet håller koll
fler namn finns där
Tucker Carlson
Tulsi Gabbard
Rand Paul
Ron Paul
Kroatiens president
Berlusconi och Salvini i Italiens regering
osv
Glöm inte duvmataren McGregor och han fånen Ritter. Ni ryssympatisörer har ett dussin namn ni älskar att ta upp om och om igen. Ett dussin mer eller mindre inflytelserika personer som ni hittat bland snart 8 miljarder människor som stöder er avskyvärda och inhumana världsbild.
Citera
2023-02-18, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Även om bara hälften av den listan är korrekt så förstår vi att förluster på båda sidor är fruktansvärda och helt ohållbara.

En halvering är nog nära det faktiska resultatet.
Har svårt att tro att det tex finns ca 1500 odokumenterade utslagna stridsvagnar i Ukraina. Allt dokumenteras såklart inte, men att bara 50% av förlusterna dokumenteras i dagens propaganda/informationskrig ser jag som osannolikt.
Citera
2023-02-18, 10:21
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Nu får man krypa tillbaka innanför sina egna internationellt erkända gränser och slicka såren samt se hur man ska göra för att börja tvätta bort pariastämpeln.
Även om man lämnar Ukraina och åker tillbaka hem till sitt eget land, kommer pariastämpeln vara kvar länge. Ryssland kommer betraktas som en terroriststat så länge diktatorn Putin är kvar vid makten. Men även om/när en annan diktator tar över kommer Ryssland stämplas som en terroriststat och sanktionerna kommer kvarstå. Enda sättet jag ser framåt för att tvätta bort pariastämpeln, är om Ryssland får till en riktig fungerande demokrati som på allvar vill göra upp med sitt förflutna och betala krigsskadestånd och hjälpa till att återuppbygga allt de förstört.
Citera
2023-02-18, 10:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Mossad meddelar nu att bara i Bakmut har ukrainare forlorat 154k hittils. Om du tvivlar pa siffrorna ar du antisemit
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det Mossads officiella TikTok-kanal du syftar på?

Han syftar inte på Mossad överhuvudtaget. Mossad har inget att göra med siffrorna, på något sätt alls. "Källan" är en okänd turkisk bloggare som skrivit de 6 bokstäverna "M O S S A D" i sin bloggtext. Det är allt:

https://www.flashback.org/sp83402592

Det är som om jag skulle skriva: "800 ryska Spetsnaz-soldater dog i går utanför Kreminna i en misslyckad operation. Källa: CIA". Därefter börjar andra citera min text och skriver "Enligt CIA så dog det 800 ryska Spetsnaz-soldater i en misslyckad operation utanför Kreminna." osv. Dvs, informationen har inget att göra med CIA.

Citat:
Fact Check: Have Over 150K Ukraine Troops Been Killed in Russia Conflict?

https://www.newsweek.com/ukraine-russia-elon-muks-troop-deaths-war-1779496
Citat:
"The figures it quoted were from a Turkish website, Hürseda Haber, that alleged that Israeli intelligence agency Mossad had compiled the figures. These numbers were presented without any additional context or links to sources.

There was no other coverage of these figures elsewhere and the likelihood of Mossad sharing intelligence data with a website such as the one that Russian Market quoted seems highly doubtful."

"The fact that only one outlet quoting figures from a report it doesn't link to, with no other authenticated sources, and no repetition of the same figures elsewhere, should (at the very least) be treated with suspicion."
Citera
2023-02-18, 10:22
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Blir då slutsatsen att även ledare som inte har samma etnicitet som majoriteten av folket kan vara en bra ledare?
Den frågan kanske kan besvaras om Du först definierar vad Du anser vara en bra ledare. Vissa tycker nämligen att egenskapen att bedriva en folkmordsinvasion är en bra egenskap, andra anser att försvara sig mot detsamma är bra.
Typ, jämföra äpplen och päron.
I just det här fallet anser jag päronen är ryssarna...
Citera
2023-02-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Även om man lämnar Ukraina och åker tillbaka hem till sitt eget land, kommer pariastämpeln vara kvar länge. Ryssland kommer betraktas som en terroriststat så länge diktatorn Putin är kvar vid makten. Men även om/när en annan diktator tar över kommer Ryssland stämplas som en terroriststat och sanktionerna kommer kvarstå. Enda sättet jag ser framåt för att tvätta bort pariastämpeln, är om Ryssland får till en riktig fungerande demokrati som på allvar vill göra upp med sitt förflutna och betala krigsskadestånd och hjälpa till att återuppbygga allt de förstört.

Ja, du har helt rätt. Helt ny ledning behövs och den sjuka som finns i den ryska själen, bl a en skev bild av upplevd rysk "storhet", måste de komma till rätta med för att de ska kunna litas på. Och givetvis måste de ta ansvar för allt elände de orsakat Ukraina och världen. De har en mycket lång väg tillbaka. Första steget på denna arbetsamma resa är att dra sig tillbaka inom de egna gränserna.
Citera
2023-02-18, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Stämmer det verkligen? I så fall kan det stämma med RYSK humanitär reträtt vilket var vad jag syftade på.

Men jag har inte hört annat än att det är en tidsfråga innan det faller. Förutom att Wagner snart är slut.

Det är inte några större förändringar men tecken som talar för att Ukraina har kunnat stabilisera fronten kring åtminstone södra Bakhmut. Ryssland fortsätter att försöka avancera norrut från Soledar/Bakhmut mot Siversk/Bilohorivka. De är i sin tur viktiga att hålla för en framtida offensiv i norra Luhansk. Alltså: Ukraina vill fortsätta hålla Bakhmut/Siversk och Ryssland vill ta dem.

Wagner har haft en allt mindre roll sista veckorna. Oklart om pga förluster eller inrikespolitiska faktorer i Ryssland.
Citera
2023-02-18, 10:36
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Glöm inte duvmataren McGregor och han fånen Ritter. Ni ryssympatisörer har ett dussin namn ni älskar att ta upp om och om igen. Ett dussin mer eller mindre inflytelserika personer som ni hittat bland snart 8 miljarder människor som stöder er avskyvärda och inhumana världsbild.

Inhuman världsbild och Ryssympatisör, där kom den också.
Att tro sig ha korrekt världsbild och veta vad som är rätt eller fel i världen brukar betyda okunskap, bristande ödmjukhet eller person i yngre tonåren. Du är säkert ett undantag.

Tack! Två namn till på listan, McGregor och Ritter. Sen kom jag på Clayton Morris.
Kolla upp honom men glöm inte att ta blodtryckssänkande medicin innan, finns risk för att du blir ordentligt upprörd över hans åsikter.

Kriget måste enligt mig få ett slut, jag förstår att du vill "krossa Ryssen" som du skriver i tidigare inlägg men alla fredssamtal avslutas med en kompromiss, varken du vill eller inte.
Senast redigerad av Africagonzo 2023-02-18 kl. 10:39.
Citera
2023-02-18, 10:37
Medlem
Varför måste leveranser av vapen och fordon till Ukraina gå ut med officiellt?
Som man diskuterar stridsflyg nu.

Hade det inte varit mer intressant för Ryssen om det t.ex dykt upp F16, Leopardstridsvagnar och ATACMS?

ATACMS har jag förstått kan avfyras av samma MLRS som Himars.
Blir det inte mer intressant om man "råkar" skickar över lite sådana och det smäller till på ockuperat område/Ryssland?
Citera
2023-02-18, 10:39
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
RAGE AGAINST THE WAR MACHINE.

https://rageagainstwar.com

Många av punkterna verkar vara skräddarsydda för att passa Rysslands syften:

Citat:
1. Not One More Penny for War in Ukraine
2. Negotiate Peace
3. Stop the War Inflation
4. Disband NATO
5. Global Nuclear De-Escalation
6. Slash the Pentagon Budget
7. Abolish the CIA and Military-Industrial Deep State
8. Abolish War and Empire
9. Restore Civil Liberties
10. Free Julian Assange

Det gäller speciellt punkterna 1, 2, 4, 6 och första halvan av punkt 7.

Kan man gissa att Ryssland finns med i ett hörn här? Sovjet infiltrerade ju fredsrörelsen i väst av samma skäl, så det är rimligt att anta att Ryssland infiltrerat de här grupperna i dessa nya tider.

Punkt 4 "Disband NATO" / "Upplös NATO" skulle Ryssland verkligen älska. Då kan de erövra Baltikum utan ett större motstånd och få en sammanhängande landyta till Kaliningrad.

Samtidigt skulle Rysslands inflytande över Europa öka. De kan när som helst hota med ett anfall mot ett enskilt land, och Europas mindre och svagare länder skulle ständigt befinna sig under ett anfallshot. Det skulle påverka deras utrikespolitik och inrikespolitik kraftigt.

Jag gissar att den ryska staten står entusiastiskt bakom denna manifestation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in