2023-02-16, 15:17
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
De utmanar inte Nato, enda kompetenta de gjort hittills.
Nja. Man får allt ge ryska riksbankschefen lite kred. Hon har presterat över förväntan. Det är tur att hon inte styr arme'n.
Citera
2023-02-16, 15:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Problemet är att Donetsk och Luhansk som Ryssland stjäla inte har en Rysk majoritetsbefolkning. Endast 38% procent av befolkningen där är etniska ryssar. Och inte ens det är en garant för att de vill tillhöra Ryssland.
Det finns ganska gott om exempel runt om i Europa på ryssar som ej längre vill tillhöra Ryssland.

Sen är knappast att stjäla territorium praxis lägre.
Finns det något exempel i Europa sedan andra världskriget där ett område har gått från en stat till en anna?
Finns inte ens många exempel från övriga platser i världen.
Finns det en etnisk majoritet i ett land som ej längre vill tillhöra det landet så kan de få viss autonomi.
I undantags fall får de bilda en självständig stat. Men att gå från en stat till en annan är knappast brukligt i modern tid.

Får du 38% från wikipedia eller? Kan intyga dig att det stämmer inte. Kan finnas flera förklaringar till det. Hör från flera källor (ryssar och ukrainare att specifikt Donbas är 99% ryskt. Odessa och Kharkiv kanske är 50-50 men inte Donbas.

Finns massor med gränser som ritats om i Europa sedan WW2. Jugoslavien är det tydligaste exemplet. Sovjets fall innebar att massa nya stater bildades. Tyskland återförenades.

Gränser är inte statiska, inse det!
Citera
2023-02-16, 15:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Det är högst relevant att diskutera eftersom en stor del av folk härinne lever i en parallell verklighet där FN-stadgarna är det som styr Världen och inte geopolitik dvs maktförhållanden. De behöver komma tillbaka till verkligheten och sluta leva i en fantasi då de gör dem oförmögna att förstå verkligheten.
Det är min skyldighet som svensk att försöka få dem att se verkligheten då jag inte vill och det är inte bra för mig att bo i ett land befolkat av människor som får djuren får att se smarta ut.

Så om NATO, USA och EU är starkare än Ryska Federationen så får de invadera och stycka upp landet? Men det är inte makt och geopolitik som skall styra va? Utan Ryssland skall vinna oavsett att geopolitiskt är de svaga och förlorare.

Ni putinister tror inte alls på "geopolitik", "maktsfärer/intressesfärer" eller den "den starkes rätt". Om ni gjort det skulle ni ju hylla att det svaga Ryssland besegras av det starka Väst. Men ni vill ju bara att RF skall vinna oavsett hus svaga de är, oavsett hur minimalt liten deras maktsfär är.

Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Bra grävt. Makalöst vad dom ryska lögnfabrikerna pumpar ut rappakalja ala' Nord korea. https://tass.com/defense/1575451 Är Kreml verkligen så pressade att dom måste arrangera false flag dåd för att få Ivan och Olga att stötta grymheterna mot det Ukrainska folket ?

Putin sprängde civila ryssar i "false flag dåd" redan innan han blev president.

Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ryssland har en historia av den ena galningen efter den andra som ledare. Hade det skett ett demokratiskt val så skulle antagligen Zelenskyy haft goda chanser att bli president i Ryssland. Vilket egentligen vore en utmärkt lösning på konflikten. Ryssland kapitulerar och blir en del av Ukraina.

Nej vi skall inte ha några stora mastodontstater. Ukraina skall inte bli större men RF bör delas upp i mindre stater av kontrollerbar storlek. Det skulle ryssarna tjäna på istället för denna centralstyrning av kollonial typ från Moskva. Europeiska Ryssland skulle behöva bli 3 separata stater. Asiatiska Ryssland ytterligare några stater.
Citera
2023-02-16, 15:28
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Förnekar du att hela väst är på Ukrainas sida?
Alla civiliserade länder är på Ukrainas sida!

Jag förstår att du gråter över detta😂😂
Citera
2023-02-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Vad som pekar på Ukrainsk seger just i den delen är att Ryssland tidigare hållit 30% av Ukraina. Dvs det är Ukraina som nu (senaste dryga halvåret) vinner mark. Inte så svårt först väl? Sen kan man tycka det går för långsamt, men riktningen är klar.

Du menar att de vinner kriget när de nu försöker återerövra deras förlorade markområden? Du är medveten att du själv skriver och förmodligen inser hur vriden vår media är. De vinner inte mark utan det är tvärstopp i avancemanget. Ryssland kommer välta omkull Ukraina. Hoppas världen vaknar upp och ser vad USA har åstadkommit för skada i väst
Citera
2023-02-16, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Nja. Man får allt ge ryska riksbankschefen lite kred. Hon har presterat över förväntan. Det är tur att hon inte styr arme'n.

Sant, men då skulle de aldrig invarderat ett grannland till att börja med. Femma på att hon snart blir en del av statistiken för Rysslands brain drain och får toppjobb i fredligt land.
Citera
2023-02-16, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, 200 Leopardtanks (ett ord). Hur många stridsvagnar har väst totalt? Hur många procent har man skänkt av sitt totala förråd?

Leopard som är på gång att ersättas av Panther.
https://mezha.media/en/2022/06/14/panther-kf51-a-new-tank-from-rheinmetall-which-will-replace-the-leopard-2/

Jag tror, utan att forska i det, att skänka vapen till Ukraina är billigare än att förrådshålla och så småningom tvingas skrota vagnarna själva när de ska bytas ut. Eller vad tror du?

Sen lite svammel om vaccin också. Du är så jävla borta.

Ibland så undrar man hur folk tänker. Du menar att det är billigare att skänka pansarvagnar till Ukraina och sen så får vi mängdrabatt när USA kräver att vi behöver C antal stridsfordon för att tillmötesgå kraven för NATO? NATO behövdes inte mer för Ryssland höll på bli västerländsk. De köpte och sålde våra varor. Fred bygger på starka handelsutbyte, men vem gynnades icke av detta här?
Citera
2023-02-16, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OSS117
Alla civiliserade länder är på Ukrainas sida!

Jag förstår att du gråter över detta😂😂

De som är på pisslandet Ukraines sida är nazistpsychopater som; Macron, Olaf Scholtz, Ursula von der Leyen, Justin Trudeau, och mulatten som "styr" i UK.
Citera
2023-02-16, 15:37
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Det är högst relevant att diskutera eftersom en stor del av folk härinne lever i en parallell verklighet där FN-stadgarna är det som styr Världen och inte geopolitik dvs maktförhållanden. De behöver komma tillbaka till verkligheten och sluta leva i en fantasi då de gör dem oförmögna att förstå verkligheten.

Det är min skyldighet som svensk att försöka få dem att se verkligheten då jag inte vill och det är inte bra för mig att bo i ett land befolkat av människor som får djuren får att se smarta ut.

Som sagt, de "maktförhållanden" du pratar om styrde världen på 1400/1500-talet och 1820-talet när de fördrag och deklarationer du och jag pratar om upprättades. Sedan 1947 gäller FN och dess stadga. Att sedan vissa makter bryter mot denna innebär inte att den är fel eller ogiltig, utan är något som bör stoppas. På samma sätt som de kriminella ligor som härjar i Sverige i strid med svensk lag, inte har rätt att göra det bara för att de kan. Putin och hans anhang, som på global nivå kan jämställas med "Shottaz" och allt vad de heter, måste på samma sätt stoppas om vi kan, och det är därför större delen av världen, och hela den fria världen, ställt sig på Ukrainas sida. Din skyldighet som svensk borde dessutom vara att stå upp för svenska värderingar mot vår arvfiende ryssen och ditt nuvarande agerande diskvalificerar dig som svensk, utan du är att anse som av samma klass som Armfelt och Sprengtporten, eftersom du nu gillar 1800-tal.
Citera
2023-02-16, 15:37
Medlem
OSS117s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Dom har kompetenta ledare som tar väl överlagda beslut. Om dom går in i Ukraina och utmanar NATO så gör dom det eftersom dom ser att dom kommer vinna kriget. Naturligtvis så har dom räknat med alla möjliga scenarion.
Ha ha skämtare där😂😂😂

Den var bra!

Den ryska ledningen och krigsmakten kommer ju att gå till historien som den sämsta någonsin.

Alla missbedömningar och fiaskon går ju knappt att räkna?
Citera
2023-02-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jag kände mig lite trög idag när jag såg lite nyheter, och en analytiker diskuterade ammunitionsbrist. Problemet för USA är inte primärt att Ukraina får slut på ammunition. Det kommer att ta tid att bygga upp nya lager för stora krig.

Om där nu skulle komma ett stort krig i mellanöstern om t ex 4-6 år, så kommer inte USAs lager att vara återetablerade där till de nivåer som de vill ha för att kunna exekvera sin policy globalt. Det problemet kommer att vara "rullande". Om ukrainakriget tuggar på i 3 år till, så blir deras ammunitionsbrist ett issue nästan 10 år in i framtiden.

Idag tror jag det mer handlar om att tvättandet alla lögner som USA har runt omkring sig. Tänker på anklagelser om Nord Stream var rätt så rejäla. Att nu försöka vifta bort detta genom att använda media och skulle på ballonger som de kallar för UFO är ett tecken på desperation. Hela twitter grejen med att FBI och Biden administration stod bakom och censurerade under coronapandemi är ju en jäkligt stor nyhet.

Kriget idag handlar mer om att man icke ville se Ryssland bli mer västerländska och tillsammans med Tyskland bli allt för ekonomisk oberoende av USA. De därför man tog Europas mest korrupta land och gav nazisterna där pengar och stöd. Helt vansinnigt att man inte tar detta på större allvar istället för att blint kasta sig in för att pålverks tredje världskriget.

Zelensky lär väl vinna fredspriset i år. Haha bara det att Zelensky har 500 miljoner dollar får en att undra.
Citera
2023-02-16, 15:39
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Nej, för Ryssland är ett kristen land, det är ni satanister som kommer bli förlorarna. USA är styrt av satanister, då vet ni.
Ja precis. För vad skulle Jesus göra? Jo, han skulle invadera, våldta och kidnappa barn. Sån tur att vi har er kristna som står upp för dom goda värdena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in