2023-02-15, 18:49
Medlem
Några bra krigsfilmer saknas/är för låga (ögnade bara snabbt)

Tavisola tror jag den heter handlar om Vinterkriget
Dirty Dozen , den första såklart särskilt fram till och med träningen är slut, själva räden är mindre intressant

Andra filmer som saknas eller är för lågt placerade:
Nikita
Full Monty
Commitments
Duellen (lastbilsfilmen)
Frenzy
Psycho

En av de filmer jag sett flest gånger var inte med
Orientexpressen 70 tals upplaga - men jag är biased till den typen av ensemblefilmer, platsar kanske inte på listan
Svenska filmen Jägarna tycker jag är bra
Erkänner dock mitt begränsade cineastpoänginnehav och kryper tillbaka under min sten men krigsfilmer har jag sett mycket av i alla fall.
Senast redigerad av gnirfengnorfen 2023-02-15 kl. 18:51.
Citera
2023-02-15, 19:09
Medlem
Telepatisks avatar
IMDB har gått ner sig dom senaste 10 åren tyvärr. Många skitfilmer som uppenbarligen inte bör vara på topp 250 så dom är inte ens värda att diskutera.

Angående 2001 så tycker jag definitivt att den passar på topp 250. Väldigt bra klassiker. Seg i början och mot slutet ja. Slutet är dessutom väldigt obehagligt.

Back to the Future är också en bra klassiker men den ligger lite för högt på topp 250 (plats 30).

Whiplash tyckte jag var överskattad och borde inte vara på topp 250.

Die Hard är gränsfall

Requiem for a Dream borde placeras högre. Inte nödvändigtvis för att filmen är "bra" utan för att jag aldrig har mått så dåligt efter att ha sett en film tidigare. Det måste vara en av dom mest gripande filmerna som någonsin gjorts, så då tycker jag att den är värd en högre placering.

Filmer jag tycker saknas:
Akira
Battle Royale
The Boondock Saints
Citera
2023-02-15, 19:19
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jokern (plats 75) kan tas bort och ersättas med King of Comedy, då Jokern är blek kopia av Scorseses film
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
90-talet var ju när dom bästa filmerna gjordes. Filmtekniken var utvecklad och "professionaliserad" med specialeffekter och modern utrustning men man kunde fortfarande göra filmer som hade ett djup med en genomtänkt och bra handling. Dagens filmer saknar röd tråd och är inte genomtänkta alls. Dessutom är dom inte autentiska då allt ska vara så WOKE nuförtiden.

Har inte sett mer än kanske en handfull filmer gjorda efter 2000 som inte har varit bortkastad tid.
Föredrar 70 - talet, fast visst, kom det mycket bra på 90 - talet med. Exempelvis När lammen tystnar (plats 22) skulle jag vilja ha bland topp tio på listan.
Tror dock att listan sett annorlunda ut om exempelvis femtiotalisterna orkat rösta mer på imdb.

Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Några bra krigsfilmer saknas/är för låga (ögnade bara snabbt)

Tavisola tror jag den heter handlar om Vinterkriget
Dirty Dozen , den första såklart särskilt fram till och med träningen är slut, själva räden är mindre intressant

Andra filmer som saknas eller är för lågt placerade:
Nikita
Full Monty
Commitments
Duellen (lastbilsfilmen)
Frenzy
Psycho

En av de filmer jag sett flest gånger var inte med
Orientexpressen 70 tals upplaga - men jag är biased till den typen av ensemblefilmer, platsar kanske inte på listan
Svenska filmen Jägarna tycker jag är bra
Erkänner dock mitt begränsade cineastpoänginnehav och kryper tillbaka under min sten men krigsfilmer har jag sett mycket av i alla fall.
Jag saknar Patton – Pansargeneralen i top 250-listan.
Citera
2023-02-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Jokern (plats 75) kan tas bort och ersättas med King of Comedy, då Jokern är blek kopia av Scorseses film

Föredrar 70 - talet, fast visst, kom det mycket bra på 90 - talet med. Exempelvis När lammen tystnar (plats 22) skulle jag vilja ha bland topp tio på listan.
Tror dock att listan sett annorlunda ut om exempelvis femtiotalisterna orkat rösta mer på imdb.

Håller med, Patton är en riktigt bra krigsfilm.
Citera
2023-02-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms

Också bra, gillar även Järnkorset och Tora Tora Tora sista är väldigt bra om du vill ha hyfsad kunskap kring denna händelse (Pearl harbour)
Citera
2023-02-15, 20:07
Avslutad
Klart inte den sämsta, men kimi no na wa (your name) hör verkligen inte hemma på top 250.
Citera
2023-02-15, 20:08
Medlem
TheNightTrippers avatar
The departed - Scorcece och den rollistan, vad kan gå fel?? Hela filmen!

Apocalypse Now - Förstår att den var ett mästerverk när den kom, men den håller fan inte idag, även om det är några snygga scener

Inglourious Basterds - Orkar inte ens förklara varför den är så kass

Sen typ alla filmer gjorda innan 70 talet, alla asiatiska och alla tecknade/animerade!
Citera
2023-02-15, 21:36
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastukuk
Kan, men behöver inte vara det.

Att vara vuxen kulturellt handlar enligt mig om att inte följa minsta motståndet lag i alla lägen, dvs att inte bara konsumera det lättsmälta och färdigserverade. En del i detta bör vara att tex ha lite distans till superhjältefilmer, som väl ändå inte ska ses som tillhöra filmhistoriens höjdpunkter?

I den infantila kultur vi lever i låter sig fullvuxna individer mata sig fulla med filmens motsvarighet till smågodis, full med snabba kickar, utan ett uns av fiber. Det gör dem lata och dumma, med kort attentionspan utan förmåga att följa längre resonemang.
Du är lite ute och cyklar om du tror att filmtrilogin som vann 17 Oscars är mediokra popcornrullar eller att Star Wars inte hör hemma bland filmhistoriens höjdpunkter. De förlängda LotR-filmerna är 4 timmar vardera, men du tror att man har "låg attentionspan" om man gillar dem?

Man kan tycka att en högbudgetfilm med mycket action är en av de bästa filmerna, likaså en lågbudgetfilm om en tant som mjölkar getter. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Citera
2023-02-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Du är lite ute och cyklar om du tror att filmtrilogin som vann 17 Oscars är mediokra popcornrullar eller att Star Wars inte hör hemma bland filmhistoriens höjdpunkter. De förlängda LotR-filmerna är 4 timmar vardera, men du tror att man har "låg attentionspan" om man gillar dem?

Man kan tycka att en högbudgetfilm med mycket action är en av de bästa filmerna, likaså en lågbudgetfilm om en tant som mjölkar getter. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag håller med dig på alla punkter. Det jag argumenterat för är att inte bara och i alla lägen konsumera det lättsmälta och snabbelönande som vuxen individ då det gör en slapp, och att det är en sorg att se så många av filmerna på listan tillhör, så som jag ser det, detta lättviktssegment, inte sällan med starka anspelningar på barnkultur. Själv gillar jag blandning, och precis som Bergman finner jag tex Sällskapsresan briljant.

LOTR är snyggt utförd underhållning. Men bland bästa filmer någonsin? Nej, inte för mig. Star Wars hör definitivt hemma i filmhistorien av en mängd olika skäl, men för mig inte som en av bästa filmer någonsin nej.
Citera
2023-02-15, 22:12
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Sen typ alla filmer gjorda innan 70 talet
Varför?
Citera
2023-02-15, 23:01
Medlem
The green book nånting om att en snubbe kör en svart pianist som blir utsatt att vara svart under roadtrip.
Bra, enkel film, klart godkänd. Men sen var den top 250 imdb... -.- Det borde ha diskuterats.
Kanske en av de bättre filmerna utav nya på sistone. Kanske sådär 8/10 men äkta mainstream troheten var fett fkad, för mina ögon.
Blev helt enkelt förvånad.
Citera
2023-02-16, 11:00
Medlem
hroobarbs avatar
Med tanke på att man endast rimligtvis recenserar de filmer man själv har sett, så tycker jag att listan är helt OK. Det är nog inte många under 70 bast som sett många filmer från 1940,-50 och -60-talen. Cineaster plockar bara russinen ur kakan, och kollar igenom filmerna som har starkt rykte.

Listan representerar väl mina favoritregissörer från den nutida eran, såsom Tarantino, Christopher Nolan, Wes Anderson, PT Anderson, Coen bröderna, Fincher och James Cameron. Sedan att mer lättsmält underhållning som jag också gillar smyger med har jag inga större problem med (Harry Potter, Marvel, Sagan om ringen, etc.).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in