2023-02-15, 13:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tror du på det själv?
Hur många tror du själv att Ryssland rensat ut vid Mariupol?

För att de har gjort egna utrensningar är ganska självklart efter man hittat civila massgravar i alla områden som Ukraina befriat hittills.
https://en.wikipedia.org/wiki/Izium_mass_graves

Citat:
"Among the bodies that were exhumed today, 99 per cent showed signs of violent death. There are several bodies with their hands tied behind their backs, and one person is buried with a rope around his neck. Obviously, these people were tortured and executed. There are also children among the buried."

Residents who survived the occupation stated that the Russians targeted specific individuals and that they already had lists of those locals who were in the military, the families of military people, or the people who were veterans of the War in Donbas that occurred between 2014 and 2022

Så frågan är hur många det handlar om.

10? 100? 1000?

Vid Izium hittade man väl 440 civila döda i massgravar och i Kherson har man väl också hittat människor som "mystiskt" försvunnit.

Så hur många var emot Ryssland i Mariupol och vågade stå för det offentligt?
Citera
2023-02-15, 13:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Svarar bara på detta för jag blir taggad av 10 personer. Hur hindrar vi det?

Genom att flytta fram Natos positioner till gränsen och skjuta så fort de går över gränsen. Vi ska sluta leka på deras villkor, vi ska visa att det är vi som bestämmer och att vi inte tolererar deras översittarbeteende.
Citera
2023-02-15, 14:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

För att de har gjort egna utrensningar är ganska självklart efter man hittat civila massgravar i alla områden som Ukraina befriat hittills.

10? 100? 1000?

Vid Izium hittade man väl 440 civila döda i massgravar och i Kherson har man väl också hittat människor som "mystiskt" försvunnit.

Helt omöjligt ännu att skilja på vem ryssar har rensat ut, och vem som ukros har rensat ut och skyller på ryssarna, och vad som bara är fake. Jag tror att extremister infiltrerar vissa människorättsorganisationer. Aldrig i världshistorien har en krigförande sida haft så mycket att tjäna på att ljuga ihop övergrepp.

Min gissning är att vissa miliser i DPR/LPR var lika illa som Azov. Och ryssarna har visat vissa tecken på att inte kunna eller vilja styra sina trupper.

Men där är en enorm felmarginal, jag vågar inte gissa.
Citera
2023-02-15, 14:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

10? 100? 1000?

Helt omöjligt ännu att skilja på vem ryssar har rensat ut, och vem som ukros har rensat ut och skyller på ryssarna, och vad som bara är fake. Jag tror att extremister infiltrerar vissa människorättsorganisationer. Aldrig i världshistorien har en krigförande sida haft så mycket att tjäna på att ljuga ihop övergrepp.

Min gissning är också att vissa miliser i DPR/LPR var lika illa som Azov. Och ryssarna har visat vissa tecken på att inte kunna eller vilja styra sina trupper. Så jag tror säkert att folk som borde fått en rättegång har blivit avrättade. Men knappast i tusental i Mariupol.

Citera
2023-02-15, 14:01
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Genom att flytta fram Natos positioner till gränsen och skjuta så fort de går över gränsen. Vi ska sluta leka på deras villkor, vi ska visa att det är vi som bestämmer och att vi inte tolererar deras översittarbeteende.

Inte mig emot. Men det löser inte rustningsproblemet.
Citera
2023-02-15, 14:02
Medlem
Citat:
Spelar de med genom att tillhandahålla Ukraina med mindre antal vapen menar du???

Om nu Nato har full koll på Ukraina och då vet om att det går dåligt men ändå spelar med som du säger, som också pro-ryssar hävdar, borde inte Nato tillhandahålla Ukraina med mer vapen?

Exempelvis HIMARS som Ukraina fått 20st av. Nato har över 500 i sin arsenal.

Varför får inte Ukraina mer sådana om det nu går så dåligt?
Jag tror att ukraina har 24 eller 28 himars.Behövs inga fler för antalet misiler räcker inte till.
1 st himars kan avfyra ca 3 salvor per natt.
Maximalt kan man avfyra 18 misiler per himars, gånger 24 himars blir 432 misiler per natt.
Och över lång tid blir det en massa misiler.
Citera
2023-02-15, 14:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det kom in en helt färsk rapport nu som säger att Wagner avancerar mot Sloviansk ja. Känns ju som ett självmordsuppdrag om man inte har starka trupper alltså.

https://t.me/Donbas_Operativniy/27421
Det var som fan. Ska man tolka det som att Wagner struntar i Bakhmut, då? Det är väl nästan inga reguljära ryska förband som strider där heller. Mycket oväntat om slaget om Bakhmut skulle vara över.

Djärvt eller dumdristigt att gå på offensiven helt på egen hand. De har knappast artilleri med sig heller att ställa upp, om det nu går så fort. Det motstånd de möter befinner sig antagligen långt utom räckhåll för ryskt artilleri. Och så vidare.
Flyg? Amerikanerna säger att ryskt flyg opererar i Donbass och vill förse Ukraina med mer luftvärn, men det tycks oklart hur stort problemet är.
Citera
2023-02-15, 14:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Inte mig emot. Men det löser inte rustningsproblemet.

Jag fattar inte vad du menar. Vill du att vi spenderar betydligt mer eller? För det är ju det som är kravet om vi inte gör av med rysspesten nu. De kommer tillbaka som insekter.
Citera
2023-02-15, 14:06
Medlem
Ivan trodde han fått superkrafter i Ukraina

https://twitter.com/Rinegati/status/1625839251551051780?s=20
Citera
2023-02-15, 14:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Min gissning är att vissa miliser i DPR/LPR var lika illa som Azov. Och ryssarna har visat vissa tecken på att inte kunna eller vilja styra sina trupper.

Jag tror också att båda sidor kan vara jävliga mot vad de anser är kollaboratörer.

Dock är väl problemet att termen kollaboratör avser människor som hjälper en ockupationsmakt. Inte tvärtom.

Nazisterna hade ingen rätt att rensa ut fransmän när de ockuperade Frankrike för att de inte ville bli ockuperade av Tyskland. Detta skulle inneburit folkmord.

Men nu är det ju igen Ryssland som är den offensiva och tar över land som tidigare hållits av Ukraina. Därefter sker utrensningar.

Det sker inga utrensningar innan Ryssland tagit området.

Så hur får vi stopp på dessa utrensningar tycker du?
Citera
2023-02-15, 14:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Jag tror att ukraina har 24 eller 28 himars.Behövs inga fler för antalet misiler räcker inte till.
1 st himars kan avfyra ca 3 salvor per natt.
Maximalt kan man avfyra 18 misiler per himars, gånger 24 himars blir 432 misiler per natt.
Och över lång tid blir det en massa misiler.
Problemet är väl att fronten är 100 mil lång.

Av dessa 24 så gissar jag att kanske en tredjedel ständigt är på reparationer och översyn. Detta innebär i runda släng 16st HIMARS på en 100 mil lång front. Ska de operera i batteri om 4st så innebär det 25 mil för varje batteri att täcka.

Det blir ett jäkla körande fram och tillbaka för dessa lastbilar. Kom ihåg att "target of opportunities" kanske bara visar sig i någon timme innan måldatan blir gammal.

Det är betydligt lättare att köra missiler till ett batteri än att batterier ska köra över fronten. Så resonerar jag. Så fler HIMARS till Ukraina hade nog underlättat för dem mer även om det är raketer/missiler de verkligen behöver.
Citera
2023-02-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firechromenorr
Ok lek med tanken att Ryssland segrar, vad händer därefter då? Vad kommer utfallet att bli rent geografiskt?

Ett långvarigt lågintensivt krig längs en gräns inne i Ukraina som ingen vinner på till att börja med. Många år av sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in