Citat:
Ursprungligen postat av
journeyman2k
Så jag har några träd hemma på min gård som det börjar bli dags att fälla.
Jag har själv inte motorsågskort men om jag förstått det hela rätt så får man ändå fälla träd på egen tomt. Jag kommer givetvis ändå ta hjälp av någon som har kortet plus massor av erfarenhet.
Ett av träden, en riktigt stor tall lutar kraftigt över en bod jag har ute på gården och det ser lite osäkert ut om vi kommer kunna fälla den i såpass snäv riktning så att det inte bara blir kaffeved av boden...
OM jag skulle ödelägga något, i det här fallet en bod, i samband med trädfällning på egen fastighet... Går det på hemförsäkringen?
Täcker hemförsäkringen även bortskyffling av spillrorna?
Är sånt här individuellt beroende på vilka försäkringar man har, och borde jag i så fall ringa mitt försäkringsbolag på förhand och förklara vad jag tänker göra och samtidigt fråga vad som gäller eller dukar jag bara för dyrare försäkringspremie då?
Har fler frågor, om någon här inne har erfarenhet av liknande scenario får ni gärna dela med er. Tack på förhand!
Som du själv noterat så krävs inte motorsågskörkort för privat bruk (endast vid yrkesmässigt bruk).
Kolla med kommunen så att det är okej att fälla träd, de kan reglera det i detaljplanen. Finns även ett fåtal andra fall då det kan behövas tillstånd eller vara förbjudet. Finns en bra infosida på Nynäshamns kommuns hemsida:
https://nynashamn.se/service/boende-...t/tradfallning, kolla under "Fälla träd på egen tomt..."-informationen.
Notera att den kommunspecifika informationen där bara är relevant inom den kommunen, men den generella informationen är relevant i hela landet.