• 1
  • 2
2023-02-14, 22:11
Medlem
Så jag har några träd hemma på min gård som det börjar bli dags att fälla.
Jag har själv inte motorsågskort men om jag förstått det hela rätt så får man ändå fälla träd på egen tomt. Jag kommer givetvis ändå ta hjälp av någon som har kortet plus massor av erfarenhet.

Ett av träden, en riktigt stor tall lutar kraftigt över en bod jag har ute på gården och det ser lite osäkert ut om vi kommer kunna fälla den i såpass snäv riktning så att det inte bara blir kaffeved av boden...

OM jag skulle ödelägga något, i det här fallet en bod, i samband med trädfällning på egen fastighet... Går det på hemförsäkringen?
Täcker hemförsäkringen även bortskyffling av spillrorna?
Är sånt här individuellt beroende på vilka försäkringar man har, och borde jag i så fall ringa mitt försäkringsbolag på förhand och förklara vad jag tänker göra och samtidigt fråga vad som gäller eller dukar jag bara för dyrare försäkringspremie då?

Har fler frågor, om någon här inne har erfarenhet av liknande scenario får ni gärna dela med er. Tack på förhand!
Citera
2023-02-14, 22:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
Jag har själv inte motorsågskort men om jag förstått det hela rätt så får man ändå fälla träd på egen tomt. Jag kommer givetvis ändå ta hjälp av någon som har kortet plus massor av erfarenhet.

Ett av träden, en riktigt stor tall lutar kraftigt över en bod jag har ute på gården och det ser lite osäkert ut om vi kommer kunna fälla den i såpass snäv riktning så att det inte bara blir kaffeved av boden...

OM jag skulle ödelägga något, i det här fallet en bod, i samband med trädfällning på egen fastighet... Går det på hemförsäkringen?
Är sånt här individuellt beroende på vilka försäkringar man har, och borde jag i så fall ringa mitt försäkringsbolag på förhand och förklara vad jag tänker göra och samtidigt fråga vad som gäller eller dukar jag bara för dyrare försäkringspremie då?

Har fler frågor, om någon här inne har erfarenhet av liknande scenario får ni gärna dela med er. Tack på förhand!

Be någon som har erfarenhet om hjälp med
ditt problem.
Citera
2023-02-14, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Be någon som har erfarenhet om hjälp med
ditt problem.

Hade jag känt någon med erfarenhet av det försäkringsmässiga kring sånt här hade jag knappast skrivit en tråd om det på flashback i hopp om en gnutta upplysning... 😂
Citera
2023-02-14, 22:44
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Som du själv noterat så krävs inte motorsågskörkort för privat bruk (endast vid yrkesmässigt bruk).

Kolla med kommunen så att det är okej att fälla träd, de kan reglera det i detaljplanen. Finns även ett fåtal andra fall då det kan behövas tillstånd eller vara förbjudet. Finns en bra infosida på Nynäshamns kommuns hemsida:
https://nynashamn.se/service/boende-...t/tradfallning, kolla under "Fälla träd på egen tomt..."-informationen.

Notera att den kommunspecifika informationen där bara är relevant inom den kommunen, men den generella informationen är relevant i hela landet.
Citera
2023-02-14, 22:48
Medlem
Citat:
Hade jag känt någon med erfarenhet av det försäkringsmässiga kring sånt här hade jag knappast skrivit en tråd om det på flashback i hopp om en gnutta upplysning... 😂
Jag tror inte att du får något från försäkringen. Det skulle inte betraktas som en olyckshändelse. Du vet att du tar en viss risk om du sätter i gång.
Citera
2023-02-14, 22:50
Medlem
franges avatar
Som övriga sagt, kontakta en arborist(firma) och be dem göra en kalkyl på vad de skulle ta för att fälla - eller om så behövs - klättra ner trädet - dvs kapa det sektionsvis från toppen och nedåt i mindre bitar.

Tänk på att du får göra RUT-avdrag för trädfällning på tomten om du anlitar en firma och på så vis få det billigare än den faktiska kostnaden. Så det behöver inte bli så särskilt dyrt jämfört med vad det skulle riskera att kosta ifall ni råkar fälla trädet över boden eller åsamkar annan skada om ni gör det "på egen hand".

Skall firman bara lägga omkull själva trädet och du/ni själva apterar det (kapar upp det, kapar grenar osv) så blir det givetvis ännu mindre dyrt.
Citera
2023-02-14, 23:18
Medlem
Varför tror du att du skulle duka för dyrare försäkringspremie om du ringer och frågar?
Du betalar för en tjänst, så har du all rätt att få veta vad som ingår i den tjänsten.

Till topic.
Du ringer och frågar oavsett vad du tror eller tänker.
Citera
2023-02-14, 23:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Varför tror du att du skulle duka för dyrare försäkringspremie om du ringer och frågar?
Du betalar för en tjänst, så har du all rätt att få veta vad som ingår i den tjänsten.

Till topic.
Du ringer och frågar oavsett vad du tror eller tänker.
Jag kan med stor övertygelse säga att hemförsäkring inte täcker trädfällning. Att ringa och fråga kan dock inte påverka din premie, så ring och hör det direkt från försäkringsbolaget istället för att ta en random på Flashbacks (som jag) ord.

Om ett träd föll på din egendom så vore det kanske ett annat läge.

(Nej, du kan inte fejka - förutom att det är olagligt så är skillnaden mellan ett nedsågat och ett självfallande träd så uppenbar att det är omöjligt att lura någon med minsta erfarenhet av saken.)
Citera
2023-02-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ta hjälp...tror min granne betalade 1500 för ett proffs...klätterutrustad å kapade trädet uppifrån samt kapade upp det i hanterbara bitar...tog väl 3-4 tim. ca tre år sedan nu.

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Som övriga sagt, kontakta en arborist(firma) och be dem göra en kalkyl på vad de skulle ta för att fälla - eller om så behövs - klättra ner trädet - dvs kapa det sektionsvis från toppen och nedåt i mindre bitar.

Tänk på att du får göra RUT-avdrag för trädfällning på tomten om du anlitar en firma och på så vis få det billigare än den faktiska kostnaden. Så det behöver inte bli så särskilt dyrt jämfört med vad det skulle riskera att kosta ifall ni råkar fälla trädet över boden eller åsamkar annan skada om ni gör det "på egen hand".

Skall firman bara lägga omkull själva trädet och du/ni själva apterar det (kapar upp det, kapar grenar osv) så blir det givetvis ännu mindre dyrt.

Ja, som ni är inne på så blir det nog bäst att konsultera med en firma även om det "bara" gäller ett enda träd som står riktigt jävligt till.
Det hör väl till historien att jag inte skulle bry mig sådär överdrivet mycket om skjulet skulle ryka, och därför blir jag ändå lite nyfiken på hur försäkringsbolagen ställer sig till såna fällningsolyckor även om jag inte skulle sikta på det medvetet.
Citera
2023-02-15, 00:48
Medlem
Glostrups avatar
Om du fäller trädet själv och blir skadad eller orsakar skada borde försäkringen gälla (men kolla villkor).

Om du tar in en kompis utan motorsågskort som fäller trädet och skadar sig, så gäller inte din försäkring och du är ansvarig. Troligen gäller inte hans försäkring heller, eftersom det är en tjänst.

Om du tar in en arborist så ska deras tjänst omfatta både egen försäkring och ansvarsförsäkring. Kolla vad som ingår, ta inte in en firma som inte tydligt anger vilka certifieringar och försäkringar de har.
Citera
2023-02-15, 02:28
Medlem
Citat:

Är du inte utbildad arborist kommer din försäkring högst troligt inte gälla då det är vårdlöst agerande.
Anlitar du en firma så går det på deras försäkring.
Citera
2023-02-15, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Är du inte utbildad arborist kommer din försäkring högst troligt inte gälla då det är vårdlöst agerande.
Anlitar du en firma så går det på deras försäkring.

Misstänkte att det var så, har även hittat andra forum på nätet med ungefär samma funderingar som i topic där dom också gör tydligt att villaförsäkring inte verkar täcka skador på fastighet i samband med fällningsolyckor.

Jag kan ändå tycka att det verkar orimligt i och med att hem/villaförsäkring täcker mycket annat som kan vara självförvållat, typ bränder och olyckor i allmänhet. Men då har jag fått svar på det iaf, tack så mycket!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in