Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2022-09-04, 19:17
  #8137
Medlem
Running_mans avatar
Vem äger Hästskoberget idag? Vad används berget till?

Nya skyltar om bevakning och övervakning har dykt upp, stängsel har lagats.
Citera
2022-10-21, 01:29
  #8138
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlygerIGolfR
Varför jobbar allihopa i tråden bakvänt istället för att gå rakt på sak? Varför är det ingen som tänkt granska gamla leverantörsfakturor, ni vet, bokföringslagen osv? Ni snillen spekulerar i olika vilseledande strategier som kan ha använts för att inte en t.ex toalettinstallatör ska fatta misstankar vid beställning av 1000st toaletter till ett "jättetråkigt bergsrum i ödemarken", men ingen pratar om fakturorna eller ekonomisk analys av redovisningen? Själv har man kollat lite på detta med hjälp av utländska expertkonsulter och ja svenska försvarsmakten är enorma hycklare, de följer varken internationella eller svenska lagar kring bokföringsprinciper, de trollar, fuskar, fular och har sig precis som amerikanare på crack.

Man måste såklart vara en extremt tråkig autistgubbe eller autistgumma för att bläddra bland gamla pappersarkiv, roligare att leka sherlock holmes genom amerikanarnas google maps i kombination med svenska byggnadsingenjörers kryptiska (och intetsägande) memoarer.

Ryssarna, även kallat världens smartaste människor, har redan genom cyberattacker som solarwind och annat mot bögig it-infrastruktur tagit över hela svenska försvarsmaktens ekonomiska redovisningssystem och fakturasystem som täcker alla leverantörer, fakturor och deras diversifieringsstrategier kring "installation av 1000st toaletter i jättetråkigt bergsrum x".

Den här tråden kan sammanfattas så här: dumsvennar på gruppmöte. Har ni lyckats reverse-engineera skiten då, bakvänt som ni jobbar? Allt är redan läckt så det spelar ingen roll att hysch-hyscha.

Bokföringslagen…?! Spara och arkivera verifikationerna i sju år och kasta sedan skiten, typ.
Citera
2022-10-21, 01:31
  #8139
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Vem äger Hästskoberget idag? Vad används berget till?

Nya skyltar om bevakning och övervakning har dykt upp, stängsel har lagats.

Vilken av delarna efter vägen in menar du nu?
Citera
2022-10-21, 16:23
  #8140
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Vilken av delarna efter vägen in menar du nu?
Vägen in? Jag tänker på "SVT-berget".
Citera
2022-11-27, 22:37
  #8141
Medlem
Bump, synd att man bor lite för långt ifrån för att bara åka dit å kolla läget. Någon som har lite UE courage som kan kolla vad som försigår där?
__________________
Senast redigerad av WSTL. 2022-11-27 kl. 22:41.
Citera
2022-12-17, 15:22
  #8142
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Det är skillnad från bergrum till bergrum och olika användningsområden har gett olika utformningar m.m. på förråden genom de olika årtiondena. Olsbacka var väl ett ammunitionsförråd till regementet.
Ingen riksbunker….
Det förvarades läkemedel där, därav en mindre dörr, lättare saker att bära och behövdes hållas kallt. Ett motsvarande berg är detta, du kan se i bilder att det finns stora kylaggregat längst väggarna.

https://fortifikationvast.se/portfol...s-forradsberg/
Citera
2023-01-23, 22:24
  #8143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlygerIGolfR
Varför jobbar allihopa i tråden bakvänt istället för att gå rakt på sak? Varför är det ingen som tänkt granska gamla leverantörsfakturor, ni vet, bokföringslagen osv? Ni snillen spekulerar i olika vilseledande strategier som kan ha använts för att inte en t.ex toalettinstallatör ska fatta misstankar vid beställning av 1000st toaletter till ett "jättetråkigt bergsrum i ödemarken", men ingen pratar om fakturorna eller ekonomisk analys av redovisningen? Själv har man kollat lite på detta med hjälp av utländska expertkonsulter och ja svenska försvarsmakten är enorma hycklare, de följer varken internationella eller svenska lagar kring bokföringsprinciper, de trollar, fuskar, fular och har sig precis som amerikanare på crack.

Man måste såklart vara en extremt tråkig autistgubbe eller autistgumma för att bläddra bland gamla pappersarkiv, roligare att leka sherlock holmes genom amerikanarnas google maps i kombination med svenska byggnadsingenjörers kryptiska (och intetsägande) memoarer.

Ryssarna, även kallat världens smartaste människor, har redan genom cyberattacker som solarwind och annat mot bögig it-infrastruktur tagit över hela svenska försvarsmaktens ekonomiska redovisningssystem och fakturasystem som täcker alla leverantörer, fakturor och deras diversifieringsstrategier kring "installation av 1000st toaletter i jättetråkigt bergsrum x".

Den här tråden kan sammanfattas så här: dumsvennar på gruppmöte. Har ni lyckats reverse-engineera skiten då, bakvänt som ni jobbar? Allt är redan läckt så det spelar ingen roll att hysch-hyscha.


Lagen.
Citera
2023-02-10, 15:10
  #8144
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Det är måhända helt OT, eftersom tråden heter "Sveriges riksbunkrar" men vi har ju gjort jämförelser med Dienststelle Marienthal och Greenbrier förr, så någon pusselbit kanske halkar på plats, let's go Denmark.

Danskarnas riksbunker heter REGAN VEST.
REGAN = "REGeringsANlæg". VEST = den västliga av två anläggningar, belägen i Rold Skov på norra Jylland. Den är idag inaktiv men kan vara i bruk på två månader. Det finns även en REGAN ØST, belägen vid Hellebæk på Sjælland. Beredskapsgraden i den östra lär vara högre, då den fortfarande är har personal på plats.
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
REGAN Vest ligger här

56°49'28.58"N
9°48'6.20"O
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Dokumentär på Svt om Regan Vest 16/6 sändes det.
Danmarks riksbunker på norra Jylland. Byggd som två ringar i kalkberget 60m under jord.
Citat:
Ursprungligen postat av Schizz
Oj det var läckert. Vad otroligt bevarat det var.
Undra om våra är lika intakta!

Fränt att dom lämnat stämplar och allt

REGAN Vest öppnar som museum den 13 februari.

https://reganvest.dk/

Herfra skulle Danmark styres under atomkrig: Nu åbner underjordisk koldkrigsmuseum
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...r-underjordisk
Koldkrigsmuseet REGAN Vest har været 11 år undervejs, og i dag indvies det så. Et enestående indblik i en tid med en overhængende atomtrussel, siger direktør Lars Christian Nørbach fra Nordjyske Museer.

- Bunkeren er en tidslomme fra Den Kolde Krig. Den står helt intakt som den blev efterladt, og man kan komme helt ind i hjertet af regeringsanlægget, fortæller han.
Her skulle dronningen bo, hvis atombomberne faldt
https://www.dr.dk/stories/1288510966...bomberne-faldt
__________________
Senast redigerad av Ördög 2023-02-10 kl. 15:16.
Citera
2023-08-09, 03:52
  #8145
Medlem
Shahadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infotizer
Den sitter kvar.

Riddarhyttan, Kopparberg, Kilsbergen har gröna inslag. Finns det fler ?
Hästskoberget, en halvmil söder om Nora. Kraftledningar slutar i ingenting?
59°28'53"N 015°3'24"E
Citat:
Det är tämligen väletablerat att den sk fd “Zonen”, varifrån Sverige skulle styras i händelse av krig, låg i Nora-området, och för övrigt administrerades av Sveriges hemligaste förband, Redovisningsavdelning Bergslagen (se t ex bergrum.se), numera FMTM.
https://cornucopia.se/2012/04/en-sna...ksbunkerannex/
Citera
2023-10-08, 11:46
  #8146
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Text

Jag har nu läst igenom denna tråden och den gamla och det är en sak som jag inte förstår.

Varför visas inte inslagen i terrängskuggning och lutning på karttjänsterna från lantmäteriet och RAA?

Är dom retuscherade eller gömda under tak? Detta problemet med inslagen har gäckat mig i månader nu.

Det tog mig pinsamt lång tid att hitta Norkorset trots att det syns väldit tydligt på flygfoton men eftersom jag inte kunde se några tecken på inslag så tänkte jag bara att det var stora byggnader. Det var när jag åkte "tidsmaskin" i google earth jag insåg att jag var på rätt plats hela tiden.

Jämfört med närliggande Hästskoberget som jag hittade på ett litet kick pga dom tydliga inslagen, även det i Gyttorp innan tråden ens pratade om dom.

Det är samma sak med dom andra nämnda platserna om berggrummen i zonen, syns tydligt på flygfoton pga av alla byggnaderna men är osynliga i terrängskuggning och lutning. Tillomed plomberade Axgatan i Mölndal syns tydligare.

Så har detta med kartorna ändrat sig under trådens alla år eller har det alltid varit såhär?


@Grishnac, jag valde ut dig att citera för att du är en av dom som var med från första början och fortfarande skriver. Jag ser dig också som kunnig och påläst och inte lika galet "hemlig" som många varit under åren.

Om Achtung Panzer råkar läsa detta så tackar jag för historielektionerna och låter hälsa att mitt intresse för Sverige under kalla kriget ökats mångfaldt under trådens alla år. Tack alla andra som jag inte nämnder vid namn.



Till sist vill jag för trådens intresse bara nämna att inslaget vid Lillstup syns väldigt tydligt på terrängskuggning och lutning
Citera
2023-10-08, 22:57
  #8147
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Jag har nu läst igenom denna tråden och den gamla och det är en sak som jag inte förstår.

Varför visas inte inslagen i terrängskuggning och lutning på karttjänsterna från lantmäteriet och RAA?

Är dom retuscherade eller gömda under tak? Detta problemet med inslagen har gäckat mig i månader nu.

Det tog mig pinsamt lång tid att hitta Norkorset trots att det syns väldit tydligt på flygfoton men eftersom jag inte kunde se några tecken på inslag så tänkte jag bara att det var stora byggnader. Det var när jag åkte "tidsmaskin" i google earth jag insåg att jag var på rätt plats hela tiden.

Jämfört med närliggande Hästskoberget som jag hittade på ett litet kick pga dom tydliga inslagen, även det i Gyttorp innan tråden ens pratade om dom.

Det är samma sak med dom andra nämnda platserna om berggrummen i zonen, syns tydligt på flygfoton pga av alla byggnaderna men är osynliga i terrängskuggning och lutning. Tillomed plomberade Axgatan i Mölndal syns tydligare.

Så har detta med kartorna ändrat sig under trådens alla år eller har det alltid varit såhär?


@Grishnac, jag valde ut dig att citera för att du är en av dom som var med från första början och fortfarande skriver. Jag ser dig också som kunnig och påläst och inte lika galet "hemlig" som många varit under åren.

Om Achtung Panzer råkar läsa detta så tackar jag för historielektionerna och låter hälsa att mitt intresse för Sverige under kalla kriget ökats mångfaldt under trådens alla år. Tack alla andra som jag inte nämnder vid namn.



Till sist vill jag för trådens intresse bara nämna att inslaget vid Lillstup syns väldigt tydligt på terrängskuggning och lutning

Troligtvis är inte terrängskuggningen uppdaterad medans flygbilderna har avhemligats med tiden. Så det är nog gammal retuschering som ligger kvar.
Citera
2023-10-10, 18:30
  #8148
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Troligtvis är inte terrängskuggningen uppdaterad medans flygbilderna har avhemligats med tiden. Så det är nog gammal retuschering som ligger kvar.

Lite tråkigt för oss kartbitare men så är det säkert. Tack för svaret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback