2023-02-10, 07:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Borde man inte ha mer tandvärk eller nåt då? Ikväll när jag la mig fick jag mer tryck/bultande över även näsa/kind/tänder är känslan, men mest nacke/huvud som är spänd. Verkligen inte ont, mer påtaglig känsla. Även lite lätt illamående/orolig känsla i magen.

Nej det är ju inget fel på tänderna när man får en visdomstand. Det blir mest spänt i hela regionen pga brist på utrymme och det kan sprida sig till nacke och muskler och senor vid tinningar och så.
Citera
2023-02-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Nej det är ju inget fel på tänderna när man får en visdomstand. Det blir mest spänt i hela regionen pga brist på utrymme och det kan sprida sig till nacke och muskler och senor vid tinningar och så.

Okej då förstår jag. Har läst något om det där och de verkar stämma. Du verkar ha bra koll. Så du tror det finns stor sannolikhet att det skulle kunna vara det?

Jag måste själva säga att jag emellanåt känt lite i tänderna och trångt där bak. Men jag ska till tandläkaren nästa vecka på rutinkontroll, får ta och fråga tandläkaren då ifall dom ser något avvikande.
Citera
2023-02-10, 08:51
Medlem
Kolla sköldsköteln

Kiropraktor

Annars är det nog pga inre stress /utmattning
Citera
2023-02-10, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Kolla sköldsköteln

Kiropraktor

Annars är det nog pga inre stress /utmattning

TSH värdet var inom referensvärdet. Men jag har läst att man behöver kolla fler värden också? Eller har jag fel.

Brukar man inte bli lite överviktig av det? Jag är smal.

Angående stress/oro så stämde det i början, men tycker det släppt nu på slutet. Men symtom kanske kan kvarstå långt efter?
Citera
2023-02-10, 09:02
Medlem
Kan vara problem med SCM-muskeln.
Kolla i spegeln, vrid huvudet åt tex höger då ser du på motsatt sida den tjockare muskeln på halsen som går från bakom örat och nedåt mot nyckelbenet.

Den muskeln är den som håller oss i balans och är du tajt i den kan du uppleva yrsel som att du står på en båt eller brygga. Inte karusell.

Du får ofta även ont i huvudet runt tinningen, käken etc.

Prova att lite lätt trycka med tumme och pekfinger på den muskeln. Känn över hela. Känner du att det ömmar eller gör ont så gå till en fysio som får triggerpunkta den ordentligt så kommer det släppa
Citera
2023-02-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Kan vara problem med SCM-muskeln.
Kolla i spegeln, vrid huvudet åt tex höger då ser du på motsatt sida den tjockare muskeln på halsen som går från bakom örat och nedåt mot nyckelbenet.

Den muskeln är den som håller oss i balans och är du tajt i den kan du uppleva yrsel som att du står på en båt eller brygga. Inte karusell.

Du får ofta även ont i huvudet runt tinningen, käken etc.

Prova att lite lätt trycka med tumme och pekfinger på den muskeln. Känn över hela. Känner du att det ömmar eller gör ont så gå till en fysio som får triggerpunkta den ordentligt så kommer det släppa

Seriöst man får bättre hjälp här än vården. Det där låter faktiskt rätt troligt. Har upplevt mig spänd även i hals och ner mot nyckelbenet? Ibland när jag stretchar nacken åt sidan tycker jag det klunkar/knakar till ner mot nyckelbenet.

Men muskeln du förklarar, du har inte möjlighet att länka en bild?
Citera
2023-02-10, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Seriöst man får bättre hjälp här än vården. Det där låter faktiskt rätt troligt. Har upplevt mig spänd även i hals och ner mot nyckelbenet? Ibland när jag stretchar nacken åt sidan tycker jag det klunkar/knakar till ner mot nyckelbenet.

Men muskeln du förklarar, du har inte möjlighet att länka en bild?

Det påverkas inte så mkt i själva nyckelbenet med knak men muskeln i sig kan vara spänd.
Muskler är till för att dra ihop sig så det gäller att man stretchar och rör på sig. Och just nacke och halsmuskler utsätts dagligen för att bli korta i form av mobiltittande, fel hållning etc.

Dock är det viktigt att du går till en fysio om du tror detta kan vara felet för de vet bäst hur man ska hantera muskeln. Kan stråla i huvudet när man trycker på den.

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Ftairoklinik.dk%2F2015%2 F07%2F13%2Fkunne-din-nakke-vaere-skyld-i-tilbagevendende-ho vedpine-og-kaebespaendinger%2F&psig=AOvVaw1UIpT3p98n3v-FChT08AMc&ust=1676102934903000&source=images&cd=vf e&ved=0CA0QjRxqFwoTCJiDhpnAiv0CFQAAAAAdAAAAABAX
Citera
2023-02-10, 11:43
Medlem
Har du fått upp järnnivåerna ordentligt ? Det kan oxå ge yrsel mm .
Citera
2023-02-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Har du fått upp järnnivåerna ordentligt ? Det kan oxå ge yrsel mm .

Ja visst kan det? Alltså referensvärdet är oklart och brett. Har fått upp de från ferritin 12 till 31 på 4mån. Antar det är lågt ännu? Precis på gränsen.

Har inte tagit järntabletter utan ändrat kost, man kanske skulle ta nån i veckan för att påskynda kanske?
Citera
2023-02-10, 21:41
Medlem
På kvällen får jag nästan alltid en tung/tryckande känsla över nacke/huvud, lockkänsla och lätt stel nacke. Är det normalt? Kanske är spänningsvärk? Ingen yrsel. Det kan vara mer på dagen ibland.

Även en känsla av trång/kramp känsla över bröstpartiet, inte mycket men lite lätt. Och en känsla av trång i hals/spänning bak där käke fäster. Som ni hör väldigt oklart!
Citera
2023-02-11, 17:07
Medlem
Idag var jag ute i kyla och tränade med tjejen, ganska lugnt. Efteråt lite tung i huvudet, lite stel i nacke, nån känsla av stelhet i käke och lite trång/krampkänsla vid hals. Och lockkänsla i öron.

Väldigt oklart vad det kan vara?

Fysio och läkare hitta bara järnbrist och lite stel. Får se om tandläkaren hittar något eller har något tips.

Någon som känner igen sig i symtomen? Det handlar inte om smärta, men man påverkas tillräckligt mycket i vardagen!
Senast redigerad av Jnewj 2023-02-11 kl. 17:11.
Citera
2023-02-13, 23:10
Medlem
Upplever även ikväll en stelhet i nacke och ett tryck på vad jag tror är levatorn?

Även lite stel i käke och lätt svullen/öm under hakan vid halsen på vänster sida, väldigt lite dock. Ingen smärta. Men mer en tryckande känsla över nacke/bröstrygg, lätt lätt huvudvärk.

Är det någon som känner igen sig? Även lite lockkänsla i öron. Oftast kommer det på kvällen. Ibland lite yrsel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in