Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-05, 12:34
  #15073
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Fwiw så trendar EPS neråt inte bara för 2023 utan 2024 och 2025. Och det är väl det om något som ”spelar roll”. Du köper ju inte tesla för siffrorna de presenterar nu utan potentialen. Dedär med bara ”tänka långsiktigt” gör mer skada än något annat, då kan man börja prisa in skit som aldrig händer (se robotaxi och Tesla bot)

Fast nu pratar du återigen som om bolag som inte gör vinst eller inte förväntas göra vinst på ett tag därav skulle värderas till noll, samt att bolag som Tesla där delar av verksamheten är antingen pre-revenue eller pre-profit endast ska ha sin värdering från de vinstdrivande delarna. Både du och jag vet att det är bullshit.

Det roliga med Tesla är att de har ägg i alla korgar, både existerande vinstdrivande verksamhet med enorm pricing power vs konkurrenter samt andra verksamheter som uppnår detta i närtid, samt pre-revenue delar där den stora potentialen är många år bort. Med andra ord...drumroll...en diversifiering.
Citera
2023-02-05, 12:49
  #15074
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Tack för ditt utförliga inlägg, då vet jag hur du tänker och att vi står långt ifrån varandra om hur vi ser på framtiden.

Anledningen till att t ex fler inte kör bil till jobbet idag är inte enbart pga parkeringen utan pga köer. Redan idag tar det en timme att köra förbi Stockholm i rusningstrafik. I ditt scenario har jag ingen aning om hur lång tid det skulle ta om du dessutom vill överföra dom 2 MILJONER resor som görs med kollektivtrafiken varje dag i t ex Stockholm. Trafiken kommer stå helt stilla, det finns helt enkelt inte plats för alla dom bilarna oavsett hur effektiva självkörande bilarna är på att planera rutter. Bara ett (1) pendeltåg motsvarar 1 000 bilar.

Nu diskuterar vi också ett, i min mening, fullständigt osannolikt scenario som ligger LÅNGT bort, om det ens kommer finnas, dvs. självkörande bilar och för att göra det ännu mer osannolikt så ska det dessutom bli Tesla som har monopol på detta för att vara bullish på denna aktie, om jag förstår ditt case. Det är många osannolika scenarier som ska inträffa. Men vi kan höras igen om fem år och se vad som hänt då.

Köer är absolut en problematik och problemet blir inte direkt mindre när robotaxi är det enklaste & billigaste transportmedlet, inget snack om den saken. När väl robotaxi är moget, har sina egna filer mm så kommer dock köer kunna minska relativt sett då en väldigt stor komponent av trafikköer kan relateras till mänskliga reaktionstider. Men köer kommer fortfarande vara ett problem, och det är också därför Elon pushar så hårt för tunnelbyggen.

Längre fram kommer nog fordonstypen anpassas mer, t.ex 1-personersbilar typ Twizy samt flerpersoners vans liknande taxibilarna de har i Asien. Jag misstänker att Tesla kommer presentera en van relativt snart - gissningsvis på samma plattform som Cybertruck - och självkörande versioner av den kommer ta fart i särskilt tätbefolkade delar av Asien, men även här eftersom att befolkning och bilåkande ökar.

Min poäng är dock att även om alla mina spådomar inte slår in så är i princip alla versioner av framtiden att robotaxi omsätter astronomiska summor pengar.

Sen det där med monopol. Just nu är verkligheten att Tesla FSD vs konkurrensen är ungefär som Google vs Altavista/Excite/Yahoo Search när det begav sig. Såvida inte något oväntat händer där en alternativ approach visar sig vara avsevärt bättre så är det redan game over sedan länge då Tesla leder överlägset i datamängd samt har tillgång till de bästa AI-utvecklarna. Men inget är skrivet helt i sten såklart, annars hade ju aktien legat avsevärt högre än vad den gör nu.
Citera
2023-02-05, 14:39
  #15075
Medlem
lloydfabeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Köer är absolut en problematik och problemet blir inte direkt mindre när robotaxi är det enklaste & billigaste transportmedlet, inget snack om den saken. När väl robotaxi är moget, har sina egna filer mm så kommer dock köer kunna minska relativt sett då en väldigt stor komponent av trafikköer kan relateras till mänskliga reaktionstider. Men köer kommer fortfarande vara ett problem, och det är också därför Elon pushar så hårt för tunnelbyggen.

Längre fram kommer nog fordonstypen anpassas mer, t.ex 1-personersbilar typ Twizy samt flerpersoners vans liknande taxibilarna de har i Asien. Jag misstänker att Tesla kommer presentera en van relativt snart - gissningsvis på samma plattform som Cybertruck - och självkörande versioner av den kommer ta fart i särskilt tätbefolkade delar av Asien, men även här eftersom att befolkning och bilåkande ökar.

Min poäng är dock att även om alla mina spådomar inte slår in så är i princip alla versioner av framtiden att robotaxi omsätter astronomiska summor pengar.

Sen det där med monopol. Just nu är verkligheten att Tesla FSD vs konkurrensen är ungefär som Google vs Altavista/Excite/Yahoo Search när det begav sig. Såvida inte något oväntat händer där en alternativ approach visar sig vara avsevärt bättre så är det redan game over sedan länge då Tesla leder överlägset i datamängd samt har tillgång till de bästa AI-utvecklarna. Men inget är skrivet helt i sten såklart, annars hade ju aktien legat avsevärt högre än vad den gör nu.

Som sagt, vi har väsensskilda uppfattningar om vad som är troligt eller inte. Det borde du som investerare egentligen vara glad för eftersom köptrycket på aktien blir mindre och därmed går att köpa billigare.

Återigen, du presenterar inga belägg för att folk drastiskt ska öka sina transportkostnader. Folk klagar redan idag på att SL-kortet är för dyrt när det "bara" kostar 1 000 kr i månaden. Och du kan redan nu glömma det där med självkörande bilar som enda transportmedel, det kommer _inte_ att hända. Det finns inte plats helt enkelt för individuella fordon i en stad med begränsat med plats. Tänk bara kaoset på exempelvis Vasagatan när det varje minut i rusningstrafik ska stanna tusentals Twizy-fordon, det är ju skrattretande rent ut sagt. Och lösa det genom att bygga tunnlar, kanske kan man koppla ihop alla Twizy-fordon i en lång kedja som ska till samma slutstation.... eller bara använda tunnelbanan som redan finns.
Citera
2023-02-05, 15:25
  #15076
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Som sagt, vi har väsensskilda uppfattningar om vad som är troligt eller inte. Det borde du som investerare egentligen vara glad för eftersom köptrycket på aktien blir mindre och därmed går att köpa billigare.

Återigen, du presenterar inga belägg för att folk drastiskt ska öka sina transportkostnader. Folk klagar redan idag på att SL-kortet är för dyrt när det "bara" kostar 1 000 kr i månaden. Och du kan redan nu glömma det där med självkörande bilar som enda transportmedel, det kommer _inte_ att hända. Det finns inte plats helt enkelt för individuella fordon i en stad med begränsat med plats. Tänk bara kaoset på exempelvis Vasagatan när det varje minut i rusningstrafik ska stanna tusentals Twizy-fordon, det är ju skrattretande rent ut sagt. Och lösa det genom att bygga tunnlar, kanske kan man koppla ihop alla Twizy-fordon i en lång kedja som ska till samma slutstation.... eller bara använda tunnelbanan som redan finns.

Jag har inte sagt att folk drastiskt ska öka sina transportkostnader. Bara att privat bilägande kommer förvandlas till robotaxi-åkande så fort priset & kvaliteten är tillräckligt attraktiv. Redan där är TAM och möjligheterna för den största spelaren ofantligt stora. Du kan t.ex prova att räkna ut hur mycket pengar som omsätts om 80% av Sveriges bilägare skulle lägga alla kostnader förenat med sitt bilägande i en stor säck.

Där har du din ekvation som du frågade efter, men som jag sa så är det högst osannolikt att TAM stannar där.

Detta eftersom priset på robotaxi mycket väl kan (dock inte säkert såklart) sjunka till nivåer där även bussåkare/cyklare lockas till högre grad. Kommer inte ske på en natt, men i princip alla kollektivtrafiksåkare eller cyklare har variabla gränser för olika situationer när de hellre betalar en slant för taxi.

Trafiksituationen i Stockholm är katastrofal och till största delen skapad av hjärndöda politiker som med tvång försöker öka cykling & kollektivtrafik och strypa ihjäl biltrafik mot många boendes vilja. Trots att det är helt uppenbart att existensen av konkurrenskraftig robotaxi kommer skifta användandet ännu mer till bilens fördel. Nånstans måste politikerna välja om de ska fortsätta vara tyranner eller utveckla staden utefter de transportmedel som är mest lockande för de boende.

Kommer bli intressant att se hur det utvecklas i de städer där robotaxi först kommer in som ett seriöst alternativ - Stockholm lär inte vara först. Skulle inte förvåna mig heller om det framöver skapas ett samarbete där Boring Co tunnlar grävs som endast får användas av autonoma Tesla robotaxis.
__________________
Senast redigerad av gladihatten 2023-02-05 kl. 15:30.
Citera
2023-02-05, 19:18
  #15077
Medlem
Gothenburgers avatar
Når TSLA 200 innan påsk?
Citera
2023-02-05, 23:04
  #15078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Skulle inte förvåna mig heller om det framöver skapas ett samarbete där Boring Co tunnlar grävs som endast får användas av autonoma Tesla robotaxis.
Det är ju så Borings tunnlar funkar idag. Som förövrigt är ett fiasko och får spö av 50 år gamla tunnelbanor i alla tänkbara avseenden..
Citera
2023-02-06, 08:39
  #15079
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är ju så Borings tunnlar funkar idag. Som förövrigt är ett fiasko och får spö av 50 år gamla tunnelbanor i alla tänkbara avseenden..

Tänka sig att vi 150 år senare försöker uppfinna ett drastiskt mycket mindre effektivt tunnelbanesystem.
Citera
2023-02-06, 09:29
  #15080
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det är ju så Borings tunnlar funkar idag. Som förövrigt är ett fiasko och får spö av 50 år gamla tunnelbanor i alla tänkbara avseenden..

Konstig jämförelse, kan jag ta min bil igenom tunnelbanetunneln? T-bana funkar ok men har ju uppenbara brister i flexibilitet då du måste vänta på avgång, stanna på en massa ställen du inte ska till + ofta byta tåg mm mm.

Eller menar du att själva utgrävningen av t-banetunnlarna gick överlägset snabbare?
Citera
2023-02-06, 09:35
  #15081
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Konstig jämförelse, kan jag ta min bil igenom tunnelbanetunneln? T-bana funkar ok men har ju uppenbara brister i flexibilitet då du måste vänta på avgång, stanna på en massa ställen du inte ska till + ofta byta tåg mm mm.

Eller menar du att själva utgrävningen av t-banetunnlarna gick överlägset snabbare?

Det hysteriska är väl att konsensus här inne är att pålitlig kollektivtrafik är lika distant som ”pOrtaler” -Sebastian. Samtidigt så känns de rimligt att gräva smala tunnlar där personbilar ska färdas som på något vis ska fungera när allt pekar på att det är en fruktansvärt ineffektiv metod att färda sig på.

Har du någonsin befunnit dig i en stad med >500k invånare skulle du veta att tunnelbanor är oerhört flexibla och tiden de tar att vänta i 3 minuter ofta är gaaanska mycket mer convinient än att leta efter en parkering
Citera
2023-02-06, 10:35
  #15082
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Konstig jämförelse, kan jag ta min bil igenom tunnelbanetunneln? T-bana funkar ok men har ju uppenbara brister i flexibilitet då du måste vänta på avgång, stanna på en massa ställen du inte ska till + ofta byta tåg mm mm.

Eller menar du att själva utgrävningen av t-banetunnlarna gick överlägset snabbare?
Vad jag vet kan du inte ta din Tesla i en boring tunnel idag heller.

T-banan kommer alltid ha en överlägsen kapacitet för att flytta människor, att köra runt enstaka bilar med någon person i kommer aldrig ha möjlighet att konkurrera eller ens ta över folket från t-banesystemet. Boring tunnlarna är en gimmick för miljardärer som kanske kan tänkas betala för att köra förbi köerna i städer som Los Angeles där kollektivtrafiken är ett misslyckande om man nu faktiskt gör det möjligt för folk att nyttja dem med sina egna bilar. Det är inget för gemene man, det finns inte kapacitet för det, då blir det bara köer i tunnlar istället för på vägarna ovan mark.

Klart det går snabbare att borra tunnlar när rören är mindre, saknar evakueringsvägar och inte behöver hushålla infrastrukturen för att framföra tågvagnar eller stora mängder människor.


När vi ändå är inne på fiaskon, klippet på Teslan som körde genom en sjö för att visa hur överlägsna bilarna som blev viralt och hyllades av Tesla bulls visade sig sluta illa. Nu kommer det fram att bilen är sönder efter stuntet, motorerna både fram och bak behöver bytas ut för 15 000 dollar, och annat i bilen gick också sönder. Och surprise surprise, garantin täcker såklart inte detta och Tesla vill inte ens laga bilen.
https://www.carscoops.com/2023/02/ye...box=1675574223
Citera
2023-02-06, 10:46
  #15083
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det hysteriska är väl att konsensus här inne är att pålitlig kollektivtrafik är lika distant som ”pOrtaler” -Sebastian. Samtidigt så känns de rimligt att gräva smala tunnlar där personbilar ska färdas som på något vis ska fungera när allt pekar på att det är en fruktansvärt ineffektiv metod att färda sig på.

Har du någonsin befunnit dig i en stad med >500k invånare skulle du veta att tunnelbanor är oerhört flexibla och tiden de tar att vänta i 3 minuter ofta är gaaanska mycket mer convinient än att leta efter en parkering

Tror inte du kommer leta så mycket parkering med en robotaxi
Citera
2023-02-06, 10:54
  #15084
Medlem
bananjuices avatar
Dessa tunnlar är fan det klart mest efterblivna i Teslas dignande portfölj av blåsta idéer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback