Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-31, 14:25
  #15037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Nej. Apples processorer är överlägset allt annat på marknaden sedan flera år. Det är ett välkänt faktum. Bara kolla Anantech eller vilken techsajt som helst. Design är subjektivt, men det är väl även typ konsensus på att Apple för det mesta ligger i toppskiktet här med.
Så du hävdar någonting, men källhänvisar till inget? Rimligt.
Citera
2023-01-31, 14:55
  #15038
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Att du tror att pålitlig kollektivtrafik är lika distant som "teleport" säger väl en hel del. Bussar är inga "förhoppnings coins som kommer förändra världen" det är ett ganska gammalt färdmedel.
Vad gäller bussar gäller detta:
Citat:
Om du tänker dig att vi med dagens medel ska backa mänskligheten från fullständig frihet till räls eller varianter av buss så vore det en unik utveckling i modern teknologisk historia. Vid en sådan utveckling ska du inte köpa aktier, då ska du köpa vapen.
Du kanske är fattig eller lägre klass osv - om du nu är student så är du rimligtvis det, likt de flesta i den åldern - och då har man sin egen referensram, men det är liksom inte den klassen som driver ekonomin. Det handlar inte om att folk inte skulle överleva utan bilar, det handlar om att buss, häst och vagn, promenader eller andra substitut alla är enorma kliv bakåt från den enorma flexibiliteten en egen bil ger.

Vad gäller alla andra utvecklingar har vi i modern tid gått framåt, inte bakåt. Det är därför jag skriver att om du verkligen tror att vi kommer ta bort det flexibla färdmedlet bil och substitutera det helt med buss eller idag kända rälsfordon ska du köpa vapen, inte aktier. För om det händer betyder det att saker och ting gått riktigt åt helvete.
Citera
2023-01-31, 16:49
  #15039
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Det verkar vara mycket snack om Megapacks här i tråden, jag förstår inte varför. Kan någon förklara varför en mycket liten del av deras verksamhet med låga marginaler (ca 10%) skulle vara räddningen och försvara värderingen?
Citera
2023-01-31, 17:30
  #15040
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Det verkar vara mycket snack om Megapacks här i tråden, jag förstår inte varför. Kan någon förklara varför en mycket liten del av deras verksamhet med låga marginaler (ca 10%) skulle vara räddningen och försvara värderingen?
Tesla Energy nu uppnått en bruttomarginal på 12.1% innan Lathrop ens hunnit ha en riktig påverkan.
6.5 GWh levererat under hela 2022. Lathrop-fabriken har en kapacitet på 40 GWh per år, alltså 6x mer kapacitet än vad de levererade förra året. De har bytt till LFP batterier som kostar betydligt mindre än de nickelbaserade batterierna som användes förra året, samtidigt som de höjt priserna på Megapacks markant. Väntetiden är ca 2 år, därför utökas Giga Nevada med en ny batterifabrik på 100 GWh.

Den lilla delen av verksamheten kommer växa snabbare än du tror.
Citera
2023-02-01, 10:20
  #15041
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Vad gäller bussar gäller detta:

Du kanske är fattig eller lägre klass osv - om du nu är student så är du rimligtvis det, likt de flesta i den åldern - och då har man sin egen referensram, men det är liksom inte den klassen som driver ekonomin. Det handlar inte om att folk inte skulle överleva utan bilar, det handlar om att buss, häst och vagn, promenader eller andra substitut alla är enorma kliv bakåt från den enorma flexibiliteten en egen bil ger.

Vad gäller alla andra utvecklingar har vi i modern tid gått framåt, inte bakåt. Det är därför jag skriver att om du verkligen tror att vi kommer ta bort det flexibla färdmedlet bil och substitutera det helt med buss eller idag kända rälsfordon ska du köpa vapen, inte aktier. För om det händer betyder det att saker och ting gått riktigt åt helvete.

Med tanke på att så gott som alla personbilar står parkerad 95% av tiden så finns det uppenbarligen utrymme för ett effektivare nyttjande. Jag har råd att ha en bil som står och tillför noll värde större delen av dygnet, det betyder inte att jag inte tycker att det är ett problem. Det vore ett steg framåt att kunna samäga fordon i större utsträckning.

Om du bara kan se eget ägande som framtiden så är det nog så att den egna referensramen tittar tillbaka i spegeln. Ingen säger att bilen inte kommer att existera.
Citera
2023-02-01, 14:15
  #15042
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Med tanke på att så gott som alla personbilar står parkerad 95% av tiden så finns det uppenbarligen utrymme för ett effektivare nyttjande. Jag har råd att ha en bil som står och tillför noll värde större delen av dygnet, det betyder inte att jag inte tycker att det är ett problem. Det vore ett steg framåt att kunna samäga fordon i större utsträckning.

Om du bara kan se eget ägande som framtiden så är det nog så att den egna referensramen tittar tillbaka i spegeln. Ingen säger att bilen inte kommer att existera.
Problemet är väl att de flesta vill använda bilen vid under ungefär samma tidpunkter, därför löser robottaxin inte problemet..
Citera
2023-02-01, 15:48
  #15043
Medlem
lloydfabeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Problemet är väl att de flesta vill använda bilen vid under ungefär samma tidpunkter, därför löser robottaxin inte problemet..

Finns det några bra uträkningar angående robo-taxi? Om merparten av alla som hade Tesla eller andra bilar som kunde köras som robo-taxi så skulle väl det knappt vara lönsamt med hänsyn tagen till slitage av människor som inte skulle bry sig nämnvärt om bilen samt värdeminskande mil, antar jag, med tanke på att marknaden skulle svämma över av taxi och robo-taxis?
Citera
2023-02-01, 16:17
  #15044
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Finns det några bra uträkningar angående robo-taxi? Om merparten av alla som hade Tesla eller andra bilar som kunde köras som robo-taxi så skulle väl det knappt vara lönsamt med hänsyn tagen till slitage av människor som inte skulle bry sig nämnvärt om bilen samt värdeminskande mil, antar jag, med tanke på att marknaden skulle svämma över av taxi och robo-taxis?
Oja, Musk räknade ut att du kommer tjäna 30 000 dollar om året på din robottaxi, som kommer köra runt folk redan i slutet av 2020.

Men ja, de flesta drar sig för att låna ut sin bil till en kompis, varför man skulle vilja ha en massa främlingar i den varje dag övergår mitt förstånd.
Citera
2023-02-01, 16:48
  #15045
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Problemet är väl att de flesta vill använda bilen vid under ungefär samma tidpunkter, därför löser robottaxin inte problemet..

Jag kan säga att det är en väldans massa parkerade bilar längs med gatorna när jag tar mig till jobbet som sedan står parkerade på samma plats på vägen hem. Jag håller med om att de som tar bilen till jobbet åker ungefär samtidigt, men det är långt ifrån alla bilar som gör den resan varje dag.
Citera
2023-02-01, 17:56
  #15046
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Med tanke på att så gott som alla personbilar står parkerad 95% av tiden så finns det uppenbarligen utrymme för ett effektivare nyttjande. Jag har råd att ha en bil som står och tillför noll värde större delen av dygnet, det betyder inte att jag inte tycker att det är ett problem. Det vore ett steg framåt att kunna samäga fordon i större utsträckning.

Om du bara kan se eget ägande som framtiden så är det nog så att den egna referensramen tittar tillbaka i spegeln. Ingen säger att bilen inte kommer att existera.
Nä, jag tittar inte i backspegeln, jag tittar rakt fram ut genom rutan. Sen kommer en horrisont och hur saker och ting ser ut bakom den horrisonten vet vi inte.

Om din bil står parkerad 95% av tiden kanske vi ska gå ihop 20 stycken och dela på den, så vi utnyttjar den 100%. Inte? Varför inte?

Det vi kan skymta lite konturer av i horrisonten som skulle kunna effektivisera utnyttjandet är ju robottaxi. Men "problemet" med att använda det som motargument är att robottaxi utan kompromisser är specifikt Teslas vision, går det i mål är det stor sannolikhet att detta är något så inåthelvete bullish för bolaget att det blir ett oerhört märkligt bear-argument för aktien.

Konkurrenter inom det utforskar snarare on-rails-upplägg med "bredare rails". Även om det minskar den otympliga funktionaliteten av faktiska spår (de tar dig A->B, alla andra bokstäver får du promenera till... eller åka bil) så behåller det problematiken att du måste bygga spåren. Det vill säga det är fortfarande on-rails, det är bara det att du kan konstruera rails som tar dig överallt inom en 3D-yta istället för en 2D-yta.

Det verkar rätt avlägset att vi i närtid ska bygga global infrastruktur som ger så pass bra yta av "3D on-rails" att det ens påverkar effektiviteten av nyttjandet av personbilar nämnvärt.
Citera
2023-02-02, 00:13
  #15047
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lloydfabege
Finns det några bra uträkningar angående robo-taxi? Om merparten av alla som hade Tesla eller andra bilar som kunde köras som robo-taxi så skulle väl det knappt vara lönsamt med hänsyn tagen till slitage av människor som inte skulle bry sig nämnvärt om bilen samt värdeminskande mil, antar jag, med tanke på att marknaden skulle svämma över av taxi och robo-taxis?

Det är ju bara att kolla på den nuvarande taxibranschen. Visst slits bilarna hårdare (stalltips om ni ska köpa en bil och misstänker taxibruk, kolla skillnaden i slitage på höger baksäte/dörr jfr med vänster). Men körmässigt lär en robotaxi slitas mindre än en mänskligt körd taxi om vi antar att den undviker parkeringsskador mm. Har du dessutom en interiörkamera som ju Teslabilar har, så kan säkert missbruk från kunder minska en del.

Slitaget på drivenheten verkar på elbilar mer vara en fråga om vissa måndagsex. M.a.o har du inte otur kan både batteri och drivenhet hålla betydligt längre än en dieselbils motor & växellåda.

Sen är överlägset högsta kostnaden för att driva en taxi idag föraren, sen bränslet (diesel) sist service/reparationer, leasing av bil och försäkring.
Citera
2023-02-02, 02:50
  #15048
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Oja, Musk räknade ut att du kommer tjäna 30 000 dollar om året på din robottaxi, som kommer köra runt folk redan i slutet av 2020.

Men ja, de flesta drar sig för att låna ut sin bil till en kompis, varför man skulle vilja ha en massa främlingar i den varje dag övergår mitt förstånd.
Vi har ju bilpool etc redan idag. Inget konstigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback