Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-29, 13:50
  #101485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Interessant. Hva mer står det etter denne fetade setningen i artikkelen? "De dreper for nytelsens skyld - og fordi de styres av en indre trang. Igjen og igjen. Seriemordere er fundamentalt ulike fra andre mordere. Forskere har funnet et bestemt gen som kan peke ut seriemorderen, og ved hjelp av nye algoritmer vender ette..."
(Jeg får ikke lest artikkelen).
https://illvit.no/mennesket/psykolog...en-seriemorder

Her er sitatet (avsnittet i sin helhet):

"De dreper for nytelsens skyld – og fordi de styres av en indre trang. Igjen og igjen. Seriemordere er fundamentalt ulike fra andre mordere. Forskere har funnet et bestemt gen som kan peke ut seriemorderen, og ved hjelp av nye algoritmer vender etterforskerne gjentakelsestvangen mot ham selv."

(Edit: Litt samme prinsipp som Kaos-VS-Kaos-hypotesen min)

Lenger ned i artikkelen (ang algoritmene):

"Hvis politiet legger merke til signaturen, kan de koble sammen mordene og knytte dem til den samme gjerningsmannen, og det gjør det mye mer sannsynlig at forbrytelsen blir oppklart.

Dessverre er det ikke alltid lett å få øye på mønsteret, for bare i USA blir det begått omkring 17 000 mord hvert eneste år, og FBI anslår at det til enhver tid er 25–50 aktive seriemordere på frifot.

Hvis en seriemorder dessuten opererer i flere politidistrikter, kan det lett skje at mordene etterforskes enkeltvis og ikke som den samme gjerningsmannens verk.

Dermed blir etterforskningen mye vanskeligere, og det har fått den amerikanske journalisten Thomas Hargrove til å ta i bruk data-algoritmer. Algoritmene bruker kunstig intelligens til å gjennomgå enorme mengder data om uoppklarte mord på tvers av delstatsgrenser og tiår for å finne de mønstrene som knytter dem sammen."

(Edit: Jeg utelukker ikke at GM tok pynteringen med seg (også) som trofé (dvs at det bare var 1 stk ring og armbåndsur under trusselbrevet).)
__________________
Senast redigerad av Havhest 2023-01-29 kl. 14:12.
Citera
2023-01-29, 14:11
  #101486
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg utelukker ikke at GM tok pynteringen med seg (også) som trofé (dvs at det bare var 1 stk ring og armbåndsur under trusselbrevet).

Feil igjen. Det lå 2 ringer og 1 klokke under trusselbrevet. Hvorfor forsøker du å lage en trådsannhet om dette også? Begynner å bli en del.
Citera
2023-01-29, 14:29
  #101487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Okei, nesten rett da. Han var ikke eks-jugoslav, men jobbet for dem, og hadde mye med dem å gjøre.
John Marlow Jørgensen. I intervjuet med moren kom det ikke fram at han var norsk, bare at de var bedt i et party som moren beskrev som tatt ut fra en sopranos-film. Jeg så det intervjuet, men det er en del år siden. Poenget er uansett at det var en forbindelse til dette miljøet.

Ja, det var en kobling mellom odrerudsaken og det beinharde Jugoslaviske miljøet som var i Oslo og på østlandet på den tiden. For meg en gåte hvorfor politiet og Kripos ikke gikk dette miljøet i sømmene.

JMJ var mangeårig DJ og drev/jobbet på flere utesteder i Oslo. Club Remember, Tiffany, Le Monde, Cabaret 22, Hit House for å nevne noen

Han ble tatt med ca 10 kg amf på retur fra Balkan til Norge.
Citera
2023-01-29, 14:50
  #101488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg syns innlegget z stjal sin meget selektive sitering fra var ganske godt, så jeg velger å gjengi det i sin helhet, slik at man ser hvilken kontekst det blir sagt i, det er et tilsvar på at en annen bruker kritiserer politiets håndtering av saken:

"De har jo prestert å få store deler av etterforskningsteamet til å resignere på grunn av måten de prioriterer og fordeler ressurser. Slik jeg forsto saken, mente etterforskerne fra Kripos at ØPD begrenset mulighetene for inngående og effektiv etterforskning. Bl.a. er det snakk om at etterforskere som jobber utenfor egen kommune kun får dekket transportutlegg de første elleve dagene av et oppdrag. Denne saken har jo vart litt mer enn elleve dager nå. Uansett synd at et rigid regelverk skal ha så negativ innvirkning på en så viktig etterforskning.

Jeg tror ikke politiet er "følelsesmessig fastlåst" på hverken det ene eller det andre. De har simpelthen ikke vært forberedt på en sak av en slik kaliber. Hadde de hatt rutinene på plass, ville de satt søkelyset på Hagen fra første sekund, som nevnt for å eliminere mistanken mot ham snarest mulig., eller motsatt. Men i et tilfelle der det satt kidnappere et sted og ventet på penger, ville kanskje offentlig fremsatte mistanker mot offerets ektemann kunne fremskyndet et eventuelt livsbevis, dersom dette var fysisk mulig, selvsagt. Scotland Yard mente jo en åpen (fiktiv) konflikt mellom politi og pårørende i initialfasen kunne være effektiv for å tvinge kidnapperne til forhandlinger.

Men i denne saken tror jeg politiet har rett i at det aldri fantes noen ekte kidnappere."

TT gikk glipp av det viktigste poenget. Var det ingen ekte kidnappere, ville det heller ikke finnes noen spor. Men, det ville ha blitt stor og massiv kritikk, om politiet gikk ut med den angivelige kidnappingen med en gang. Da ville politiet ha blitt beskyldt for å sette AEs liv i unødvendig fare, politiet ville ha blitt beskyldt for å ha satt etterforskningsmessige hensyn over hensynet til liv og helse for AE.

Ellers, det er litt pussig at ett par TT-er nå synes å ha startet en felles kampanje for å hausse opp Tom Hagen til seriemorder. Hadde ikke ventet det fra den kanten.

Jeg har sagt det tidligere, at å drepe sin kone gjennom nærmere 50 år, med iskaldt blod, kan hinte til at Hagen har begått svært alvorlige voldsforbrytelser tidligere. Kanskje drap. Å fremstå som uberørt like etter å ha drept noen, er svært uvanlig.

Politiet som møtte Hagen på bensinstasjonen, mener at han virket svært preget og rystet. Selv mener Hagen at han var rolig og fattet.

Så, det er litt bob bob. Hvem gjorde den mest korrekte vurderingen av Hagens sinnstilstand.

Men, jeg tror planlagte drap som dette, der GM etter drapet forsøker å fremstå som uberørt, uvitende og uskyldig, vil vekke mistanke om at GM tidligere har begått alvorlig voldskriminalitet. Kanskje drap. Og at politiet vil etterforske tidligere hendelser i GMs liv mer grundig enn ved mer "vanlige" affekt-drap der GM tilstår og angrer.
Citera
2023-01-29, 15:14
  #101489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
https://illvit.no/mennesket/psykolog...en-seriemorder

Her er sitatet (avsnittet i sin helhet):

"De dreper for nytelsens skyld – og fordi de styres av en indre trang. Igjen og igjen. Seriemordere er fundamentalt ulike fra andre mordere. Forskere har funnet et bestemt gen som kan peke ut seriemorderen, og ved hjelp av nye algoritmer vender etterforskerne gjentakelsestvangen mot ham selv."

(Edit: Litt samme prinsipp som Kaos-VS-Kaos-hypotesen min)

Lenger ned i artikkelen (ang algoritmene):

"Hvis politiet legger merke til signaturen, kan de koble sammen mordene og knytte dem til den samme gjerningsmannen, og det gjør det mye mer sannsynlig at forbrytelsen blir oppklart.

Dessverre er det ikke alltid lett å få øye på mønsteret, for bare i USA blir det begått omkring 17 000 mord hvert eneste år, og FBI anslår at det til enhver tid er 25–50 aktive seriemordere på frifot.

Hvis en seriemorder dessuten opererer i flere politidistrikter, kan det lett skje at mordene etterforskes enkeltvis og ikke som den samme gjerningsmannens verk.

Dermed blir etterforskningen mye vanskeligere, og det har fått den amerikanske journalisten Thomas Hargrove til å ta i bruk data-algoritmer. Algoritmene bruker kunstig intelligens til å gjennomgå enorme mengder data om uoppklarte mord på tvers av delstatsgrenser og tiår for å finne de mønstrene som knytter dem sammen."

(Edit: Jeg utelukker ikke at GM tok pynteringen med seg (også) som trofé (dvs at det bare var 1 stk ring og armbåndsur under trusselbrevet).)
Takk

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
TT gikk glipp av det viktigste poenget. Var det ingen ekte kidnappere, ville det heller ikke finnes noen spor. Men, det ville ha blitt stor og massiv kritikk, om politiet gikk ut med den angivelige kidnappingen med en gang. Da ville politiet ha blitt beskyldt for å sette AEs liv i unødvendig fare, politiet ville ha blitt beskyldt for å ha satt etterforskningsmessige hensyn over hensynet til liv og helse for AE.

Ellers, det er litt pussig at ett par TT-er nå synes å ha startet en felles kampanje for å hausse opp Tom Hagen til seriemorder. Hadde ikke ventet det fra den kanten.

Jeg har sagt det tidligere, at å drepe sin kone gjennom nærmere 50 år, med iskaldt blod, kan hinte til at Hagen har begått svært alvorlige voldsforbrytelser tidligere. Kanskje drap. Å fremstå som uberørt like etter å ha drept noen, er svært uvanlig.

Politiet som møtte Hagen på bensinstasjonen, mener at han virket svært preget og rystet. Selv mener Hagen at han var rolig og fattet.

Så, det er litt bob bob. Hvem gjorde den mest korrekte vurderingen av Hagens sinnstilstand.

Men, jeg tror planlagte drap som dette, der GM etter drapet forsøker å fremstå som uberørt, uvitende og uskyldig, vil vekke mistanke om at GM tidligere har begått alvorlig voldskriminalitet. Kanskje drap. Og at politiet vil etterforske tidligere hendelser i GMs liv mer grundig enn ved mer "vanlige" affekt-drap der GM tilstår og angrer.
Fetad: Hvor leste du det?
Citera
2023-01-29, 15:22
  #101490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Takk


Fetad: Hvor leste du det?

Jeg ser jo at du og Havhesten har begynt å poste faktainformasjon og linker til diverse artikler om seriemordere, her i tråden som handler om drapet på AE og der Tom Hagen er siktet og hovedmistenkt.

Må jo anta at dere to mener diverse serie-morder-info er relevant for drapet på AE, og dermed relevant for hovedmistenkte Tom Hagen.

Det sier seg selv det.
Citera
2023-01-29, 15:26
  #101491
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg ser jo at du og Havhesten har begynt å poste faktainformasjon og linker til diverse artikler om seriemordere, her i tråden som handler om drapet på AE og der Tom Hagen er siktet og hovedmistenkt.

Må jo anta at dere to mener diverse serie-morder-info er relevant for drapet på AE, og dermed relevant for hovedmistenkte Tom Hagen.

Det sier seg selv det.
Ser du ikke på muligheten for at GM kan være noen andre enn TH?

Husk: "Vi har gjort mange etterforskningsskritt og har et stort materiale, men så mangler vi den lille biten som gir oss det endelige svaret"

Så, kanskje de må legge hele puslespillet på nytt når de finner den manglende lille biten (puslespillbrikken)?
__________________
Senast redigerad av z-z-z 2023-01-29 kl. 15:35.
Citera
2023-01-29, 15:33
  #101492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Ser du ikke på muligheten for at GM kan være noen andre enn TH?

Nei. Jeg gjør i grunnen ikke det. TH har jo vært siktet for drapet i snart fire år nå.

Men, du eller dere, har jo rett i at omstendighetene, med en kaldblodig GM som forsøker å villede politiet, kan hinte til at GM er en seriemorder, eller i hvert fall serieforbryter.

Førstegangs drapsmenn pleier ikke å opptre så kaldt og beregnende.
Citera
2023-01-29, 15:40
  #101493
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Ser du ikke på muligheten for at GM kan være noen andre enn TH?

Husk: "Vi har gjort mange etterforskningsskritt og har et stort materiale, men så mangler vi den lille biten som gir oss det endelige svaret"

Så, kanskje de må legge hele puslespillet på nytt når de finner den manglende lille biten (puslespillbrikken)?

Kanskje de snart finner den manglende lille biten? Kanskje de allerede har funnet den?

Ser forøvrig at både RU og MZ har fratrådt sine roller i H*ou*se of Co*nsul*tants AS.
Nå står moren til RU oppført som styreleder og daglig leder.

Kanskje verdien på MJ-samlingen ikke sto helt til forventningene?
Eller kan det være andre årsaker?
Citera
2023-01-29, 16:35
  #101494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Kanskje de snart finner den manglende lille biten? Kanskje de allerede har funnet den?

Ser forøvrig at både RU og MZ har fratrådt sine roller i H*ou*se of Co*nsul*tants AS.
Nå står moren til RU oppført som styreleder og daglig leder.

Kanskje verdien på MJ-samlingen ikke sto helt til forventningene?
Eller kan det være andre årsaker?

Et selskap uten hverken eiendeler, inntekter eller kostnader. Bare en aksjekapital på 30k.

Hvor tok feks varelageret veien. Hvor kan de ha bokført varekostnader, reiseutgifter m.m.
Hvem sponset turene, bl.a. til Dubai som ble forvaltet og gjennomført i regi av selskapet osv.

Alt ble profilert gjennom selskapet, men tipper også 2022-regnskapet vil fremstå like tomt.
Citera
2023-01-29, 16:54
  #101495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Ser du ikke på muligheten for at GM kan være noen andre enn TH?

Husk: "Vi har gjort mange etterforskningsskritt og har et stort materiale, men så mangler vi den lille biten som gir oss det endelige svaret"

Så, kanskje de må legge hele puslespillet på nytt når de finner den manglende lille biten (puslespillbrikken)?

Citat:
GM kan være noen andre enn TH
Riktig z-z-z! Det er slik jeg tenker.

Jeg fant en annen artikkel om seriemordere her, sitater følger:

https://www.nettavisen.no/livsstil/p...-95-3423834771

(...)

Trangen til å vende tilbake til åstedene er noe som går igjen, fordi de der kan få gjenoppleve de intense og berusende følelsene de hadde før, under eller etter drapshandlingen. Trofeer fra ofrene kan ha samme effekt på drapsmannen.

(...)

Alt er planlagt

En seriedrapsmann vil som regel plukke ut sine ofre med nennsom hand; de må passe inn i de morbide fantasiene hans. Som seksual- og drapsofre må de i tillegg gi ham den seksuelle tilfredsstillelsen han lengter etter.

Derfor ligger det også nitide forberedelser bak hvert eneste av drapene; ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Noen ganger blir det nødvendig å improvisere, en far eller bror som ikke skulle vært i nærheten, må også likvideres.

(...)

Under radaren

Det finnes helt sikkert seriemordere som i våre dager opererer under radaren i mange land, og som kan holde på, fordi ofrene er personer som ikke vil bli meldt savnet. Dette fordi ingen bryr seg om dem, eller fordi ingen vet at de eksisterer; prostituerte, flyktninger, illegale innvandrere, gatebarn. Ja, det er mange å velge mellom.

(...)

Seriemorder in spe?

Vi har nok dessverre en tendens til å tenke at alle seriemordere har et stort antall ofre i sin portefølje, og så glemmer vi det holder at en person har drept mer enn to personer, for at vedkommende i prinsippet kan kalles en seriemorder.

(...)
__________________
Senast redigerad av Havhest 2023-01-29 kl. 17:03.
Citera
2023-01-29, 16:54
  #101496
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Et selskap uten hverken eiendeler, inntekter eller kostnader. Bare en aksjekapital på 30k.

Hvor tok feks varelageret veien. Hvor kan de ha bokført varekostnader, reiseutgifter m.m.
Hvem sponset turene, bl.a. til Dubai som ble forvaltet og gjennomført i regi av selskapet osv.

Alt ble profilert gjennom selskapet, men tipper også 2022-regnskapet vil fremstå like tomt.

At de ikke har noen omsetning visste vi vel. Det jeg finner interessant er dette lille eierskiftet.
Hvorfor tok moren over? Offisielt står fremdeles RU og MZ oppført som aksjonærer, med
henholdsvis 51 og 49 prosents andeler. Men MZ har annonsert på facebook at han 31.12 i fjor
"sluttet i jobben hos HoC".

RU står på facebook fremdeles som C.E.O., men altså ikke i brreg.
Hvorfor overtar mamma AS'et til en snart 35 år gammel mann?
Kan Dubai-linken ha noen relevans? Har RU røket med i dragsuget etter
avsløringene av omfattende skattesnusk og hvitvasking der nede?
Eller er de på sporet av ham, og han overførte foretaket til mamma i ren desperasjon?

Det er jo forsåvidt flere interessante bevegelser. PSS siktet for medvirkning til drap, så
dømt for heleri, kona hans fordufter fra nett i det hun omtales her i tråden.
Ser vi her flere korthus som raser i kjølvannet av PSS?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback