2023-01-25, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Jag reagerade tidigt på mamma Malena. Googlade Greta när hon just blivit känd och hittade intervjuer där hon gick ut med barnens psykiska problem. Det kändes som hon pratade med journalisterna om sånt man bara säger i förtroende och inte förstod att detta kommer bli känt av alla som möter barnen under resten av deras liv.

Ett beteende som är ganska vanligt vid autism är att man inte förstår att det man säger till en person kan få konsekvenser för hur en tredje person bemöter en. I detta fall blir det ännu mer komplicerat då barnen är egna individer och det Malena säger kan alltså få konsekvenser för hur personer i flera led framåt bemöter dem. Man behöver en normalutvecklad inlevelseförmåga för att förstå detta, vilket hon tydligen inte har.

Det psykiatern skriver om Beata är också talande. Normalt är det ju det äldre syskonet som är mer självständigt och föräldrarna ägnar mest uppmärksamhet åt det yngre. Att ”bli sjuk” är ett sätt att få föräldrarnas uppmärksamhet i dysfunktionella familjer.

Jag tror inte barnen är neuropsykiatriskt normala, de har säkert ärvt det av föräldrarna. Men att Malena verkar se dem som en förlängning av sig själv förvärrar deras beteende.
Mamma Malena tänker inte så bra. Lillasyster Beata Mona Lisa är trotsig och får raseriutbrott hemma, men i skolan fungerar hon fint. Då skulle åtminstone jag fundera på om det kanske är hemmiljön som är orsaken. Man kan till och med misstänka att dessa raseriutbrott inträffar endast när mamma Malena är närvarande. greta™:s anorexi utlöstes nog inte av något i skolmiljön, utan just som ett sätt att få uppmärksamhet i en familj som är fullständigt dominerad av en självcentrerad mamma.

Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Just i det här fallet tror jag att Malena själv kände en irrationell klimatångest som hon prackade på sina stackars barn. Undergångspropaganda var kanske det de behövde minst av allt.
Och innan klimatet så gick Malena all in för Refugees Welcome. Inget vänsterprojekt är för stolligt för att inte Malena skall nappa på det. Det lustiga är att Malena tycks ha missat klimatpropagandan ända fram till 2010-talet. Hur man nu kunde missa Al Gore och de animerade isbjörnarna. Sedan är frågan hur det står till Malenas minne? Hon försökte höja sig själv genom att sänka Birgit Nilsson och säga att hon aaaldrig skulle kunna tänka sig att sjunga Wagner. Det var ungefär ett år efter att hon i en sändning av SVT sjöng Wagner... Tänk då att få sin information om klimatet från Malena Ernman! greta™ och lillasyster Beata Mona Lisa växte upp med en mamma som skryter med att socialen lägger ner de upprepade orosanmälningarna. Arma barn.
Citera
2023-01-25, 14:22
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
Jag reagerade tidigt på mamma Malena. Googlade Greta när hon just blivit känd och hittade intervjuer där hon gick ut med barnens psykiska problem. Det kändes som hon pratade med journalisterna om sånt man bara säger i förtroende och inte förstod att detta kommer bli känt av alla som möter barnen under resten av deras liv.

Ett beteende som är ganska vanligt vid autism är att man inte förstår att det man säger till en person kan få konsekvenser för hur en tredje person bemöter en. I detta fall blir det ännu mer komplicerat då barnen är egna individer och det Malena säger kan alltså få konsekvenser för hur personer i flera led framåt bemöter dem. Man behöver en normalutvecklad inlevelseförmåga för att förstå detta, vilket hon tydligen inte har.

Det psykiatern skriver om Beata är också talande. Normalt är det ju det äldre syskonet som är mer självständigt och föräldrarna ägnar mest uppmärksamhet åt det yngre. Att ”bli sjuk” är ett sätt att få föräldrarnas uppmärksamhet i dysfunktionella familjer.

Jag tror inte barnen är neuropsykiatriskt normala, de har säkert ärvt det av föräldrarna. Men att Malena verkar se dem som en förlängning av sig själv förvärrar deras beteende.
Jag kommer tvärtom att tänka på Münchhausen by proxy. Som jag förstått det tar den offentliga cirkusen kring familjen Ernman-Thunberg fart samtidigt som Malenas karriär som internationell operasångerska är över. Det är så tydligt att Malena är motorn som driver cirkusen och barnen är - just som du skriver - en förlängning av henne. Pappa Svante är mer undflyende. Han tycks vara helt dominerad av sin hustru och sina döttrar.
Citera
Igår, 23:41
Medlem
Märkligt tyst om frk Thunberg sedan hennes haveri till ”framträdanden” i Davos. I dag uppträdde hon i alla fall på Twitter på ett strejkfoto med en handfull 70-plussare framför Stadshuset i Malmö (99 % säker på platsen).

Frågan är var hon ska tillbringa den sista veckan av sina obligatoriska fältstudier. Ett stalltips är att hon ska upp till Jokkmokk och veva en gång till om kolonialism och rasism. För hon kan väl ändå inte ha fått två veckors ledighet från sin sista gymnasietermin för att resa runt och flamsa?
Citera
Igår, 23:43
Medlem
Eastwings avatar
Undrar när Greta ska resa till Ryssland och kritisera Putin för Rysslands stora användning av liksäckar som är tillverkade i plast.
Citera
Idag, 09:44
Medlem
Hur mår Gretas syster Beata? Föräldrarna tycks ju lägga all energi på Greta.

Och är inte Greta emot kapitalism? Men hade kapital nog att köpa en lägenhet i innerstan i så ung ålder.
Citera
Idag, 10:59
Moderator
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawing
Hur mår Gretas syster Beata? Föräldrarna tycks ju lägga all energi på Greta.

Och är inte Greta emot kapitalism? Men hade kapital nog att köpa en lägenhet i innerstan i så ung ålder.
Beata skulle ju spela med mamma i nån grej om Edith Piaf på Göta Lejon. Marlena skulle spela Piaf i vuxen ålder så att Beata var den unga Piaf är väl ingen högoddsare. Jag såg reklam för det utanför hela tiden. Men det skulle gå upp mitt under pandemin så jag vet inte riktigt hur det blev med det.

Jag misstänker att pjäsen skulle vara Marlena gottgörande till Beata för att ha fokuserat så mycket på Greta.
Citera
Idag, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Märkligt tyst om frk Thunberg sedan hennes haveri till ”framträdanden” i Davos. I dag uppträdde hon i alla fall på Twitter på ett strejkfoto med en handfull 70-plussare framför Stadshuset i Malmö (99 % säker på platsen).

Frågan är var hon ska tillbringa den sista veckan av sina obligatoriska fältstudier. Ett stalltips är att hon ska upp till Jokkmokk och veva en gång till om kolonialism och rasism. För hon kan väl ändå inte ha fått två veckors ledighet från sin sista gymnasietermin för att resa runt och flamsa?
Jag gick in på hennes Instagram och kollade.Hon har inte varit med på Mynttorget på 3 veckor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback