Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-25, 22:47
  #193
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det där låter som att du bara är ännu en homosexuell bög som frekvent härjar på flashback.

2. Du är uppenbarligen bara en bluff-makare som försöker låtsas att du kan något om vapen eller historia. Detta blev ännu mer uppenbart sedan du började skriva av från länkar som jag skickade in i debatten.

3. Ifall du tror att det finns något som helst besvär att pricka 1/3, 1/2 och helfigurer på 300-400m (vilket var de avstånd som Häyhö vanligen sköt på) med valfritt Mosin-Nagant gevär så är du nog utvecklingsstörd utöver en bluffmakare. Alla MN gevär är specificerade för 500m oavsett om de är i prickskytteutförande eller ej. Oftast anses prickskyttevapen vara kapabla till 800 meter och över oaktat om den ökade räckvidden kommer från teleskopet (mest troligt) eller från att bättre eller andra pipor valts ut.

3.1. Som extra apperitif till din inkompetens har jag även glädjen att meddela att lejonparten av de tidigare 500k Mosin-Nagant gevären helt tillverkades i Frankrike och att väldigt många andra MN-gevär de facto hade importerade pipor från Schweiz, Tyskland, Finland, Sverige och många andra tillverkningsplatser. Det är helt enkelt inte enkelt att starta upp sådan verksamhet vilket nog Lening och Stalin också upptäckte.

4. Ifall du inte förstår att det krävs ammunition till gevär och att ammunitionstillgång är viktigt har du varken gjort militärtjänstgöring eller förstår något om skytte. Varenda menig soldat har lärt sig sådant sedan 1920-talet och fått det rabblat för sig och inbankat i sig varenda vecka under militärtjänstgöringen. Detta om något gör det uppenbart att du inte är den vapendyrkar expert som du utger dig för att vara och att du med 100% sannolikhet inte har gjort militärtjänstgöring.

5. Bye-bye
Mera ordbajs, utan nagra svar. Sa aterigen: Har du nagon gang provat 91/30 och 28/30 sida vid sida? Har du haft tillfalle att jamfora, eller har du ens sett dem i verkligheten?

Och kanske framfor allt: Om nu 91/30 ar ett overlagset gevar jamfort me de finska, varfor vidareutvecklade finnarna konceptet, inklusive kalibern? Var det for att fa fram ett samre vapen?

Du kommer ingen vart med dina forolampningar, de gor dig bara dummare.
Citera
2023-01-26, 08:25
  #194
Medlem
Jag hänger inte riktigt med i diskussionen, eller ens vad som diskuteras.

Mannen sköt en massa ryssar. Många av dessa är bekräftade och då får vi utgå från att det är korrekt, annars faller ju det mesta om vi inte ens tror på det som är bekräftat. Då kanske han faktiskt inte sköt en enda eller så sköt han fler tusen! Är antalet "X" bekräftat så är det så många.

Vad jag förstår så sköt han de flesta på mellan 150- (cirka max) 400m. Det är inte ovanligt långa håll för 1/3 - 1/1 figurer, speciellt inte för en duktig skytt. Simo var en väldigt duktig skytt.

Exakt vilken typ av gevär han hade eller inte kan jag inte avgöra, inte heller vilken typ av ammunition han använde eller hur ofta han träffade/missade. Han hade nått gevär som han ansåg var tillräckligt bra och visste hur han skulle skjuta för att "få ut" max av vapnet.

Att jämföra med hur en prickskytt arbetar idag ger en väldigt haltande jämförelse. Jag tror tekniken har utvecklats en hel del. Detsamma med beslutvägar och vem som är underställd samt på vems uppdrag skytten jobbar. Bara för att amerikanska prickskyttar (eller svenska) strider på ett visst sätt eller är direkt underställda (exempelvis taget ur luften) lägst bataljonschef betyder inte att det var så i finska vinterkriget.
Citera
2023-10-16, 13:55
  #195
Medlem
Ördögs avatar
Att skriva om Simo Häyhäs bragder i dagens Ryssland leder till att man blir häktad för historieförfalskning. Läs mer här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback