Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-01-24, 11:48
  #25
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det "religiösa" består i att man tittar på magasinen en halv sekund att det inte finns någon ammunition i dem...

Jag vill minnas att vi under värnplikten efter varje skjuttillfälle skulle sönderdela och rengöra alla delar av de fyra magasin man var tilldelad (AK5), samt att dessa delar ingående visiterades efteråt.
Citera
2023-01-24, 11:52
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Jag vill minnas att vi under värnplikten efter varje skjuttillfälle skulle sönderdela och rengöra alla delar av de fyra magasin man var tilldelad (AK5), samt att dessa delar ingående visiterades efteråt.

Haha... Låter helt sinnessjukt (och onödigt). Var du på K3 eller?
Citera
2023-01-24, 20:15
  #27
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Haha... Låter helt sinnessjukt (och onödigt). Var du på K3 eller?
Vi plockade isär magasinen (Ak5) på fredagarna inför permis. Först städades/kollades gemensam utrustning, sedan lokalerna, sist personlig utrustning. Luftvärnet.
Citera
2023-01-24, 23:47
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nej. En komprimerad magasinfjäder behåller tillräckligt med spänst i flera decennier, förmodligen så är fjädern mer pålitlig än själva ammunitionen efter så pass lång tid.

Jag tror att det är större risk att ammunitionen exploderar spontant än att den klickar. Ironiskt nog är svartkrut mycket beständigare än bomullskrut. Jag har sett 130 år gammalt svartkrut fungera som om det vore helt nytt.
Citera
2023-01-25, 11:01
  #29
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Haha... Låter helt sinnessjukt (och onödigt). Var du på K3 eller?

Det spelar nog ingen större roll (jag har varit på flera andra ställen, alla var lika noga). Just efter skjutning inspekterades förstås inte annat än att allt var plundrat och tomt, men då vapnen visiterades inför helgen eller efter övningar var det noga även på andra ställen än K3. Ett av skälen var att alla vapen då egentligen tillhörde ett uppsatt krigsförband, och skulle tillbaka dit om något hände, alltså "alltid i överlämningsskick".

Anekdot: Jag träffade på FJS på en övning när acceptanstesterna på AK5 pågick. Då hade de fått det trevliga beskedet att "vapenvård skulle inte göras" för att värdera funktion i kyla och fulla med smuts (barr, igelkottar i dvala, krutrester etc etc). Såvitt jag vet fungerade vapnen utmärkt ändå.
Citera
2023-01-25, 18:08
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det spelar nog ingen större roll (jag har varit på flera andra ställen, alla var lika noga). Just efter skjutning inspekterades förstås inte annat än att allt var plundrat och tomt, men då vapnen visiterades inför helgen eller efter övningar var det noga även på andra ställen än K3. Ett av skälen var att alla vapen då egentligen tillhörde ett uppsatt krigsförband, och skulle tillbaka dit om något hände, alltså "alltid i överlämningsskick".

Anekdot: Jag träffade på FJS på en övning när acceptanstesterna på AK5 pågick. Då hade de fått det trevliga beskedet att "vapenvård skulle inte göras" för att värdera funktion i kyla och fulla med smuts (barr, igelkottar i dvala, krutrester etc etc). Såvitt jag vet fungerade vapnen utmärkt ändå.

Jag har aldrig varit med om att man tar isär magasinen mer än när det behövs eller vid nån större vård, typ julvård eller inlämning, men det är väl olika på olika ställen. Vård är bra men övervård sliter bara på grejerna.

Ett exempel är när pistonghuvudet ska vara helt blänkande rent, vilket bara gör att man sliter onödigt mycket på ytan och riskerar att nöta ner det hårda ytterlagret i förtid när soldaterna använder diverse olika verktyg för att skrapa bort det sista krutslagget, istället för att bara torka av det och är det lite svart yta kvar så har det ingen som helst betydelse för funktionen.

Finns ju ställen man inte kommer åt att rengöra (gasuttaget i pipan tex), mer än när bössorna rengörs i ultraljudstvätt när de omsätts, så det blir lite löjligt när man gör de ytor som syns extremt rena samtidigt som andra inte rengörs alls.

Men sen finns det ett drillsyfte i det som har sitt syfte också, men när det sliter mer än det vårdar, då är det bara korkat.

För övrigt för man inte byta brukare på vapen utan att det genomförs grundtillsyn och säkerhetskontroll, så det där med att det tillhör ett krigsförband var bara något nått befäl dratt en rövare om för att få soldaterna att jobba lite extra med vården.
__________________
Senast redigerad av Wowbagger2000 2023-01-25 kl. 18:12.
Citera
2023-01-26, 01:26
  #31
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Jag tror att det är större risk att ammunitionen exploderar spontant än att den klickar. Ironiskt nog är svartkrut mycket beständigare än bomullskrut. Jag har sett 130 år gammalt svartkrut fungera som om det vore helt nytt.
Jag håller absolut inte med. Klick förekommer av flera skäl och är inte särskilt ovanligt, kan bero på både vapen och ammunition. Spontantänd ammunition har jag aldrig hört talas om. Aldrig.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback