Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-24, 21:39
  #37
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Jag är en av dem som aldrig går mot rött.
Undantaget är om jag går tillsammans med kollegor eller vänner, då jag vill inte låta dem stå och vänta. Men om jag är själv så väntar jag av princip. Samma princip som gör att jag inte byter kö i mataffären heller. Ni vet när endast en kassa är öppen, kön blir allt längre och plötsligt ropar någon "nu är det öppet i den här kassan också!" (varvid alla rusar för att hinna först till den nyöppnade kassan). Ännu ett exempel är bilköer vid rusningstrafik, där vissa leker tetris för att kunna komma tre billängder snabbare in i nästa cirkulationsplats.

Jag bestämde mig vid 25-årsåldern (är idag 40+) för att inte någonsin igen lägga energi på den typen av företeelser. Jag ser det som ett hjälpmedel för att slippa bry mig helt enkelt och inte behöva avbryta fokus eller tankar. En prioritering av vad som är vidkommande att lägga tankeverksamheten på, alltså.

Är en fullt fungerande familjefar utan någon som helst diagnostisering, ifall någon undrar.

Tack för ditt svar.

Det låter som att det kanske ändå handlar lite om det jag var inne på med att man kan stå med mobilen och bara vänta på att det börjar pipa så man kan gå utan att behöva titta upp eller bryta uppmärksamheten. Ovsett mobil eller ej så verkar du tycka att det är skönt att kunna "stänga av" och inte bry dig så mycket om omgivningen. Du nämner att du slipper avbryta tankeprocessen. Jag går mycket i egna tankar men bland folk och i trafik har jag svårt att slappna av och är mer "aktiv" dvs läser av hur folk rör sig, läser av var jag själv ska röra mig mest effektivt osv. Kanske just för att man kan bli påkörd av en elsparkcyklist eller så oavsett om man bara går på grönt etc. Jag ser det inte som att slösa tid att vara aktiv i trafiken men då har jag å andra sidan mycket annan tid till dagdrömmande. I kollektivtrafiken är jag nog mer som du.

Annars är det bra att inte stressa i matköer eller så. Jag går/springer/cyklar så effektivt som möjligt (kan jogga hem från busshållplatsen för att det går snabbare) men står en tant fem minuter och pillar fram mynt i kassan på Hemköp så stressar jag inte upp mig direkt.
Citera
2023-01-24, 21:40
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Jag är en av dem som aldrig går mot rött.
Undantaget är om jag går tillsammans med kollegor eller vänner, då jag vill inte låta dem stå och vänta. Men om jag är själv så väntar jag av princip. Samma princip som gör att jag inte byter kö i mataffären heller. Ni vet när endast en kassa är öppen, kön blir allt längre och plötsligt ropar någon "nu är det öppet i den här kassan också!" (varvid alla rusar för att hinna först till den nyöppnade kassan). Ännu ett exempel är bilköer vid rusningstrafik, där vissa leker tetris för att kunna komma tre billängder snabbare in i nästa cirkulationsplats.

Jag bestämde mig vid 25-årsåldern (är idag 40+) för att inte någonsin igen lägga energi på den typen av företeelser. Jag ser det som ett hjälpmedel för att slippa bry mig helt enkelt och inte behöva avbryta fokus eller tankar. En prioritering av vad som är vidkommande att lägga tankeverksamheten på, alltså.

Är en fullt fungerande familjefar utan någon som helst diagnostisering, ifall någon undrar.
Jag instämmer verkligen. Jag bryr mig inte om den stress, som utbryter så fort ett övergångsställe är bilfritt. Jag är min egen person, jag väljer att inte gå mot rött.
Citera
2023-01-24, 21:42
  #39
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah
Kolla på gore forumet här så hittar ni liknande olyckor på video.
Folk som står vid övergångsställe och bara pang bom kommer en bil flygande.

Jag kollar som sagt mycket gore och gemensamt för alla som blir påkörda vid övergångsställen är att de är sådana som inte ser sig för. Dvs kanske går ut med grönt ljus trots att det kommer en fartdåre.
Citera
2023-01-24, 22:02
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Nu, till skillnad från tidigare trådatarter menar du?

På vilket sätt förvånas du över vad som rör sig i mitt huvud? Detta är bara att skrapa på ytan, för övrigt... Nån annan här nämnde att min autistiska text är autistisk. Kanske är det där skon klämmer för dig.
För mig klämmer skon mer på varför du ens funderar över andra människors beteende i denna situation.
Citera
2023-01-25, 01:16
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Har jag människor runt om mig kan jag vänta för att vara ett gott föredöme mot barn etc. Är jag ensam tenderar jag att inte bry mig lika mycket om röd gubbe.

Samma sak när jag kör bil, har jag inga bilar bakom mig brukar jag gasa på lite extra. Medan om jag har en stressad förare 10 cm från baken kör jag exakt i 50 km/h på 50-väg. Det är förvisso inte för att vara ett gott föredöme utan för att irritera föraren bakom ännu mer.
Fy fan vilken gullig avatar du har!!

OnT så brukar jag också, liksom du, vänta om det är barn i närheten, för att föregå med gott exempel.
Citera
2023-01-25, 04:00
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kan det va för att det är olagligt att gå mot rött kanske ??? det lärde man sig i småskolan ju.

Det är förbjudet men inte straffbart.
Men om man orsakar en olycka blir det straffbart.
__________________
Senast redigerad av plunken 2023-01-25 kl. 04:04.
Citera
2023-01-25, 08:07
  #43
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
För mig klämmer skon mer på varför du ens funderar över andra människors beteende i denna situation.

Jag tycker inte det är så märkligt att förundra sig över folks beteende. Särskilt inte när de tycks bete sig märkligt, typ stå vid en tom väg och vänta på att vägen ska bli tom.
Citera
2023-01-25, 08:22
  #44
Medlem
Då tycker jag det är värre med fotgängare som trycker på knappen men ändå går mot röd gubbe. Har aldrig fattat vitsen med det. Eller ännu värre, folk som gör över halva vägen och ställer sig i mittrefugen och väntar på grön gubbe.

Själv så går jag i princip aldrig mot röd gubbe. Skitsamma att det inte är olagligt, rätt ska vara rätt. Det ska vara ordning och reda i trafiken
Citera
2023-01-25, 10:12
  #45
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Denna grupp människor förundras jag över när jag stöter på dem, vilket jag ofta gör.

Jag gör som du TS men man har ju matats som barn att vänta på grön gubbe no-matter-what. Det är nog bara en vana som alltid suttit i. Brytandet av denna vana ger ingen märkvärdig vinst så dom flesta gör det helt enkelt inte. Man har troligen inte bråttom på ett sätt där några sekunder är avgörande, särskilt när det är tomt som du säger, då slår det om till grönt direkt om det inte är en konstant timer övergång.
Citera
2023-01-25, 11:23
  #46
Medlem
I grunden är det en miljökatastrof.
Att barn väntar har jag full förståelse för - men vuxna bör så fota det går gå i luckorna för att minska utsläppen.
Citera
2023-01-25, 16:31
  #47
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Tack för ditt svar.

Det låter som att det kanske ändå handlar lite om det jag var inne på med att man kan stå med mobilen och bara vänta på att det börjar pipa så man kan gå utan att behöva titta upp eller bryta uppmärksamheten. Ovsett mobil eller ej så verkar du tycka att det är skönt att kunna "stänga av" och inte bry dig så mycket om omgivningen.
Jag ska tillägga att det också handlar om att slippa välja.
Det är så sjukt många val som vi måste göra varje dag - en del av verklig betydelse, men de flesta inte. Så om vi nu kan bygga maskiner som tar hand om de sistnämnda åt oss, så är det väl bara att välkomna. Kanske ger det oss t.o.m. större möjlighet att njuta eller iaktta omgivningen, när våra fly/fäkta-hjärnor inte behöver inte behöver fundera på om det kommer en sabeltandad tiger (eller bil) mot oss eller inte.
Citera
2023-01-29, 04:58
  #48
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Jag ska tillägga att det också handlar om att slippa välja.
Det är så sjukt många val som vi måste göra varje dag - en del av verklig betydelse, men de flesta inte. Så om vi nu kan bygga maskiner som tar hand om de sistnämnda åt oss, så är det väl bara att välkomna. Kanske ger det oss t.o.m. större möjlighet att njuta eller iaktta omgivningen, när våra fly/fäkta-hjärnor inte behöver inte behöver fundera på om det kommer en sabeltandad tiger (eller bil) mot oss eller inte.

Detta var ett riktigt bra svar, som ligger lite i linje med den slutledning jag gjort hitintills.

Oavsett om vi har en mobilskärm framför ögonen eller hörlurar i öronen, eller bara går och dagdrömmer, så slipper vi tänka och göra riskberäkningar om vi helt enkelt väntar på grön gubbe innan vi går över gatan.

Och ja, vi gör flera tusen val varje dag såg jag nyligen i någon dokumentär. Så att ge sig ut i trafiken efter en hel dag av beslutsfattande och "stänga av" och bara följa trafikljusen på vägen hem verkar helt rimligt, om man är lagd åt det hållet. Det är lite svårbegripligt för en "aktiv" resenär som mig själv men nu har jag en större förståelse för den typen av människor som kanske ser resan mer som en vilostund även om de promenerar.

"Resan är målet" är ju ett talesätt som gör sig påminnt. Jag kan visserligen sätta mig på en långfärdsbuss och sova tills jag är framme, men när jag rör mig på cykel eller till fots bland andra människor så måste jag vara alert och effektivisera min färd, känner jag. Dels för egen del, men ju snabbare jag kommer framåt, desto mindre är jag ju i vägen för andra också.

Men ser man resan hem också som en slags vila efter jobbet där man bara vill sluta tänka, då kan jag förstå bättre att folk står vid övergångsställen där de uppenbart inte behöver stå kvar. Även om de inte har lurar i öronen så kanske de bearbetar arbetsdagen eller funderar över något.

Det är även känt att det krävs en del energi för att skifta mellan olika fokusområden så är man djupt försjunken i en fundering så är det lättare att bara "trycka på knappen och vänta på grönt" än att släppa hela tankeprocessen för att scanna av trafikläget och bedöma om man hinner gå över en gata eller inte.

Tack igen för ett bra svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback