Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-24, 16:57
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Jag försöker lura er.

Svaret är att man inte förlov att vifta förbi en fotgängare över gatan, det är inte snällt att göra så.
Man man döda dem.


Medan fotgängaren eller cyklisten passerar över säkert som du visat att det är så kan en bli komma bredvid dig som inte har en aning om att du låtit alla gå över gatan och ser dem inte ens förrän han kör över dem. I bästa fall så har bilisten som viftat förbi dem inte fått dem stendöda samtidigt.

Ser du en annan trafikant fotgängare eller vem som helst.

Försök få ögonkontakt så ni vet var ni har varandra.
Ge inga tecken överhuvudtaget åt andra trafikanter. De har bäst koll från sin vinkel vad som är bäst för dem att göra. Ni har noll koll och att vara artig är att vara dödlig. Kom ihåg detta och lär andra att sluta vifta förbi folk.
Har A till DE, men har arbetskamrater som gör precis så som man inte ska göra.

Tänk er en hel dagisklass som ni får över viftande och . splash under en lastbil.


Vad du är duktig!
Citera
2023-01-24, 16:57
  #14
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Jag gör både och men stannar inte kvar om jag ser att fotgängaren tvekar. I samma vända så brukar jag som fotgängare släppa förbi bilar när jag ser att det är en stökig situation där alla bilister tvingas stanna och ingen fotgängare bryr sig. Jag vet hur det känns som bilist så då brukar jag släppa fram.

Viktigt att alla strävar efter ett flyt i trafiken oavsett hur man tar sig fram.
Vettigaste kommentaren i tråden. Jag försöker eftersträva det samma. När jag går eller cyklar och det är en rörig situation eller blir en dylik så låter jag bilarna åka. Samma när jag kör bil, så ser jag till att inte stanna på övergångställen eller cykelpassager om det är kö till en rondell eller korsning.

Tyvärr finns det gott om folk som är fullkomligt dumma i huvudet vare sig de är cyklister, gångare eller bilister.
Citera
2023-01-24, 17:09
  #15
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vettigaste kommentaren i tråden. Jag försöker eftersträva det samma. När jag går eller cyklar och det är en rörig situation eller blir en dylik så låter jag bilarna åka. Samma när jag kör bil, så ser jag till att inte stanna på övergångställen eller cykelpassager om det är kö till en rondell eller korsning.

Tyvärr finns det gott om folk som är fullkomligt dumma i huvudet vare sig de är cyklister, gångare eller bilister.
När de kom med cykelpassage utöver cykelöverfart så var det det dummaste som hade hänt dittills.

Ärligt säg högt vad som är skillnaden mellan dem två?

Lär man sig så blir osäker ändå om det var rätt.

Grejen är att cykelpassage alltid har väjningsplikt åt andra fordon.

Men om man inte stannar för en cykel, så dör cyklisten.
Detta för att cyklister vet ännu mindre än bilister om trafik och måste anses vara som små barn som springer efter bollen på vägen ungefär.

Världens sämsta trafikregel, man borde vifta fram dem så man slapp alla cyklister...
Citera
2023-01-24, 21:49
  #16
Medlem
Alltså man ska aldrig vifta fram en fotgängare på typ övergångsställen eftersom de kan missa att det kommer en bil från andra hållet i all stress. Särskilt farligt för barn utan konsekvenstänk. Gör man det är man per definition en dålig bilförare även om man tror att man är duktig och artig.

De som jag däremot försöker underlätta för i trafiken är lastbilschaufförer (utöver blåljus). Tänker särskilt på att inte ligga för nära varken framför eller bakom eftersom de är tunga och tar lång tid på sig att stanna, inte ligga i zonen för deras gigantiskt stora döda vinklar på 2-vägar, inte köra om bara för att, inte klämma in mig på insidan i rondeller osv. Tänker på vilka idiotier de stöter på dagligen där ute. Sanslöst!
Citera
2023-01-24, 21:52
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Du står vid trafikljuset och vill låta de andra köra före dig, kanske låta fotgängarna gå över och du vitar så att de ska förstå att de får gå.

Trafiken flyter och du känner dig som en engagerad bilist och önskar att alla bilister kunde vara lika sjysta som dig.

Är du en artig bilist eller kör du först alltid?

Det finns ett påskågg i tråden, men det tar vi sedan när ni visar vilken sort bilist ni är.
En bra eller dålig?

Är jag ute och går så viftar jag förbi trafiken om det inte är asmycket bilar. Så att trafiken kan flyta på och folk ska inte behöva stanna i onödan.
Citera
2023-01-24, 21:59
  #18
Medlem
mensverkets avatar
Jag viftar om folk står vid ett övergångsställe eller om någon bromsat in vid höger-regeln.
Just där höger-regeln gäller verkar 9 av 10 inte ha koll på alls! Brukar bli ett dödläge där ibland då båda viftar.
Citera
2023-01-24, 22:10
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mensverket
Jag viftar om folk står vid ett övergångsställe eller om någon bromsat in vid höger-regeln.
Just där höger-regeln gäller verkar 9 av 10 inte ha koll på alls! Brukar bli ett dödläge där ibland då båda viftar.

Haha ja, den situationen kan bli lite komisk ibland när folk inte förstår högerregeln. Om det är jag som har väjningsplikt så brukar jag vänta och vänta och vänta. Det kan bli en liten stund innan poletten trillar ner, men tänker att de lär sig effektivare på det sättet än om jag skulle ha viftat fram.
Citera
2023-01-24, 22:29
  #20
Medlem
mensverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Haha ja, den situationen kan bli lite komisk ibland när folk inte förstår högerregeln. Om det är jag som har väjningsplikt så brukar jag vänta och vänta och vänta. Det kan bli en liten stund innan poletten trillar ner, men tänker att de lär sig effektivare på det sättet än om jag skulle ha viftat fram.

Flervägsstopp ska vi inte ens prata om! Som tur är kör inte folk rätt igenom dom iaf!
Citera
2023-01-25, 14:04
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Ge inga tecken överhuvudtaget åt andra trafikanter.

Inte ens använda blinkers, bromsljus eller tutan?
Kommunikation är ju jätteviktigt i trafiken...

Det du beskriver är en bilist som ger företräde, man får ge företräde åt andra.
Men helt riktigt bör man inte lura en fotgängare eller cyklist in i farliga situationer, använd gott omdöme.

Ibland blir jag översläppt på vägar utan trafikljus eller övergångställ, bilister ger mig företräde, man får göra så om man vill och det inte skapar fara.
Handgester kan vara tydligare än att hänga sig på tutan i många situationer och ibland är det artigt att bara hälsa på folk med handen.
Ingen har dött av mina handtecken hittills
Citera
2023-02-01, 21:25
  #22
Medlem
Barn och äldre får absolut passera. Tonåringar får gott vänta
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback