Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-24, 14:24
  #1
Medlem
Neolitikums avatar
Du står vid trafikljuset och vill låta de andra köra före dig, kanske låta fotgängarna gå över och du vitar så att de ska förstå att de får gå.

Trafiken flyter och du känner dig som en engagerad bilist och önskar att alla bilister kunde vara lika sjysta som dig.

Är du en artig bilist eller kör du först alltid?

Det finns ett påskågg i tråden, men det tar vi sedan när ni visar vilken sort bilist ni är.
En bra eller dålig?
__________________
Senast redigerad av Neolitikum 2023-01-24 kl. 14:27.
Citera
2023-01-24, 14:28
  #2
Medlem
Jag brukar oftast stanna för att se vad idioterna som går eller cyklar gör.

Inte på grund av artighet men för att inte köra över dem.
Vifta med händerna gör jag inte heller.
Citera
2023-01-24, 14:32
  #3
Medlem
madnesstookthems avatar
Jag gör både och men stannar inte kvar om jag ser att fotgängaren tvekar. I samma vända så brukar jag som fotgängare släppa förbi bilar när jag ser att det är en stökig situation där alla bilister tvingas stanna och ingen fotgängare bryr sig. Jag vet hur det känns som bilist så då brukar jag släppa fram.

Viktigt att alla strävar efter ett flyt i trafiken oavsett hur man tar sig fram.
Citera
2023-01-24, 14:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Du står vid trafikljuset och vill låta de andra köra före dig, kanske låta fotgängarna gå över och du vitar så att de ska förstå att de får gå.

Trafiken flyter och du känner dig som en engagerad bilist och önskar att alla bilister kunde vara lika sjysta som dig.

Är du en artig bilist eller kör du först alltid?

Det finns ett påskågg i tråden, men det tar vi sedan när ni visar vilken sort bilist ni är.
En bra eller dålig?
Flashback i ett jävla nötskal.
Inspirerad av tråden om folk som inte går mot rött?
Fan heller. Har jag grönt när jag kommer med bilen så kör jag. Inte fan stannar jag då de bakom mig antagligen INTE tycker att trafiken kommer flyta då.
Citera
2023-01-24, 15:11
  #5
Medlem
slagskotts avatar
Jag brukar vifta förbi arbetsfordon, om det passar, folk som har svårt för att sammanfläta, personer som inte förstår trafik (ungdomar, äldre osv.

Ibland blåljus med, beroende på humör
Citera
2023-01-24, 15:13
  #6
Medlem
Neolitikums avatar
Jag försöker lura er.

Svaret är att man inte förlov att vifta förbi en fotgängare över gatan, det är inte snällt att göra så.
Man man döda dem.


Medan fotgängaren eller cyklisten passerar över säkert som du visat att det är så kan en bli komma bredvid dig som inte har en aning om att du låtit alla gå över gatan och ser dem inte ens förrän han kör över dem. I bästa fall så har bilisten som viftat förbi dem inte fått dem stendöda samtidigt.

Ser du en annan trafikant fotgängare eller vem som helst.

Försök få ögonkontakt så ni vet var ni har varandra.
Ge inga tecken överhuvudtaget åt andra trafikanter. De har bäst koll från sin vinkel vad som är bäst för dem att göra. Ni har noll koll och att vara artig är att vara dödlig. Kom ihåg detta och lär andra att sluta vifta förbi folk.
Har A till DE, men har arbetskamrater som gör precis så som man inte ska göra.

Tänk er en hel dagisklass som ni får över viftande och . splash under en lastbil.
Citera
2023-01-24, 15:21
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Du står vid trafikljuset och vill låta de andra köra före dig, kanske låta fotgängarna gå över och du vitar så att de ska förstå att de får gå.

Trafiken flyter och du känner dig som en engagerad bilist och önskar att alla bilister kunde vara lika sjysta som dig.

Är du en artig bilist eller kör du först alltid?

Det finns ett påskågg i tråden, men det tar vi sedan när ni visar vilken sort bilist ni är.
En bra eller dålig?
Om det passar in i rytmen eller om någon ser ut att behöva en hjälpande lucka
Citera
2023-01-24, 16:11
  #8
Medlem
53....so whats avatar
Beror väl på situationen.
Gående. Aldrig vid tvåfiliga övergångsställen, även om man har koll i backspeglarna.
Att släppa fram tveksamma förare i trassliga läge brukar jag göra, men inte om jag har företräde. Då lär dom sig aldrig.
Citera
2023-01-24, 16:12
  #9
Medlem
Laggiores avatar
Är trafikljuset rött så stannar jag, annars kör jag???

Jag är extremt artig i trafiken.
Citera
2023-01-24, 16:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Du står vid trafikljuset och vill låta de andra köra före dig, kanske låta fotgängarna gå över och du vitar så att de ska förstå att de får gå.

Trafiken flyter och du känner dig som en engagerad bilist och önskar att alla bilister kunde vara lika sjysta som dig.

Är du en artig bilist eller kör du först alltid?

Det finns ett påskågg i tråden, men det tar vi sedan när ni visar vilken sort bilist ni är.
En bra eller dålig?

"Du står vid trafikljuset och vill låta de andra köra före dig" Vad menar du?

Vid övergångsställen stannar jag inte för människor som ser ut att komma från Mellanöstern eller Afrika. Har kostat mig böter dock.
Citera
2023-01-24, 16:16
  #11
Medlem
prizs avatar
Dyslexitrådstarare till trots är det en intressant tråd.

Egentligen ska man dom sagt inte vifta förbi fotgängare eller cyklister men som många nämnt så kan det faktiskt finnas fog för detta men jag brukar alltid ränka på om det är lämpligt i situationen.
Citera
2023-01-24, 16:45
  #12
Medlem
Limma skinkbits avatar
Aldrig att jag skulle vifta förbi en fotgängare som har rött om jag har grönt vid ett trafikljus, det vore helt vansinnigt.
Däremot vid köbildning och liknande kan man väl låta en bil eller två passera, även om de har väjningsplikt. Jag förlorar nästan ingenting på det medan de kanske vinner flera minuter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback