Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-24, 11:21
  #13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Det är nog en ett personlighetsdrag. Hade ett tag en återkommande passagerare i bilen, som ansåg att bilen ska uppnå hastigheten 70 km/h EXAKT vid 70-skylten, annars uppstår ett lagbrott.
Dessa personer tänker väldigt annorlunda i trafiken.
Citera
2023-01-24, 11:24
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Denna grupp människor förundras jag över när jag stöter på dem, vilket jag ofta gör.

Det är lite en sådan där "Det finns två typer av människor"-grej för mig:
Det finns två typer av människor: De som går över gatan när man kan göra det, och de som gör det när en lampa säger att de kan göra det.

Nu pratar jag heller inte om IT-fotgängaren som står med synen nere i en mobilskärm och väntar på att tickandet från övergångsstället ska dra igång, som en auditorisk signal att man kan fortsätta sin blinda promenad utan att behöva slita blicken från elektroniken. Sådan har jag också varit vid tillfälle och det är ju bra att synskadades hjälpmedel nu har fått ett bredare syfte.

Nej, jag talar om den typen av människor som går runt i stan med blicken höjd, kommer fram till en uppenbart helt otrafikerad gata, kanske sent en vardagkväll inne i stan där man tydligt kan se inom 500 meter åt båda håll att det inte finns något som helst fordon i rörelse men när de ska över den smala, otrafikerade gatan trycker de på knappen och ställer sig där och väntar på grönt. Inte sällan tittar de förväntansfullt på den röda lampan som ska släckas och den gröna tändas. De tittar inte på den tomma gata som de verkar vilja gå över, och kan gå över om de bara går. De tittar på lampan.

Dessa människor förundras mig. De är inte sällan välklädda eller åtminstone inte uppenbart efterblivna och jag undrar varför de beter sig som de gör och hur de tänker. Även mer trafikerade gator kan ju ibland få en helt uppenbar "lucka" där 90% av fotgängarna som samlats på vardera sida börjar gå över. Det kan vara uppenbart att man har mer än gott om tid att ta sig över. Men denna minoritet står lydigt kvar och stirrar på lampan som ska slå om, alldeles oavsett om det kommer några bilar eller inte.

Jag har förstått att man i Japan beter sig ungefär såhär för att visa respekt för "systemet". Men jag förstår inte logiken i att vänta på ett godkännande från ett system som ska komma fram till det man redan kan se med egna ögon; dvs att kusten är klar och det är säkert att korsa vägen.

Jag har dock träffat en del autistiska personer som verkar känna osäkerhet över att snedda över en trafikerad väg då de känner att de saknar fullständig uppfattning om situationen och allt som rör sig runtomkring, och då skulle ju ett blint litande till röda och gröna ljus vara lättare att följa. Jag har bara svårt att själv sätta mig in i det tänket eftersom jag har bra koll på omgivningen och "ser jag en lucka så tar jag en lucka" för att spara några sekunder, istället för att gå till övergångsstället bredvid. Jag gör det av smidighetsskäl och inte alltid bara för min del utan för andras.
Ser jag t.ex. ett fordon komma mot övergångsstället jag ska över, men jag är inte riktigt framme utan går längs vägen mot övergångsstället med 15 meter kvar, då går jag över vägen innan bilen hinner fram så att han slipper stanna. Jag har då förvånats i sällskap där man istället gått fram till övergångsstället, varpå bilen saktar in ifall man ska gå över, vilket man gör och bilen tvingas stanna medan man går över på "rätt ställe".
Samma sak kan uppstå med de bevakade övergångsställena där jag hellre smiter över innan jag får grönt, istället för att trycka på knappen och sedan hör jag hur det blir grönt för mig och en stackars bilist som kom efter mig får stå och vänta på att jag ska gå över, när jag redan har gått över.

Nu blev det lite mer allmänt om hur folk agerar vid övergångsställen men ändå.

Varför beter sig människor på detta viset? Handlar det om ett rättspatos "Man SKA bara gå när det lyser grönt! Man SKA bara gå över gatan vid utmärkta övergångsställen!", eller är det mer av trygghet för att inte ta någon som helst risk att bli påkörd (även när ingen uppenbar risk föreligger?).
Har ni själva sett och reagerat på detta beteende?
Nu lyckades du i alla fall få till en fråga.
Nej, jag kan inte svara rakt av på din fråga eftersom jag aldrig ser människor stå vid röd gubbe om jag har grönt ljus. Jag själv använder aldrig någon knapp om inte trafiken är så tät att jag inte kan gå över utan risk att störa trafiken.

Jag blir mest förvånad över att det finns människor som ens funderat på de saker som verkar röra sig i ditt huvud.
Citera
2023-01-24, 11:25
  #15
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
På min mobil står det att det är olagligt men du får inga böter
Kanske är så, men orsakar du en olycka får du böter om du går, cyklar eller kör mot rött.
Citera
2023-01-24, 11:34
  #16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Värre med idioter som trots gles trafik tvångsmässigt ska trycka på knappen men sen inte väntar på grönt ändå.
Citera
2023-01-24, 11:35
  #17
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Fullt lagligt, men orsakar du en olycka är du ansvarig. Att cykla mot rött är däremot olagligt och kan, om det beivras, bötfällas.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nej det är inte olagligt men har man inte stenkoll på omgivningen kan det vara livsfarligt. De som går mot röd gubbe med näsan i telefonen eller rentav av cyklar över mot rött (olagligt) de leker med döden, det gör jävligt ont att bli påkörd. Det sa han jag körde på som cyklade mot rött...

Nej, det är olagligt.
Citera
2023-01-24, 11:39
  #18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Nej, det är olagligt.
Japp, sedan någon lag från 80talet får man inte böter för olagligheten i alla fall så länge man inte orsakar en olycka. Däremot cykla mot rött är det samma som köra bil mot rött, 9 gånger av 10 tappar man körkortet om man har något. Kostar ett par tusen i böter också.
Citera
2023-01-24, 11:49
  #19
Medlem
spyder123s avatar
Har jag människor runt om mig kan jag vänta för att vara ett gott föredöme mot barn etc. Är jag ensam tenderar jag att inte bry mig lika mycket om röd gubbe.

Samma sak när jag kör bil, har jag inga bilar bakom mig brukar jag gasa på lite extra. Medan om jag har en stressad förare 10 cm från baken kör jag exakt i 50 km/h på 50-väg. Det är förvisso inte för att vara ett gott föredöme utan för att irritera föraren bakom ännu mer.
Citera
2023-01-24, 12:18
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Fullt lagligt, men orsakar du en olycka är du ansvarig. Att cykla mot rött är däremot olagligt och kan, om det beivras, bötfällas.

Fullt inte lagligt. Däremot så är det inget straff bundet till det. Så det finns ingen konsekvens.

https://justly.se/artikelbank/ar-det...a-mot-rott-390
Citera
2023-01-24, 12:39
  #21
Medlem
Är väl som att tänka" äh, tar inget bälte på mig, ska ju ändå bara köra 1 km till farsan".

Jag går aldrig mot rött.
En gång stod jag vid ett rödljus och skulle gå över, klä var väl 23 och hade just gått över när det kom en idiot körandes i typ 110 på 50 väg.
Det blåste så man hörde ganska dåligt och jag hörde den aldrig innan jag såg den.

Från det att jag såg den till att den var förbi mig tog väl 3 sekunder.
Han hade ju grönt så han bara swisha förbi.

Hade han haft rött kanske han bromsar hårt,tappat kontrollen på bilen och så voltade han rakt in i mig.

Kolla på gore forumet här så hittar ni liknande olyckor på video.
Folk som står vid övergångsställe och bara pang bom kommer en bil flygande.
Citera
2023-01-24, 12:40
  #22
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Rödljus borde försvinna. Hatar dom mest när man kör bil. Stå o vänta på ingenting alls många gånger.
Citera
2023-01-24, 13:10
  #23
Medlem
För mig är det konstigt att man öht trycker på knappen vid ett övergångsställe vid större gatukorsningar, eller i princip på alla gator i Stockholms innerstad under dagtid. De flesta av trafikljusen drivs av tidsintervaller och är inte kopplade alls till knappen. Nu drivs vissa på annat sätt för att få bussarna att rulla med så få stopp som möjligt, men knappen i sig har noll betydelse. Varför fattar ingen det?

Sen det här med att man går fram och trycker, tittar upp och ser att det inte kommer några bilar och går över.. mot rött. När bilarna väl kommer fram så slår det om till rött för bilarna, beroende på tid på dygnet. I onödan så att säga, för det finns ingen gångtrafikant som behöver gå över när det väl blir rött för bilarna.

Folk som behöver trycka på knappen och måste ha grönt för att gå över verkar sakna förmågan att kunna läsa en situation. Såg många gånger under pandemin totalt tomma gator, inga bilar, knappt gångtrafikanter och någon som maniskt tryckte på knappen för att få grönt så att personen kunde gå över. Skulle en brandbil komma i fullt blås med sirener på, skulle de förmodligen gå i alla fall och bli överkörda, eftersom de hade grön gubbe.
Citera
2023-01-24, 13:19
  #24
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Det är oftast efterblivna människor som väntar på grön gubbe för att gå över. Ser jag att en bil är 50-100 meter bort är det bara rusha över eller vänta, är det mycket trafik brukar jag vänta tills all trafik gått förbi för att de inte ska behöva stanna, jag går efter dem. Enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback