Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-22, 18:12
  #169
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laggiore
Märkligt då det brukar skaka här när dom kör förbi.

Var dock över ett miljonprogram i betong på 80talet.Jag tror mer på lanhöjning/sättningar/jordbävning än att det är flygplan då borde ju folk kunna koppla det,det är ju inte så att dom är tysta av sej,på låg höjd så är det ett jäkla väsen.
Citera
2023-01-22, 18:19
  #170
Medlem
Laggiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Var dock över ett miljonprogram i betong på 80talet.Jag tror mer på lanhöjning/sättningar/jordbävning än att det är flygplan då borde ju folk kunna koppla det,det är ju inte så att dom är tysta av sej,på låg höjd så är det ett jäkla väsen.

Ska vara det då, att det är landhöjningen som är orsaken, för som sagt det brukar smälla till och har inte hitintills hört eller sett något plan men alltid trott på att det var det
Citera
2023-01-22, 18:20
  #171
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laggiore
Ska vara det då, att det är landhöjningen som är orsaken, för som sagt det brukar smälla till och har inte hitintills hört eller sett något plan men alltid trott på att det var det

Har gör mej den är som högst i mellan Sverige 4-5 cm per år.
Citera
2023-01-22, 18:26
  #172
Medlem
Laggiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Har gör mej den är som högst i mellan Sverige 4-5 cm per år.

Stämmer rätt bra, tror det ligger strax över 3 cm här.
Citera
2023-01-22, 18:55
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det finns ingen olaglig lägsta höjd om du nu tror det. Doktrinen har ändrats sen den tiden, nuförtiden får man, lätt förenklat, inte öva enligt krigets krav enligt Flygvapnets egna instruktionsbok. Förr, då det var bättre, övade du på att flyga på det sätt som kommer att krävas i krigstider.
Det är klart som fan att de inte får flyga hur lågt som helst.

Det verkar som den nya moderatorn tar bort inlägg lite hur som helst, är hen verkligen lämplig som mod?
Är det inte klarlagt att det är ljudbangar?

Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Var dock över ett miljonprogram i betong på 80talet.Jag tror mer på lanhöjning/sättningar/jordbävning än att det är flygplan då borde ju folk kunna koppla det,det är ju inte så att dom är tysta av sej,på låg höjd så är det ett jäkla väsen.

Enligt seismologen i Uppsala är det inte jordbävning/skalv.
__________________
Senast redigerad av kroppskultur 2023-01-22 kl. 18:57.
Citera
2023-01-22, 20:34
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det var garanterat en icke laglig höjd, det går inte att jämföra med något annat jag var med om på den tiden och har jag vistats rätt mycket runt flygbaser.

Under kalla kriget fanns så vitt jag vet inga regler om höjder. Eller jo det gjorde det, men lik förbannat flög Viggenplan över trädtopparna på land.
Citera
2023-01-22, 20:35
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det finns ingen olaglig lägsta höjd om du nu tror det. Doktrinen har ändrats sen den tiden, nuförtiden får man, lätt förenklat, inte öva enligt krigets krav enligt Flygvapnets egna instruktionsbok. Förr, då det var bättre, övade du på att flyga på det sätt som kommer att krävas i krigstider.

Helt sant!
Citera
2023-01-22, 20:38
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Var dock över ett miljonprogram i betong på 80talet.Jag tror mer på lanhöjning/sättningar/jordbävning än att det är flygplan då borde ju folk kunna koppla det,det är ju inte så att dom är tysta av sej,på låg höjd så är det ett jäkla väsen.

Du förstår uppenbarligen inte hur vibrationer från ett flygplan kan fortplanta sig mellan vatten och moln under flera mil och sedan skaka om ditt hus i grunderna.
Citera
2023-01-22, 20:53
  #177
Moderator
Eerieyes avatar
Tryckvågen från överljudsknallen är olika stark i olika riktningar och kan även reflekteras.

Så det var nog något sådant, särskilt som SAAB bekräftade en provflygning.
Citera
2023-01-22, 21:04
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är klart som fan att de inte får flyga hur lågt som helst.

Det finns en fysisk begränsning, typ att efter kollision med kulle eller träd så flyger man tekniskt sett inte längre. Men om du tror att TSFS 2021:145, 3 Kap, 6 § är tillämpbar på militärflyg så ber jag dig läsa igenom regelverket igen.
Citera
2023-01-22, 22:19
  #179
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Utlösta fasta minor, gissar jag. Hysch hysch om sådant.

Otäckt nära om det finns någon sanning i detta.


Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Efter att de iranska spionbröderna sålde ut Sverige så lär det byggas nytt.

Man borde rista blodörn på dessa två svin. De som möjliggjort att de kommit hit och fått dessa uppdrag - de förtjänar värre straff.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rista_blod%C3%B6rn


Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Växte upp där det flögs lågt dagligen i överljudsfart.Ingenting som störde marken.

Samma här. Saknar det.


Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är klart som fan att de inte får flyga hur lågt som helst.

Det verkar som den nya moderatorn tar bort inlägg lite hur som helst, är hen verkligen lämplig som mod?
Är det inte klarlagt att det är ljudbangar?

Enligt seismologen i Uppsala är det inte jordbävning/skalv.

Som flera redan påtalat så övade man skarpt varje sekund. Bara i min årsklass var det 4-5 skolkompisar som inte hade en pappa längre, säkert fler som jag inte kände till. Det var ju inget man pratade om direkt. Gick en dokumentär om hur man övade på den tiden och de klippte trädtopparna. Jag känner ett par stridspiloter som var med på den tiden och om jag kommer ihåg ska jag fråga dem nästa gång vi ses.


Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det finns en fysisk begränsning, typ att efter kollision med kulle eller träd så flyger man tekniskt sett inte längre. Men om du tror att TSFS 2021:145, 3 Kap, 6 § är tillämpbar på militärflyg så ber jag dig läsa igenom regelverket igen.

Har du någonsin blivit kallad paragrafryttare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback