Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-22, 08:01
  #13
Medlem
GustavAdams avatar
Ipsc har precision, tid, placering och hur snabbt man kan flytta på sig. Variationen inom ipsc är så enorm med. Jag skulle kunna designa 50 olika steg som inte är varandra lika relativt lätt på en 25m bana. Försök göra det med fält.[/quote]

Tack för ett informativt svar! (till skillnad från många andras FB-jönsande)
Jag håller också med om att det finns "jägare" som är olämpliga att inneha vapen.
Det skrev jag inget om. Jag skrev inledningsvis att jag förstår varför jägare lägger tid och pengar på att träna på att träffa det de siktar på.
Ipsc kanske man kan se som en avknoppning från fältskyttet då, av de personer som vill ha mer rörliga moment i sitt skytteutövande.
Tror att vi kan avsluta den här tråden med detta.
Citera
2022-02-28, 21:33
  #14
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Ipsc har precision, tid, placering och hur snabbt man kan flytta på sig. Variationen inom ipsc är så enorm med. Jag skulle kunna designa 50 olika steg som inte är varandra lika relativt lätt på en 25m bana. Försök göra det med fält.

Tack för ett informativt svar! (till skillnad från många andras FB-jönsande)
Jag håller också med om att det finns "jägare" som är olämpliga att inneha vapen.
Det skrev jag inget om. Jag skrev inledningsvis att jag förstår varför jägare lägger tid och pengar på att träna på att träffa det de siktar på.
Ipsc kanske man kan se som en avknoppning från fältskyttet då, av de personer som vill ha mer rörliga moment i sitt skytteutövande.
Tror att vi kan avsluta den här tråden med detta.[/quote]
Problemet här är att du har fel, svenska jägarkåren, överlag, givetvis finns undantag, lägger inga större pengar på träningen för att bli bra skyttar, faktum är att skulle du ställa samma krav på jägarkåren i Sverige som man gör på dynamikerna gällande skjutskicklighet så kan jag garantera att 98% av jägarkåren hade blivit av med sina licenser.

På en träning skjuter jag mer med min AR-15 än vad (i snitt) 10 jägare skjuter på ett år.
Citera
2022-03-01, 09:00
  #15
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Tack för ett informativt svar! (till skillnad från många andras FB-jönsande)
Jag håller också med om att det finns "jägare" som är olämpliga att inneha vapen.
Det skrev jag inget om. Jag skrev inledningsvis att jag förstår varför jägare lägger tid och pengar på att träna på att träffa det de siktar på.
Ipsc kanske man kan se som en avknoppning från fältskyttet då, av de personer som vill ha mer rörliga moment i sitt skytteutövande.
Tror att vi kan avsluta den här tråden med detta.
Problemet här är att du har fel, svenska jägarkåren, överlag, givetvis finns undantag, lägger inga större pengar på träningen för att bli bra skyttar, faktum är att skulle du ställa samma krav på jägarkåren i Sverige som man gör på dynamikerna gällande skjutskicklighet så kan jag garantera att 98% av jägarkåren hade blivit av med sina licenser.

På en träning skjuter jag mer med min AR-15 än vad (i snitt) 10 jägare skjuter på ett år.
Majoriteten av alla som jagar skjuter med stöd från sina jakttorn.
Övningen som krävs för det räcker med den man får när man skjuter in vapnet innan jakten.
Citera
2022-03-01, 18:16
  #16
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Majoriteten av alla som jagar skjuter med stöd från sina jakttorn.
Övningen som krävs för det räcker med den man får när man skjuter in vapnet innan jakten.
Ja med ett sånt resonemang så förstår jag varför dom flesta jägare skjuter som krattor och är rena karastrofer gällande vapenhantering.
Citera
2022-03-01, 21:04
  #17
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Ja med ett sånt resonemang så förstår jag varför dom flesta jägare skjuter som krattor och är rena karastrofer gällande vapenhantering.
Vilket jävla BS.
Citera
2022-03-01, 22:52
  #18
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Vilket jävla BS.
Inte i närheten av BS som ditt förra inlägg.
Citera
2022-03-02, 07:19
  #19
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Inte i närheten av BS som ditt förra inlägg.
Du skrev att jägare är katastrofer gällande vapenhantering. Men vi har i princip noll vådaskjutningar trots 300000 aktiva jägare. Jag tycker det är tillräckligt bra.
https://www.jaktojagare.se/kategorie...onen-20180919/

Sen en fråga bara. Hur mycket träning behöver du för att skjuta en hjort från ett jakttorn om avståndet är 100 meter?
Citera
2022-03-02, 19:34
  #20
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Du skrev att jägare är katastrofer gällande vapenhantering. Men vi har i princip noll vådaskjutningar trots 300000 aktiva jägare. Jag tycker det är tillräckligt bra.
https://www.jaktojagare.se/kategorie...onen-20180919/

Sen en fråga bara. Hur mycket träning behöver du för att skjuta en hjort från ett jakttorn om avståndet är 100 meter?
Uppenbarligen har du inte särskilt mycket "praktisk" erfarenhet av jakt och skytte, det tyder alla dina svar på.
Om du på riktigt tror att största delen av jakt i Sverige bedrivs via torn så är det ju meningslöst att diskutera.
Jägarna är helt enkelt dåliga, i allmänhet, på säkerhet och att skjuta.
Citera
2022-03-02, 20:16
  #21
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Uppenbarligen har du inte särskilt mycket "praktisk" erfarenhet av jakt och skytte, det tyder alla dina svar på.
Om du på riktigt tror att största delen av jakt i Sverige bedrivs via torn så är det ju meningslöst att diskutera.
Jägarna är helt enkelt dåliga, i allmänhet, på säkerhet och att skjuta.
Jag skjuter mycket och jag har egen jaktmark så jag skulle nog påstå att jag har tillräcklig "praktisk" erfarenhet, men om du tycker att jägarna är dåliga på säkerhet så trumfar ju det självklart statistiken som säger att vådaskjutningarna i jakt är nästan noll.
Citera
2022-03-02, 20:31
  #22
Medlem
Puffes avatar
Tycker ni båda har både rätt och fel.

Jag känner seriösa jägare och en av anledningarna till att det ofta är fullbokat på älgbanan på många skjutbanor är att många jaktlag kräver att man klarar av skyttet på älgen inför varje säsong.

Däremot måste jag ändå hålla med vargen om att det i många fall ändå är bedrövligt.
Speciellt när man läser om en jägare som blir så uppe i varv när han ser något röra sig efter att ha suttit på pass i flera timmar att han/hon skjuter en hund som någon promenerar med då man misstar hunden för ett vildsvin.
Borde helt enkelt inte kunna hända om säkerhetstänkande fanns där från början.

Tycker det är extremt i dynamiskt skytte och för lätt med jägarexamen...men den diskussionen behöver jag inte ge mig in i igen.

Kan vi hålla oss till ämnet istället?
Citera
2022-03-10, 05:41
  #23
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Tycker ni båda har både rätt och fel.

Jag känner seriösa jägare och en av anledningarna till att det ofta är fullbokat på älgbanan på många skjutbanor är att många jaktlag kräver att man klarar av skyttet på älgen inför varje säsong.

Däremot måste jag ändå hålla med vargen om att det i många fall ändå är bedrövligt.
Speciellt när man läser om en jägare som blir så uppe i varv när han ser något röra sig efter att ha suttit på pass i flera timmar att han/hon skjuter en hund som någon promenerar med då man misstar hunden för ett vildsvin.
Borde helt enkelt inte kunna hända om säkerhetstänkande fanns där från början.

Tycker det är extremt i dynamiskt skytte och för lätt med jägarexamen...men den diskussionen behöver jag inte ge mig in i igen.

Kan vi hålla oss till ämnet istället?
Jag håller med, det svävade iväg och det var mitt fel,åter till ämnet.
Varför dynamiskt skytte? För min del så är det för att det utan konkurrens är den i särklass roligaste skyttesporten som finns,och jag har skjutit i över 30 år så jag har prövat det mesta.
Citera
2023-01-22, 13:12
  #24
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Lånar tråden för en fråga som förmodligen inte behöver en egen tråd!

Någon som har koll på, eller har deltagit i någon tävling i 360 Ipsc?
Känns aningen komplicerat att genomföra en sådan tävling om man skall skjuta i 360 grader, men jag kanske har missuppfattat hur det går till?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback