Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-01-20, 07:26
  #25
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojjandredd
krig hör man ofta automateld från vapen. En kulspruta t.ex ger såklart förödande effekt med stor genomslagskraft på både människor och fordon. Men tänk då hur mycket kulor det går åt. Det är inga små salvor som avfyras och hur mycket träff blir det på antalet skott dom avfyras ?

Låt oss säga en AK4 (om man nu skjuter i helauromatläge), VS en ren halvautomat. Hur bra kan precision får man egentligen om man siktar och skjuter en skur med en AK4:a ? Efter första skottet så blir det rekyl som inbebär att man måste "sikta in sig" igen för att träffbilden ska bli korrekt. Här brassar man på med kanske ytterliga 10 skott innan avbrott. Dom andra 9 skotten blir det då mycket sämre träffbild på.

Har man en halvautomat däremot så siktar man in sig, skjuter, siktar in sig igen, skjuter igen... antalet träffar / kula känns betydligt högre i ett sådant scenario... dessutom tar "sikta-in-sig-igen" processen" snabbt.

Min poäng är (så länge det inte står hundra man på rad) att en halvautomat är ett betydligt effektivare sätt att skjuta med. Mindre slöseri med skott och bättre utdelning (så länge det inte är i ett "panikläge".

Vad har ni för synpunkter på det?
`
Ja säger absolut noll chans till träff med just AK4 då den bössan är omöjligt att skjuta bra med under automateld, även svårt med jaktskott man går fram mot en pappfigur och kanske 10m innan reser man bössan snabbt och trycker av för att träffa helfiguren, så gott som ingen fick en endaste träff.
Väldigt storvuxna, tunga killar försökte hålla ner AK:n under automateld, det var helt omöjligt. Bössan är omöjlig när det kommer till automat eld.
Citera
2023-01-21, 05:46
  #26
Avstängd
scoremaxs avatar
Rent generellt ÄR helautomat svår att hantera tycker jag.

Det blir isåfall på betydligt kortare avstånd än vad man tror oftast, och ja, kalla mig gärna vek, men jag tycker det gäller 9x19 också.

Sedan blir det till syvende och sist alltid en fråga om träning, och det cirkulerande som alltid uppkommer då:
Citat:
Du tränar och lär dig behärska semi på vanliga avstånd, så börjar man träna automat, och så får man korta avståndet..så blir man bättre och kan förlänga det, men så ersatte man mp5:an med korta karbiner, och så började man skjuta semi igen, och så började man förlänga avståndet, men så kom 5.7X28, och så börjar man bära mer ammo, men så inser man att patronen ger dålig effekt på semi, så börjar man skjuta automat......ja osv osv osv.


Träning, vapenutveckling, taktik, och förmågor förändras hela tiden i samspel..
Citera
2023-01-21, 10:11
  #27
Medlem
Bergakungens avatar
Generellt finns det litet olika svar på frågan, men till effektivitetsfrågan följer "storeffektivitet" där man räknar in logistik och produktionskapacitet i frågan, "avtagande gränsnytta" (vad är ett ytterligare skott i salvan värt?" och frågor som "hur mycket orkar soldaten bära?", "vad behöver man mer än ammunition?", "finns det annat som "ger mer pang för pengarna?" (jämför att rensa värn med automateld och handgranater, bara automateld eller bara handgranater)

Historiskt kan man titta på vapenutveckling, från repetergevär till halvautomater till helautomater. Nästan alla automatkarbiner har ett automatläge, men samtidigt enkelskottsläge. I brittiska armen hade man en specialvariant, FAL-karbinen, men med enbart enkelskottsläge, enligt legenden därför att soldaterna inte skulle skjuta upp all sin ammunition direkt vid sammanstöt. (Vid Falklandskriget korpade britter omedelbart de argentinska vapnen (samma typ), som inte hade denna brist. (Brist=min värdering)

AK4 (denna trotjänare) finns i litet olika varianter, med en treskottsfunktion (tap,tap,tap) och när den används helautomatiskt som (jätte)lätt ksp, benstöd för bättre kontroll. Att skjuta automateld på frihand med AK4 är svårt, den lyfter siktet snabbt. Vid all AK4-träning jag varit med om eller genomfört var den gällande åsikten att man sköt dubbelskott, riktade om, sköt dubbelskott igen osv för att få bästa effektivitet.

En av parametrarna vid bytet till AK5 var inte bara ammunitionsvikt, utan också att man snabbare blev en säkrare och bättre skytt med detta vapen därför att det var betydligt lättare att skjuta med.
Citera
2023-01-21, 18:36
  #28
Avstängd
Slackoffs avatar
Hur ofta hittar en soldat något att sikta på?
Det är krig inte en skjutbana och det är inte massaker på Utöya.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback