Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-21, 11:19
  #121
Medlem
Har Göran Frisk uttalat sig ännu?
Citera
2023-01-21, 12:11
  #122
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sternensoldat
Även om det inte tyder på seismologiska aktivitet bör väl utrustningen de mäter med känna av även annat och utifrån det torde de kunna drista sig till en gissning?

Eller har de blivit belagda med munkavle?

Troligt,om folk på Värmdö upplever att marken skakar så registreras det på instrumenten.Militär verksamhet,ubåtskrig mellan Sverige Ryssland? Värmdö sjunker?Buggande av militär anläggning i berg?
Citera
2023-01-21, 12:21
  #123
Medlem
Utlösta fasta minor, gissar jag. Hysch hysch om sådant.
Citera
2023-01-21, 13:25
  #124
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Utlösta fasta minor, gissar jag. Hysch hysch om sådant.
Nu börjar vi nog närma oss sanningen.

Om ett flyg skulle gjort en ljudbang, skulle det skallra i fönsterna, inte vibrera i marken.
Citera
2023-01-21, 16:57
  #125
Medlem
Sam.Boyds avatar
Militärt byggprojekt.

Inget att fundera över, inget av intresse.
Citera
2023-01-21, 17:59
  #126
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laggiore
Wikipedia

Vid hastigheter över ljudets skapas en tryckvåg kring det föremål som färdas fortare än den naturliga vågutbredningshastigheten i mediet det färdas i. Tryckstegringen framför flygplanet ger upphov till en stötvåg, som när den når marken uppfattas som en kraftig och plötslig explosion, en så kallad ljudbang. Det efterföljande ljudets frekvens blir förskjutet på grund av dopplereffekten. Ljudbangen har varit ett hinder för supersoniska civilflygplan. Eftersom den kraftiga tryckvågen kan vara mycket störande på marken under, till och med byggnader kan förstöras, har civil flygning med överljudsfart endast tillåtits över hav eller obebyggda områden. Ljudbangen har också använts för att skrämmas med sonic bombs.


Undrar lite över detta.
Flygplanet förflyttas ju hela tiden, följer bangen med och smäller flera gånger eller bara vid första kontakten med marken?
Citera
2023-01-21, 18:45
  #127
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr3D
Flygningar är det iallafall inte; då skakar inte marken.

Kan bara hålla med här. Hela huset skakade i fundamentet, inget jag upplevt av tidigare av flygningar.
Något som inte stämmer i infon som kablas ut.
Citera
2023-01-21, 18:48
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Kan bara hålla med här. Hela huset skakade i fundamentet, inget jag upplevt av tidigare av flygningar.
Något som inte stämmer i infon som kablas ut.
Ja, de spränger ut bergrum för att kunna få till större/flera ubåtsbunkrar.

Bara skit I att snacka om det.
Citera
2023-01-21, 19:09
  #129
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Undrar lite över detta.
Flygplanet förflyttas ju hela tiden, följer bangen med och smäller flera gånger eller bara vid första kontakten med marken?

Det smäller inte flera gånger,bara när man passerat ljudvallen.Att ett eller flera jetplan skulle orsaka skakningar i marken är helt osannolikt,det är något som sker i marken som orsakar det.Ljudet är för övrigt fördröjt det kommer efter att planet passerat.
Citera
2023-01-21, 19:11
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Kan bara hålla med här. Hela huset skakade i fundamentet, inget jag upplevt av tidigare av flygningar.
Något som inte stämmer i infon som kablas ut.

Ja och? Vad militären gör ska ni skita i. Hör inget ser inget säger inget
Citera
2023-01-21, 19:41
  #131
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Vi talar vibrationer, inte knallar.


Knallar är ljud-vibrationer, det vet du väl.

Om en ljudbang sker i din närhet, liksom en blixt, smäller det ordentligt.
Ju längre bort båda fenomenen sker blir ljudet dovare för att slutligen gå över i ett muller.


Skulle tro att dom som upplever skakningar är på "rätt" avstånd för att ljudbangen skall åstadkomma vibrationer, är i byggnader eller liknande som tydligare förmedlar vibrationerna. Kan det vara så?
__________________
Senast redigerad av 53....so what 2023-01-21 kl. 19:43.
Citera
2023-01-21, 19:42
  #132
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Ja, de spränger ut bergrum för att kunna få till större/flera ubåtsbunkrar.

Bara skit I att snacka om det.

Men Einstein, det är ju du som skriver ut det i klartext?!
Jag skrev att flygningar inte kändes sannolikt, inget mer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback