Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-20, 21:51
  #5461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvinda
Ja säkerhetstänk och ordning är ju inte direkt prioriterat utanför Sverige, tur vi har kommit längre åtminstone 😏

Lastbilar ligger generellt 7- 10 km/h för fort, iaf häromkring. Jag har försökt skärpa till mig det senaste och kör max 5 över. Blir tokig när de som borde föregå med gott exempel i trafiken, kör upp i röven på en då. Bromsar ner dom direkt 😤
Så det handlar ytterst sällan om att man ligger under hastighetsgränsen. Det är bara en upplevelse att det är så, för de som ligger 10 plus över.

En tanke bara en hastighetsmätare i bil visar mellan 6-9 km/h fel medans lastbilarnas är kalibrerade att visa rätt..

Alltså åker som du nu i det här fallet 5km/h över så åker du iaf 2-4km/h för sakta därav att dom kommer ikapp dej..

Därav alla bilister gnäller på att lastbilarna kör för fort, när det bilisterna som kör för sakta..

Och sen släpp förbi dom som kommer ikapp så är ju problemet borta..
Citera
2023-01-21, 00:45
  #5462
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DBRussel
En tanke bara en hastighetsmätare i bil visar mellan 6-9 km/h fel medans lastbilarnas är kalibrerade att visa rätt..

Alltså åker som du nu i det här fallet 5km/h över så åker du iaf 2-4km/h för sakta därav att dom kommer ikapp dej..

Därav alla bilister gnäller på att lastbilarna kör för fort, när det bilisterna som kör för sakta..

Och sen släpp förbi dom som kommer ikapp så är ju problemet borta..

Ca 10 procent fel kan mätaren diffa ungefär ja..
Därför känner jag att fem över (förutom på de lägre hastighetsnivåerna) är rimligt. Det är ju trots allt MAX hastighet som anges på skyltar, vilket inte många minns en dag efter sin körkortsutbildning.

Klart jag släpper förbi bakomvarande och återgår till höger körfält så snart det är lämpligt.
Ingen ska i vilket fall som helst ligga i röven.
Citera
2023-01-21, 02:18
  #5463
Medlem
bobo909s avatar
Folk som ger fan i att blinka i rondeller
Citera
2023-01-21, 02:23
  #5464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DBRussel
En tanke bara en hastighetsmätare i bil visar mellan 6-9 km/h fel medans lastbilarnas är kalibrerade att visa rätt..

Alltså åker som du nu i det här fallet 5km/h över så åker du iaf 2-4km/h för sakta därav att dom kommer ikapp dej..

Därav alla bilister gnäller på att lastbilarna kör för fort, när det bilisterna som kör för sakta..

Och sen släpp förbi dom som kommer ikapp så är ju problemet borta..

Det är olika bilar som är olika exakta. Vår Tesla visar väldigt exakt hastighet. Max +1 km/h, men oftast exakt enligt GPS.
Citera
2023-01-21, 02:29
  #5465
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Folk som ger fan i att blinka i rondeller

Låter som 90% av alla hantverkarbilar man stöter på i trafiken.
Det är den i särklass absolut värsta motorburna gruppen, de får fan taxichaufförer att framstå som bra och är nästan i klass med cyklister.

Om jag stöter på en värre olycka på väg till jobbet så hoppas jag att det är en hantverkare, en cyklist och en a-traktor involverade.
Citera
2023-01-21, 02:30
  #5466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fulniklas
Låter som 90% av alla hantverkarbilar man stöter på i trafiken.
Det är den i särklass absolut värsta motorburna gruppen, de får fan taxichaufförer att framstå som bra och är nästan i klass med cyklister.

Det har du helt rätt i den observationen.
Citera
2023-01-25, 11:33
  #5467
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då gör du ju faktiskt fel….
Nej det står uttryckligen i TF att man får göra det.

Citat:
3 kapitlet

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.


Detta är just en sådan - där ett tvåhjuligt pedaldrivet fordon bryter mot lagen och skapar därigenom en oerhört farlig situation. Således är det helt motiverat, och lagligt att använda tutan.
Värt att notera är att Trafikförordningen omfattar ÄVEN cyklister - det finns alltså inget undantag som säger att man inte får tuta på just dem.
Citera
2023-01-25, 12:10
  #5468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det står uttryckligen i TF att man får göra det.




Detta är just en sådan - där ett tvåhjuligt pedaldrivet fordon bryter mot lagen och skapar därigenom en oerhört farlig situation. Således är det helt motiverat, och lagligt att använda tutan.
Värt att notera är att Trafikförordningen omfattar ÄVEN cyklister - det finns alltså inget undantag som säger att man inte får tuta på just dem.


Fast i trafiken eller en trafiksituation så är det vanligen helheten som man får se på, och inte bara enskilda detaljer….

Om vi nu gör en enkel analys på vad du faktisk skrev….

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
De som släpper över CYKLISTER på övergångsställen...
Cyklar man på ett övergångsställe (när det kommer bilar) och förväntar sig att bilarna ska stanna förtjänar man att dö under en bil.
Jag kör och tutar som fan, om cyklisten väjer och välter så är det inte mitt problem.

För det första så ger din egen formulering öppning för att vi inte vet om cyklisten redan var påväg ut på övergångsstället, eller redan var där eller…?

Sen formulerade dig som att då både kör och turar som fan…. Men, ska vi köra som ”fan” i trafiken…? Ska vi tuta som ”fan” i trafiken…?

Sen formulerar du fortsättningen som det är för dig skit detsamma om cyklisten väjer och välter….

Så, kan du som ju normalt brukar ha ett rätt sansat sinne och logik, tänka dig några andra lagar och regler i TF som kan vara fullt tillämpliga i en sådan situation som du beskrev hur du agerar?

Har du sett nåt i TF om att man ska visa hänsyn…?
Har du sett nåt i TF om att man inte ska agera så att man ökar risker eller utsätter andra för fara….?

Dina egna ord säger ju att du kör och tutar som fan, och skiter i om den andre cyklar om kull p g av det….. Är det en sådan attityd vi vill ha i trafiken…?

Måhända att det finns rövhål till cyklister som verkligen behöver skärpa sig, men oavsett det så får man inte skapa fler faror för dem, eller utsätta dem för risker, en om de själva är del i det för de gör fel.

Å andra sidan kanske det finns helt vanliga människor i trafiken, på cykeln, du vet de där som egentligen vill köra ordentligt, men som ibland helt enkelt gör en enkel miss. Ska du då tuta dem på arslet så den kanske skadar sig….? Eller ska du själv följa en drös andra lagar o regler i TF som säger hur man skall, får eller bör göra i olika situationer….?
Citera
2023-01-25, 17:06
  #5469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fast i trafiken eller en trafiksituation så är det vanligen helheten som man får se på, och inte bara enskilda detaljer….

Om vi nu gör en enkel analys på vad du faktisk skrev….



För det första så ger din egen formulering öppning för att vi inte vet om cyklisten redan var påväg ut på övergångsstället, eller redan var där eller…?

Sen formulerade dig som att då både kör och turar som fan…. Men, ska vi köra som ”fan” i trafiken…? Ska vi tuta som ”fan” i trafiken…?

Sen formulerar du fortsättningen som det är för dig skit detsamma om cyklisten väjer och välter….

Så, kan du som ju normalt brukar ha ett rätt sansat sinne och logik, tänka dig några andra lagar och regler i TF som kan vara fullt tillämpliga i en sådan situation som du beskrev hur du agerar?

Har du sett nåt i TF om att man ska visa hänsyn…?
Har du sett nåt i TF om att man inte ska agera så att man ökar risker eller utsätter andra för fara….?

Dina egna ord säger ju att du kör och tutar som fan, och skiter i om den andre cyklar om kull p g av det….. Är det en sådan attityd vi vill ha i trafiken…?

Måhända att det finns rövhål till cyklister som verkligen behöver skärpa sig, men oavsett det så får man inte skapa fler faror för dem, eller utsätta dem för risker, en om de själva är del i det för de gör fel.

Å andra sidan kanske det finns helt vanliga människor i trafiken, på cykeln, du vet de där som egentligen vill köra ordentligt, men som ibland helt enkelt gör en enkel miss. Ska du då tuta dem på arslet så den kanske skadar sig….? Eller ska du själv följa en drös andra lagar o regler i TF som säger hur man skall, får eller bör göra i olika situationer….?
Det spelar ingen roll om cyklisten var på väg ut... Cyklister har alltså VÄJNINGSPLIKT som är absolut på övergångsställe. Det är helt andra regler än de som gäller för cykelpassage /-övergång, det verkar folk inte riktigt förstå. Cyklisten har inge rättigheter över huvud taget på ett övergångsställe - inte en enda, för att de ska ha det måste de kliva av och leda cykeln varvid de räknas som gående. Så om cyklisten är på väg ut har denna redan begått en överträdelse och strunta i sin väjningsplikt - och därigenom skapat en farlig situation som kräver att man påkallar cyklistens uppmärksamhet.
Väjningplikten innebär att bilen som närmar sig inte ska behöva bromsa eller stanna - för att släppa över cyklisten. Det är så att säga hela poängen med väjningsplikt - att man är skyldig att släppa trafik. Inte heller detta verkar folk förstå. Du verkar tolka väjningsplikt som att BÅDA har någon form av skyldighet att släppa varandra beroende på vem som börjat köra - men det är helt fel att tolka regler så. Väjningsplikt betyder att en part alltid har rätt att OBEHINDRAT köra före. det ska inte krävas inbromsningar eller att man stannar.
__________________
Senast redigerad av martinator 2023-01-25 kl. 17:11.
Citera
2023-01-25, 17:26
  #5470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det spelar ingen roll om cyklisten var på väg ut... Cyklister har alltså VÄJNINGSPLIKT som är absolut på övergångsställe. Det är helt andra regler än de som gäller för cykelpassage /-övergång, det verkar folk inte riktigt förstå. Cyklisten har inge rättigheter över huvud taget på ett övergångsställe - inte en enda, för att de ska ha det måste de kliva av och leda cykeln varvid de räknas som gående. Så om cyklisten är på väg ut har denna redan begått en överträdelse och strunta i sin väjningsplikt - och därigenom skapat en farlig situation som kräver att man påkallar cyklistens uppmärksamhet.
Väjningplikten innebär att bilen som närmar sig inte ska behöva bromsa eller stanna - för att släppa över cyklisten. Det är så att säga hela poängen med väjningsplikt - att man är skyldig att släppa trafik. Inte heller detta verkar folk förstå. Du verkar tolka väjningsplikt som att BÅDA har någon form av skyldighet att släppa varandra beroende på vem som börjat köra - men det är helt fel att tolka regler så. Väjningsplikt betyder att en part alltid har rätt att köra före.

Nej herr martinator, nu gör du mig besviken på dig, för jag har alltid hållit dig för att vara en av de ordentligare på FB och med en god dos sunt förnuft och logik, men så kör du i diket så här…..?

Nej, du har totalt feltolkat hur jag tolkar väjningsplikt.

Det är sant att cyklisten i det läget inte har några rättigheter där på övergångsstället, men, inte heller DU har några rättigheter där du kommer farande mot övergångsstället….

Jag har heller inte skrivit eller menat att det skulle vara helt fel eller förbjudet att tuta i liknande lägen. Det jag reagerade på var din raljerande formulering, att ”jag kör och tutar som fan, om cyklisten väjer och välter är inte mitt problem”.
Självklart är det även ditt problem, annars skulle du ju inte behöva tuta…. Men, ditt uttryck för att du känslolöst skiter i hur det går för andra i trafiken är inget vi vill ha i trafikmiljön, oavsett vem som gör fel och varför.

Så, oavsett vem som gör fel och varför, så ska man inte skita i hur det går för dem om man själv på minsta sätt kan påverka detta….

Och jag är övertygad om att du skulle regera och göra olika beroende på vem det är där på cykeln…
Fränputten eller pundartypen som kommer farande ut på övergångsstället kanske du gör så som du beskrev.
Men om det skulle vara en gammal skröplig gumma på cykel, skulle du verkligen skita i om hon råkade så illa ut för sin egen tabbe, om du egentligen hade kunnat vara mer mjuk och överseende själv med att påverka situationen…? Kanske då istället minska hastigheten, väja lite etc…? Eller skulle du även då helt skita i utgången och bara ”köra på och tuta som fan, och om cyklisten väjer och välter är inte mitt problem”…..

TF och andra regler säger ju att vi ska inte köra fortare etc än att vi kan hantera att andra kan göra fel, alltså skal, du inte köra fortare än att du kan stanna för varje fara eller hinder du kan förutse, och då blir det ju i princip direkt fel om du skiter i att bromsa och istället avsiktligt kör på och tutar, om nån gör fel och cyklar ut på övergångsstället.
Hänger du med….? Helheten som sagt….
Citera
2023-01-26, 07:23
  #5471
Medlem
Människor som tycker det är en lek att köra bil. Håll hastigheten och lek inte är min uppmaning.
Citera
2023-01-26, 08:27
  #5472
Medlem
Cosmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Folk som åker på elsparkar med blicken i sin iPhone och headset i öronen.

Hoppas de fyllt i sitt donationskort.



Håller helt med! Dessa är helt klart dom mest irriterande i trafiken. Vet inte hur många gånger man står vid ett stoppljus och ska svänga höger med en högt trafikerad cykelbana till höger om en, och dom kommer i hundranittio på banan så man knappt hinner uppfatta att någon kommer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback